Sjansen er større for at en kvinne krasjer i noe når hun rygger. Foto: Colourbox
Sjansen er større for at en kvinne krasjer i noe når hun rygger. Foto: ColourboxVis mer

Kvinner er verst på rygging

Men ikke SÅ mye dårligere enn menn som du kanskje tror.

En dårlig og treg sjåfør foran deg på veien? Hånden opp den som automatisk tenker at det er en kjerringsjåfør?

Nå skal det sies at en kjerringsjåfør selvsagt kan referere til en mann med hatt (eller uten), men uansett dreier det seg altså om sjåfører som kjører som kjerringer - så noe spesielt positivt inntrykk av kvinnelige sjåfører gjenspeiler dette uttrykket ikke.

Flere kvinner melder inn ryggeskader

En av de store utfordringene for bilister er å rygge. Det kommer naturligvis av at det er kronglete å få fullt overblikk bakover, og det er fort gjort å krasje inn i noe - en bil, en lyktestople, en søyle - som du rett og slett ikke fikk med deg at sto i veien.

Og det skjer ganske mange. Tall fra Gjensidige viser at de de siste tre årene har 27 prosent av skadene kvinnelige sjåfører var innblandet i dreid seg om rygging. For menn er tallet 22 prosent.

Altså ingen stor forskjell. Og ganske nøyaktig akkurat samme tall kan Leaseplan vise til. De har undersøkt 8.000 av sine kunder, og kommet frem til at 27,2 prosent av kvinnene som meldte inn skader hadde fått disse da de rygget. For menn var tallet 21,9 prosent.

Menn kjører mer bil

Det må sies at det totale antallet skademeldinger forsikringsselskapene har fått inn på ryggeskader viser at det er klart flere menn som har vært sjåfører (19.190 menn mot 11.861 kvinner), men da må det tas i betraktning at menn kjører mer bil enn kvinner. Prosentvis viste disse tallene at 25 prosent av bilskadene menn rapporterte inn var ryggeskader, mens tallet for kvinner var 29 prosent. Altså en forskjell på fire prosent, mot fem prosent, som Gjensidige og Leaseplans statistikk viser. Les mer om hva slags ulykker som er vanligst i denne artikkelen.

Se videoen av damen som overhodet ikke har peil på rygging:


Det verste er andre sjåfører

Ryggesensor kan hjelpe

Dersom du synes det er ekkelt å rygge for eksempel i parkeringshus, så kan ryggesensoren være tingen. Den vil varsle deg om du nærmer deg en gjenstand når du rygger. Du kan installere en ryggesensor på bilen din om du ikke har. Løsningene som finnes dreier seg om kombinerte ryggesensorer og ryggekameraer, og det koster fra rundt 2.000 kroner uten montering. Se eksempel hos Bilextra. (Vi skrev tidligere om Biltemas ryggealarm, men denne fungerer altså bare slik at den piper når du rygger, så folk rundt deg skjønner at du rygger. Takk for tips fra lesere for presisering.)

Hett tips! Når du skal parkere på en parkeringsplass eller i et parkeringshus, bør du rygge inn på plassen, i stedet for å kjøre inn med fronten først. Det er typisk at du er mindre oppmerksom når du skal ut av parkeringsplassen, og dermed er det dumt at det er da du må rygge ut. Det er bedre å få ryggemanøvren overstått når du skal sette fra deg bilen.

Og husk - det er lov å spørre andre om hjelp til å vinke deg på plass hvis du må rygge og er usikker.

Hvis du er i tvil, her er oppskriften på hvordan du rygger inn på en parkeringsplass:


Små forskjeller ellers

Forøvrig fant Leaseplan at kvinner forårsaker en større andel av skader ved inn- og utkjøring av parkeringsplass eller privat område. Gjensidige finner ingen andre forskjeller mellom kjønnene når det gjelder skader. Bortsett fra på ryggeskader er kjønnsforskjellene ubetydelige.

Merk - Gjensidiges tall baserer seg på skader som er innrapportert til forsikringsselskapet. Dermed er dette snakk om skader som er såpass store at reparasjoner koster mer enn egenandelen på bilforsikringen. Når det gjelder Leaseplans tall dreier det seg om store forsikringsskadesaker, men også mindre skader som ikke dekkes av forsikringen.