Kymco i alle størrelser

Taiwan-produsenten Kymco imponerer med ryddige maskiner i alle størrelser.

Og det er kun i klassen over 500-kubikk at Kymco foreløpig ikke har et alternativ. Det er Loxkel AS, et underbruk av Kellox AS som blant annet importerer alt fra Honda unntatt bilene, som ved årsskiftet overtok import og oppfølging av Kymco på det norske markedet.

Kymco er en av de store mopedprodusentene, og har etter hvert også bygget opp en serie av firehjulinger/ATVer. I Norge er alle Kymco firehjulinger registrerbare, og de spenner fra mopedklassen og opp til arbeids-/fritidsmaskiner med 500 kubikks motorer.

Full-size

Kymco MXU 500 på vei til dypt vann, 19/36 hk, høy/lav/revers, 84.900 kroner. Vis mer
Kymco MXU 300, 19 hk, høy/lav/revers, 54.900 kroner. Vis mer
Kymco Maxxer 300, 19 hk, høy/revers, 54.900 kroner. Vis mer
Kymco MXU 50, 4,5 hk, høy/revers, 21.900 kroner. Vis mer


Den store Kymco MXU 500 er en fullblods arbeidsmaskin med blant annet stiv bakaksel og lavgir. I forhold til de mer fritidsinnrettede firehjulingene på markedet mister den bakkeklaringen og fjæringskomforten en delt bakaksel gir, men den er til gjengjeld ikke så følsom for vekt på tilhengerkulen.

Både i skogen og på veien imponerer MXU 500, og bortsett fra litt mye motorvarme i sete, er det ikke særlige tekniske detaljer eller løsninger som skiller den fra de store produsentene. Prisen virker mer riktig enn billig, en MXU 500 koster 84.900 kroner registrert for vei. Til sammenlikning koster en Can-Am Outlander 400 fra rundt 87.000 kroner klar for veiregistrering.

I rammen står det en enslig sylinder på 498 ccm som er væskekjølt og yter 36 hestekrefter i fri utfoldelse. For veiregistrering blir effekten redusert til cirka 19 hestekrefter. Vi kjørte flere timer i skogen med en MXU 500 med den laveste effekten, og opplevde ikke at effekten var utilstrekkelig. I skogen var det ikke mye som kunne stoppe Kymcoen, og spesielt firehjulsdriften imponerte ved at forhjulene også tok sin del av trekkjobben uten at kjøringen ble rykkete.

Lettere arbeid

For de som trenger en arbeidskamerat, men ikke har behov for den ekstreme fremkommeligheten som firehjulsdriften gir, har Kymco en mindre MXU-variant som har tilnavnet 300. Den har bakhjulsdrift via kardang, og har lavgir som gir maksimalt med krefter i forhold til motorstørrelse.

Det er lett å tro at firehjulsdrift er det eneste som duger i terrenget, men de aller fleste blir overrasket over hvor store hindringene må være for at en bakhjulsdrevet firehjuling blir stående fast. Det er faktisk føreforholdene som er det største problemet med tohjulsdrift, klatring i ur og ulendt går rimelig greit.

En stor fordel er at girkassen er utstyrt med både høy og lav utveksling, med lav utveksling og 19 hestekrefter til rådighet er det bare veigrepet som bestemmer hvor tungt den kan trekke. Motoren er på 270 kubikk og er væskekjølt, og Kymcos lette arbeidsversjon kommer på 54.900 kroner. Den konkurrenten som likner mest er Sym Quadlander 300, også den med kardang og lavgir, til 51.000 kroner.

Morsomste

Kymco Maxxer 300 deler motor og pris med MXU 300, men mangler lavgir og bagasjebærer foran. Den er signaliserer lek mer enn nytte, og kjøreopplevelsen er ganske annerledes MXU 300. Den virker mye lettere selv om vekten er oppgitt til å være identisk på de to, og den er kvikkere i bevegelsene. Noe av forklaringen kan ligge i forskjellige dekk, den har smalere fordekk og bredere bakdekk enn arbeids-tvillingen. Til tross for ikke alt for mye effekt, er det morsomt å herje rundt med Maxxer 300 på grusen.

Dette er også den av Kymcoene som kanskje er best egnet som ren personbefrakter i byen, men da ville vi spandert ett sett med gatedekk på den.

Stødig moped

Mopeden i lineupen er kledd i arbeidsklær, men vi ville ikke hatt alt for store ambisjoner for hva den kunne bidra med av trekk- og bærekraft på tunet. Effekten fra den luftkjølte totakteren er 4,5 hestekrefter, klassesnittet ligger rundt 3,5 hestekrefter, og det er ikke mer enn at en voksen mann må regne med å bli syklet fra i motbakker. En ikke alt for bratt bakke reduserer nemlig hastigheten til godt under 30 km/t, mens den på flaten og i nedoverbakker kan lures opp til et sted mellom 40 og 50 km/t. MXU 50 er ganske stor for å tilhøre mopedklassen, og den gir et godt inntrykk med design og detaljer som man vanligvis kun finner på de litt større maskinene. Prisen er 21.900 kroner.

Solid inntrykk

Kymco er den av outsiderene i firehjulingsmarkedet som er nærmest de etablerte japanske og amerikanske produsentene, og med fire modeller klare for veien kan det godt tenkes at de plasserer seg i nærheten av pallen i denne delen av ATV-markedet. Det er en plassering som må forsvares over tid, men førsteinntrykket etter en dag med kjøring av disse fire er bra.

  • Store bilder av Kymco MXU 500 med kjøring i elv på slutten av fotoalbumet.
  • Store bilder av Kymco MXU 300.
  • Store bilder av Kymco Maxxer 300.
  • Store bilder av Kymco MXU 50.
  • Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • Voldsomme, morsomme og litt nyttige.
  • TEST: Can-Am Outlander Max 800 H.O.
  • TEST: Polaris Sportsman 800 Twin EFI.
  • TEST: Polaris Phoenix 200.
  • TEST: Standard Motor (SMC) Mistral 250.
  • TEST: Sym Trackrunner 200.
  • MC-moro med billappen.
  • En roadster! SECMA Fun Extr'm
  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger