Best i miljøtest: BMW i3 kommer best ut i ADACs test av miljøbiler. Foto: Jamieson Pothecary
Best i miljøtest: BMW i3 kommer best ut i ADACs test av miljøbiler. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Miljøtest av biler

Ladbar hybrid-smell i miljøtest

Ifølge bilorganisasjonen ADAC kommer de ladbare hybridene dårlig ut i test av bilenes miljøegenskaper.

Tyske ADAC kommer med flere overraskelser i sin siste miljøtest - denne gangen gjort av 77 nye personbiler. Det kanskje mest oppsiktsvekkende i miljøtesten er at flere av bensinmotorene har vel så store partikkelutslipp som motorene på dieselteknologi - og at ingen ladbare hybrider anbefales.

For kort tid siden kunne Dinside avsløre at det fortsatt er flere på bruktmarkedet Finn.no, som søker etter biler med dieselmotor.

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) er Tyskland og Europas største forbund for bilister. I fjor testet de hvor enkelt det er å bryte seg inn i biler med nøkkelfrie systemer.

Elektrisk testvinner

Kun fem biler gjorde seg fortjent til ADACs varmeste anbefaling i denne testen, hvor det er el- og hybridbilene som regjerer toppen .

Elbilen BMW i3 troner aller øverst, med full score - 100 poeng og fem av fem stjerner. Les vår siste test av i3 her.

Toyota Prius 1,8 Hybrid Executive og Nissan Leaf Acenta følger tett bak, med 94 poeng og fem stjerner hver.

Toyota Mirai (hydrogen) fikk sammen med brenselcelle-versjonen til Skoda Octavia 93 poeng - også nok til fem stjerner.

Ingen plug-in-hybrid anbefalt

For å i det hele bli anbefalt som «miljøbil» har ADAC satt grensen på fire stjerner. Av de ni bilene som får den karakteren befinner det seg hele fem biler med bensinmotor og to av de 38 testbilene med dieselmotor.

Suzuki Ignis 1,2 SHVS Comfort + havner kommer øverst av disse, på åttendeplass med 84 poeng. Mercedes-Benz E220 havner øverst av dieselbilene, på en niendeplass.

De nye dieselbilene kommer dårlig ut i testen grunnet betydelig overskridelse av de juridiske grensene for nitrogenoksider (NOx). Verstemann, Renault Captur dCi 90, målte et gjennomsnitt på 725 mg/km. Det overskrider grensen med over 900 prosent.

Av tre ladbare hybrider i testen, er det ingen som får noen anbefaling fra ADAC, som her rangerer bilene på bakgrunn av kriteriene «forurensning» og «CO2-utslipp».

Volvo i bunnen

Det som i det siste har blitt regnet som en selvfølge blant mange, at bensinbilene har lavere partikkelutslipp enn dieselbilene, er ikke lenger like sikkert. I alle fall om vi skal tro ADACs undersøkelser.

Biler med direkte bensininnsprøytning målte ifølge ADAC høye verdier for partikkelutslipp, mens flere av de moderne dieselbilene har redusert utslippet betraktelig.

ADAC viser også til at dieselbiler som oppfyller Euro 5-reglene i enkelte tilfeller er renere enn de mer moderne, som oppfyller Euro 6-reglene. Forbundet mener det kan ha betydning for byer som planlegger forbud mot eldre dieselbiler.

Blant bilene i bunn finner vi flest dieselbiler. Blant de mer populære modellene her til lands kan vi trekke fram VW Golf Sportsvan 1.6 TDI, Volvo V90 D5 Inscription og VW Tiguan 1.4 TSI.

ADACs miljøtest

Strøm på topp: Slik presenterer ADAC topp og bunn blant de 77 bilene de nå har miljøtestet.
Noen enkle oversettelser: Antrieb=motor, Schadstoffe=forurensning, Punkte CO2=CO2-utslipp, EcoTest gesamt=samlet testresultat, Eco-Sterne=stjernerangering, Wasserstoff=hydrogen, Erdgas=brenselcelle. Faksimile: ADAC.de Vis mer

LES OGSÅ:
Porsche for deg som også vil ha familie
Køtrøbbel i Oslo: Økte med fem prosent på ett år
Sesongens beste sommerdekk