<b>ELEKTRIFISERT:</b> Splitternye VW Passat skal vises på bilutstillingen i Paris. For første gang vil den også kunne leveres som sprek, ladbar hybrid med 50 kilometer oppgitt rekkevidde på bare strøm og over 1.000 kilometer totalt. Foto: VOLKSWAGEN
ELEKTRIFISERT: Splitternye VW Passat skal vises på bilutstillingen i Paris. For første gang vil den også kunne leveres som sprek, ladbar hybrid med 50 kilometer oppgitt rekkevidde på bare strøm og over 1.000 kilometer totalt. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Ladbar Passat: Nye VW Passat GTE

Den ladbare versjonen kommer både som sedan og stasjonsvogn.

Vi var på presentasjonen av den flunkende nye VW Passat tidligere i år og kunne allerede da annonsere at nykommeren ville komme som ladbar hybrid.

Mer effekt

Men i motsetning til det vi skrev den gangen, viser det seg nå at den får 218 hestekrefter, ikke 211, totalt og dermed får enda høyere effekt enn sin lillebror, Golf GTE, som vi nylig testet (204). Maksimalt dreiemoment (trekkraft), er 400 newtonmeter.

Også stasjonsvogn

Denne gangen er det begge karosserivariantene som tilbys i ladbar versjon. Felles for dem er at de har forhjulsdrift og en elmotor i tillegg til bensinmotoren. Transmisjonen tas hånd om av en 6-trinns DSG-girkasse med to kløtsjer plus en kløtsj som fristiller elmotoren når det passer.

Passat GTE vil alltid starte opp i E-modus (elbil-modus) hvis batteriet er tilstrekkelig ladet, og det ikke er for kaldt i været.

I likhet til Golf GTE er rekkevidden bare på strøm oppgitt til 50 kilometer - total rekkevidde til 1.000 kilometer. Bensintanken er på 50 liter.

I en annen liga, men teknisk sammenlignbar, er den nye Mercedes S 500 Plug-in Hybrid, som vi nettopp har testet.

Foto: VOLKSWAGEN
VW Passat GTE: VW passat bruker drivlinjen fra VW Golf GTE, det vil si en 1,4 TFSI med 156 hk og 330 Nm, koblet sammen med en elmotor på 115 hk. Til sammen får den 218 hestekrefter og er 400 Nm og rutte med. Den blir tilbudt i begge karosserivarian Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
ELEKTRIFISERT: Splitternye VW Passat skal vises på bilutstillingen i Paris. For første gang vil den også kunne leveres som sprek, ladbar hybrid med 50 kilometer oppgitt rekkevidde på bare strøm og over 1.000 kilometer totalt. Foto: VOLKSWAGEN


Kombinerte krefter

Bensinmotoren er en 1,4-liters TSI-motor på 156 hester mens elektromotoren er god for 115. Dreiemomentet fra sistnevnte er hele 330 newtonmeter fra start, hvilket burde mer enn kompensere for økt vekt. Maksimal kombinert ytelse er altså 218 hestekrefter, noe som gir en topphastighet på 220 kilometer i timen.

Se offroad-konseptet Volkswagen Tristar

0-100 skal ta "under åtte sekunder" - vi tipper det betyr 7,9. I den europeiske kjøresyklusen når GTE et snittforbruk på 0,2 liter per mil, hvilket tilsvarer utslipp av 45 gram CO2 per kilometer. Forbruk av strøm ved elektrisk fremdrift skal være 13,0 kWt per 100 kilometer i timen.

Batteripakken skal kunne lades til full kapasitet på 4 1/4 time fra vanlig stikkontakt, 2 1/2 time med en spesialmontert veggboks.

LED standard

Utseendemessig har Passat GTE en noe spesifikk design, som lettest gjenkjennes på den kraftige «lyssignaturen» med LED-kjørelys i fronten. For øvrig er LED-hovedlys standard. Bilen vil ellers ha en god del ekstra utstyr som standard, hvorav et spesialtilpasset informasjonssystem.

Vi kommer til å få vite mer om nye Passat GTE når den vises i Paris om kort tid. Pris og norske spesifikasjoner kommer vi tilbake til når det nærmer seg lansering.