Nå tar de skrittet fullt ut: Nye BMW X5 blir ladbar og kan kjøres elektrisk. Her kombineres firehjulsdriften (xDrive) og eldriften (eDrive)for første gang. Foto: BMW
Nå tar de skrittet fullt ut: Nye BMW X5 blir ladbar og kan kjøres elektrisk. Her kombineres firehjulsdriften (xDrive) og eldriften (eDrive)for første gang. Foto: BMWVis mer

Ladbar BMW X5: X5 eDrive

I Frankfurt skal det vises en ny, ladbar versjon av luksus-SUV-en.

BMW følger en bortimot uangripelig logikk ved å sørge for at dagens modellprogram - og morgendagens - består og utvides, men med forbruk og utslipp som bare går i en retning: Ned.

Mer og mer strøm

Derfor har de lansert i-programmet (BMW i3 er tidenes mest populære BMW-modell før salgsstart), og elektrifiseringen angår resten av modellrekken også. Vi har allerede testkjørt både BMW 3 Active Hybrid og BMW 5 Active Hybrid, som er på markedet i dag. Men nå tar de ytterligere et steg og viser frem en ladbar versjon av luksus-SUV-en X5.

Her er nye BMW X5!

xDrive + eDrive = sant

LADBAR X5: eDrive betyr at bilen kan kjøres som elbil ved behov. Foto: BMW Vis mer


Den kombinerer xDrive – BMWs såkalt intelligente firehjulsdrift – med en ladbar hybridløsning. Med eDrive-teknologi skal ifølge BMW de sportslige egenskapene fortsatt være til stede i fullt monn, samtidig som X5 eDrive skal kunne kjøres helt uten utslipp inne i byen. Snittforbruk er ifølge EU-syklusen 0,38 liter per mil

Drivlinjen i X5 eDrive består av en turboladet (og, noe skuffende, firesylindret), forbrenningsmotor med BMW TwinTurbo teknologi og en elektrisk motor, utviklet av BMW selv. denne har en maksimal effekt på 95 hestekrefter, og henter sin energi fra en litumion-batteripakke.

Elbilen BMW i3 er offisiell og den har fått knallpris i Norge!

Plugges inn

Batteripakken kan lades fra en vanlig stikkontakt og har ifølge den bayerske produsenten kapasitet til å gi bilen en ren elektrisk rekkevidde på 30 kilometer. Toppfarten med kun eldrift er oppgitt til 120 kilometer i timen - men da kan man selvsagt glemme den tidligere oppgitte rekkevidden.

Nå tar de skrittet fullt ut: Nye BMW X5 blir ladbar og kan kjøres elektrisk. Her kombineres firehjulsdriften (xDrive) og eldriften (eDrive)for første gang. Foto: BMW
Foto: BMW
"Miljø-blått": Uttaket lyser under lading. Foto: BMW
Viser farge: BMW x5 eDrive skilter med i-fargen. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
LADBAR X5: eDrive betyr at bilen kan kjøres som elbil ved behov. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Fortsatt plass

BMW lover at batteripakkens plassering under bagasjerommet ikke i særlig grad forringer lastevolumet - det skal fortsatt være plass til to store kofferter eller fire golfbag-er. Det presiseres dessuten at funksjonaliteten ivaretas med bakseterygg som kan felles ned i tre deler i forholdet 40/20/40. Batteriene skal også ha en trygg plassering med hensyn til kollisjonssikkerhet.

Tre programmer

Det er lagt opp til et utvalg av tre kjøreprogrammer. Hybrid modus kombinerer krefter de to motorene og skal ivareta bilens sportslighet samtidig som forbruket holdes lavt. Electric Drive-modus forvandler X5 til elbil. De 30 kilometerne det kan kjøres på bare strøm gjør det mulig å kjøre utslippsfritt i bykjernen og tettbygde strøk. Tredje program: En såkalt Save Battery-funksjon, som gjør at man kan spare på strømmen til senere bruk når det er ønskelig.

Det er første gang BMW kombinerer eDrive (eldrift) og xDrive (4x4) i én bilmodell. Systemet skal ifølge BMW fordele dreiemomentet fra de to motorene raskt og effektivt mellom for- og bakhjul for optimalt grep til enhver tid.

Rask til 100

Viser farge: BMW x5 eDrive skilter med i-fargen. Foto: BMW Vis mer


BMW oppgir ikke annen informasjon om forbrenningsmotoren enn at det, som nevnt, dreier seg om en firesylindret turboladet sak. Imidlertid presiserer de at den ladbare hybriden skal klare akselerasjonen fra 0-100 km/t på under syv sekunder. Selvsagt tilbys, som i andre BMW-modeller EcoPro-modus i X5 eDrive. Den kan velges med kjøreprogramvelgeren, men er satt opp som standard hver gang bilen startes. Det er denne modus som best utnytter hybridsystemes effektivitet og gir best mulig drivstofføkonomi.

Her er BMW M4

Forutseende

Med en såkalt Proactive Driving Assistant gir navigasjonssystemet informasjon til motor/transmisjon slik at disse tilpasser seg veiens profil, fartsgrenser og generell trafikksituasjon. BMW ConnectedDrive har funksjoner som gjør at man har oversikt over batterikapasitet og gjenstående rekkevidde. Informasjonen kan vises både i instrumentpanelet og på førerens smarttelefon.

Vi har kjørt en forutseende BMW

Viser hvor du kan lade

Som på de fleste moderne elbiler, kan klimaanlegget, mens bilen står til lading, styres fra en smarttelefon slik at bilen holder ønsket temperatur før reisen starter. En liste over tilgjengelige ladestasjoner vises under kjøring slik at man for eksempel kan sørge for å være fulladet om man for eksempel skal inn og kjøre i tettbygd strøk.

Miljø-blått

"Miljø-blått": Uttaket lyser under lading. Foto: BMW Vis mer


Utseendemessig skiller Concept X5 eDrive seg fra øvrige nye X5 med noen spesielle detaljer, blant annet er grillen, luftinntak og detaljer i støtfangeren bak lakkert i BMWs i-blåfarge. Av spesielt utstyr som ellers kan nevnes, er spesifikke takrelinger, uttak for strømkabel som lyser under lading og 21-tommers felger i en eksklusiv, "aerodynamisk" design.

Kommer den i produksjon?

Concept X5 eDrive vises nå som konseptbil, men bilen ser besnærende produksjonsklar ut og vi mistenker at den vil komme på markedet om ikke altfor lenge.