<b>KLAR MED LADBAR:</b> BMW X5 xDrive40e kommer til norske kunder i løpet av året. Den vil konkurrere med hybridversjonene av Audi Q7, Volvo XC90 og Mercedes-Benz GLE. Foto: BMW
KLAR MED LADBAR: BMW X5 xDrive40e kommer til norske kunder i løpet av året. Den vil konkurrere med hybridversjonene av Audi Q7, Volvo XC90 og Mercedes-Benz GLE. Foto: BMWVis mer

Ladbar BMW X5: Her er xDrive40e

Nå kan BMW omsider trekke duken av sin ladbare stor-SUV. Nøkkelord: Gode ytelser, lavt forbruk.

Vi har visst en stund at BMW forberedte ladbare biler med såkalt eDrive-drivlinje i tillegg til de dedikerte i-bilene (per i dag i3 og i8).

For å konkurrere med de kommende ladbare nyhetene fra Volvo (XC90 Plug-in Hybrid) og Audi Q7 (Q7 e-tron), i tillegg til den ladbare Porsche Cayenne e-hybrid, har BMW nå sekret sammen denne BMW X5 xDrive40e.

Som hos de nevnte konkurrentene er hensikten å samle innovativ energiutnyttelse og sportslig luksus i en stor og i utgangspunktet langt fra miljøvennlig SUV.

Mens vi venter på en tilsvarende ladbar GLE fra Mercedes-Benz.

Første ladbare utenom i

Modellen er den første serieproduserte BMW som lanseres med plug-in hybridteknologi - altså som ladbar hybrid, på godt norsk.

For en tid tilbake prøvekjørte vi også en ladbar prototype av BMW 3-serie.

RØSLIG, MEN SPARSOM: Med riktig kjøremønster kan denne X5-en vise se riktig så nøysom ved pumpen. Foto: BMW Vis mer


BMW X5 xDrive40e kommer med xDrive firehjulsdriftsystem i kombinasjon med det som ifølge produsenten er et innovativt plug-in hybridsystem.

Resultatet skal gi utpreget sportslige egenskaper kombinert med energieffektivitet - altså meget lavt utslipp og forbruk i forhold til hva vi er vant til i denne kategorien.

Fortsatt kjøreglad?

Vi er tilbøyelige til å tro dem: Vi har tidligere erfart at BMW får til sportslighet kombinert med hybrid drivlinje.

Drivlinjen er døpt eDrive og består av en firesylindret bensinmotor med den kjente BMW Twinpower Turbo-teknologien og en synkron elektrisk motor.

Samlet yter hybridsystemet i denne xDrive-varianten 313 hestekrefter.

Drivstoff-forbruket er oppgitt til lave 0,33 liter per mil, med et CO2-utslipp på 77 gramper kilometer. Bilen er oppgitt til å skulle klare 0 til 100 kilometer i timen på kjappe 6,8 sekunder.

31 KM SOM ELBIL: Velger man Max eDrive-funksjonen har man midlertidig elbil. Vis mer


Til Norge i år

– BMW X5 xDrive40e er en nyhet vi forventer oss mye av, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, i en pressemelding.

– Siden konseptmodellen av X5 xDrive40e ble vist for en tid tilbake, har vi opplevd stor interesse i markedet, og vi ser frem til å levere de første kundebilene i løpet av året, fortsetter Gottschalk.

Som tilfellet var da vi ble presentert for den kommende ladbare 3-serien, hadde vi håpet på noe lengre rekkevidde på ren strøm, men her har BMW kompromisset i forhold til vekt og tilgjengelig plass i interiøret.

Ved elektrisk kjøring (inntil 120 km/t) med fulladet batteri har bilen dermed offisielt en rekkevidde på 31 kilometer. Batteriet lades på normalt vis i stikkontakten hjemme eller på jobb, med en veggboks kalt BMW iWall - eller på offentlig ladestasjon.

SLADRER: Det er én knapp her som er spesifikk for den ladbare hybrriden. Vis mer


Hybrid kjøreopplevelse

I praksis vil hybridteknologien for føreren oppleves i det store og hele slik som vi allerede har beskrevet i nylige tester av biler som Audi A3 e-tron, VW Golf GTE eller - i en annen klasse - Mercedes S 500 Plug-in Hybrid.

Det betyr at forbrenningsmotoren og den elektriske motoren samhandler på en effektiv og sømløs måte – og etter førerens ønsker.

I BMW X5 xDrive40e fungerer dette ved at du selv vie Auto eDrive-knappen i midtkonsollen kan velge om du vil kjøre i AUTO, MAX eDrive eller sparemodus. Med Auto eDrive styres drivlinjen sømløst mellom eldrift og bensinmotoren. Med MAX eDrive kjører BMW X5 xDrive40e utelukkende på elektrisk kraft, som altså lokalt gir null utslipp, for eksempel ved bykjøring.

Bra med plass

For å spare plass er batteriet plassert under gulvet i bagasjerommet som rommer 500 til 1.720 liter. Bilen leveres også med et bra nivå av standardutstyr, som blant annet inkluderer adaptivt understell med luftfjæring bak og navigasjonssystemet Professional.

ROMSLIG HYBRID: Batteripakken ligger under gulvet og med annen seterad nedfelt skal lasterommet ha et volum på 1.720 liter. Med setene i bruk oppgis volumet til 500 liter. Vis mer


Telefonstyrt

En dedikert app kalt BMW Remote app gjør det mulig å kontrollere batteriets ladetilstand, finne offentlige ladestasjoner og sjekke kjørehistorikk via en smarttelefon. Varme- og ventilasjonsfunksjoner kan også fjernstyres via app-en.

BMW X5 xDrive40e blir tilgjengelig i Norge fra og med november 2015. Prisene forventes klare i juni.

Se flere bilder av X5:

RØSLIG, MEN SPARSOM: Med riktig kjøremønster kan denne X5-en vise se riktig så nøysom ved pumpen. Foto: BMW
SLADRER: Det er én knapp her som er spesifikk for den ladbare hybrriden.
31 KM SOM ELBIL: Velger man Max eDrive-funksjonen har man midlertidig elbil.
NYTT I BMW: Skjermen viser energiflyten i den ladbare hybriden.
digital retouchwww.pixoleb.com