Bensinmotoren driver forhjulene sammen med den ene elmotoren, mens den andre driver bakhjulene
Bensinmotoren driver forhjulene sammen med den ene elmotoren, mens den andre driver bakhjuleneVis mer

Ladbar Outlander neste år

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid skal vises allerede til høsten. Den kommer på markedet neste år.

Mitsubishi Outlander har vært en populær SUV i Norge i flere år. Nå står en ny utgave på trappene, og den skal komme på det europeiske markedet allerede i høst. Det har vært kjent en stund at den også kommer som ladbar hybrid. Nå letter Mitsubishi enda litt til på sløret og forteller om det som kan bli en svært interessant bil her til lands.

Det var konseptbilen PX-MiEV som først antydet at Mitsubishi gikk med planer om å elektrifisere også større biler. Lille i-MiEV har blitt solgt i Norge en stund nå med stor suksess. Outlander Plug-in Hybrid EV, forkortet Outlander PHEV, er ikke en konvensjonell elbil på samme måte, men snarere en ladbar hybrid med en bensinmotor som fungerer som aggregat og rekkeviddeforlenger.

Fra før kjenner vi biler som Opel Ampera og Toyota Prius Plug-in Hybrid som fungerer etter noenlunde samme prinsipp, samt Volvo V60 D6 AWD.

Slik skal nye Outlander se ut, her i vanlig utgave
Dagens Outlander



Firehjulsdrift

Outlander PHEV får firehjulsdrift. Mitsubishi påstår selv at dette blir verdens første serieproduserte elektriske bil med permanent firehjulsdrift. Det er en modig påstand vi ikke uten videre tør gå god for, men det sier uansett noe om at dette er en spennende og nyskapende bil.

Det sitter en elmotor på hver av akslingene, slik at bilen blir firehjulsdrevet uavhengig av hvordan forbrenningsmotoren jobber. Slik skiller den seg fra eksempelvis nevnte Volvo V60 D6 AWD. Bensinmotoren sitter på sin vanlige plass foran og kan forsyne elmotorene med strøm gjennom å lade batteriene under kjøring eller drive bilen direkte gjennom forhjulene.

Dette gir tre ulike kjøremodi:

Pure – begge elmotorene jobber og bilen kjører bare på strøm
Series – elmotorene driver bilen mens bensinmotoren lader batteriene
Parallel – bensinmotoren driver bilen med hjelp fra elmotorene

Under 50 gram CO2

Mitsubishi regner med en total rekkevidde på over 800 kilometer, og et samlet CO2-utslipp på under 50 gram CO2. Det er naturligvis gode tall og sammenlignbart med eksempelvis Volvo V60 D6 AWD. Den vanlige Outlander-utgaven kommer til sammenligning til å krype like under 130 gram CO2.

Utover disse tallene er Mitsubishi sparsomme med opplysningene. Det vil nok imidlertid ikke vare lenge, for bilen skal vises allerede på bilutstillingen i Paris nå i september/oktober. I salg kommer den naturligvis litt senere. Her er ikke den japanske produsenten mer spesifikk enn å si at den kommer på det europeiske markedet i løpet av 2013.