La motoren få kjørt seg

Er du blant dem som alltid kjører motoren din på lavt turtall? Da bør du "blåse ut" en gang i blant.

De fleste bilinteresserte har på et eller annet tidspunkt hørt påstanden om at "daukjørte" biler har godt av en liten "utblåsing". Er påstanden korrekt? Gjelder den både gamle og nye biler? Vi har snakket med en rekke eksperter og gir deg i dag svarene.

Først må det imidlertid understrekes at våre kilder understreker at det ikke finnes vitenskapelige fasitsvar på disse spørsmålene. Vi ga derfor åpning for at våre kilder kunne synse og mene på grunnlag av deres brede erfaring.

Et korrekt råd

Med dette som utgangspunkt kan vi konkludere med at utblåsings-rådet faktisk er et godt råd. Bakgrunnen er at ingen motorer evner å gjennomføre en hundre prosent fullstendig forbrenningsprosess. Resultatet er soting/koksing som over tid danner avleiringer på ventiler, i utblåsingskanaler, katalysatorer, lydpotter og så videre. Jo lengre tid disse avleiringene får ligge, jo større fare er det for krystallisering. Når krystallisering først har oppstått, skal det mye til å bli kvitt fremmedlegemene, som over tid kan redusere motorens effektivitet. I verste fall kan slike avleiringer resultere i ujevn motorgange og fusk.

Foto: Colourbox Vis mer


Flere av våre kilder understreker at bedre drivstoffkvalitet de siste ti årene har bidratt til å redusere problemstillingen. Likevel er alle enige om at avleiringsproblematikk fortsatt er en aktuell problemstilling for mange bileiere. Hvor aktuell problemstillingen er, avhenger imidlertid av en rekke faktorer.

Bilens alder

Som en grunnregel kan vi si at at jo nyere bilen/motoren er, jo mer effektiv er forbrenningsprosessen. For eksempel vil en bil med elektronisk innsprøytning ha mer effektiv forbrenning enn en forgassermotor, mens en motor med multipunkt-innsprøytning vil ha mer effektiv forbrenning enn en motor med monopunkt-innsprøytning. På samme måte vil en motor med avansert ventilstyring, for eksempel variable ventiltider, ha en mer effektiv forbrenning enn en motor uten denne teknologien. Konklusjonen er at faren for avleiringer øker med motorens alder.

Kjørestil

FOTO: BMW Vis mer


Kjørestilen er også en svært viktig faktor. Avleiringer er først og fremst en risiko for den som har en myk og forsiktig kjørestil og som svært sjeldent bruker høyt turtall. Er du av typen som kjører aktivt, gir jern i akselerasjonsfelt og ofte kjører forbi ved høyt turtall, er faren for avleiringer liten.

Turlengde

Hvis du ofte kjører lange turer med god og varm motor, er faren for avleiringer mindre. Er du blant dem som ofte kjører svært korte turer der motoren knapt rekker å oppnå driftstemperatur, er risikoen langt større.

Gjelder det deg?

Er du blant dem som har en forsiktig og økonomisk kjørestil? Og som i tillegg sjeldent kjører lengre turer? Da er det en reell risiko for at din motor allerede har eller er i ferd med å opparbeide skadelige avleiringer - ikke minst hvis du i tillegg har en gammel bil.

Det betyr at din motor vil ha nytte av at du lar den få en liten utblåsing en gang i blant. Men hva er egentlig en utblåsing?

Langturen

FOTO: Audi Vis mer


Vel, på dette spørsmålet oppstår det litt uenighet blant våre kilder. Noen mener at en times langtur med god og varm motor en gang i blant er det som skal til. Oppoverbakker, tung last, forbikjøringer og annet som innebærer belastning for motoren er i denne sammenheng av det gode. Slik belastning medfører nemlig høy motortemperatur, noe som i neste omgang bidrar til å løse opp og fjerne avleiringene.

De som argumenterer for denne løsningen understreker at eieren samtidig oppnår et par bonuseffekter. For det første oppnår man god lading av batteriet, noe som er en spesielt stor fordel vinterstid. De som har dieselmotor med partikkelfilter av typen som krever såkalt "regenerering" oppnår samtidig at denne prosessen kan gjennomføres på en god måte.

Utblåsingen

Andre kilder mener det er en fordel å gå litt mer aggressivt til verks. Også disse understreker at motoren først må oppnå driftstemperatur. Etter at denne er oppnådd anbefaler de imidlertid at motoren kjøres ved høyt turtall, gjerne helt opp mot rødmerkingen, en liten periode. Jo høyere belastning motoren har under disse øktene, jo bedre.

Begrunnelsen er at høyt turtall gir økt trykk og at gassene som skal forlate sylindrene har økt hastighet. Dermed "blåses" avleiringene vekk.

Umulig å gi presist råd

FOTO: Audi Vis mer


Det er imidlertid umulig å gi et generelt råd om hvor ofte slike utblåsinger bør gjennomføres og hvor mange sekunder du bør fremtvinge høyt turtall. Dette fordi behovet blant annet vil avhenge av motorens alder, kjørestil og kjørelengde.

Har du meninger om dette temaet? Si din mening i diskusjonen under.

Kilder: Tore Lillemork, Bilimportørenes Landsforening - Per Gunnar Berg, Ford Motor Norge - Tor Arne Ballo og Kjell Vestland, Harald A. Møller (Audi, Skoda, Volkswagen) - Jan Ove Kårbø og Fred Banggren, Toyota Norge, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Relaterte artikler: