- Kvinner best i trafikken

I følge statistikken knuser de menn på trafikksikkerhet. UP-sjefen er helt enig.

Nesten 50 prosent av motorvognførerne i Norge er kvinner. Allikevel står de bare for 25 prosent av fartsbøtene som er gitt hittil i år, og mindre enn 30 prosent av dødsfallene på veiene.

Resten står menn over 18 år for.

Menn og sørlendinger sovner bak rattet

Dårligere risikoforståelse

- Det er ingen tvil om at det er menn som er verst på veiene, sier sjefen for utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård, til DinSide.

Han kan fortelle at forskning beviser at unge menn har dårligere risikoforståelse enn kvinner. UP-sjefen har nettopp vært på en internasjonal konferanse om temaet.

- Det er et stort problem. De kalles ”high risk drivers” og det er ikke unikt for Norge – det er et internasjonalt problem, sier Humlegård.

- Kvinner har en mye bedre utviklet risikoforståelse. De er uten tvil bedre på veiene, sier han.

Han forteller videre at menn under 30 år står for 30 prosent av de som UP tar for å kjøre i ruspåvirket tilstand, og 35 prosent av de som blir tatt for høy fart .

Les også: Strengere prikkbelastning fra nyttår

Hvem synes du er verst i trafikken? (Avsluttet)
Kvinner(42%) 277
Menn(32%) 206
Det har ikke noe med kjønn å gjøre(26%) 170
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Fatal statistikk

Selv om det bare menn under 30 år som er i høyrisikogruppen, kommer myndige menn i alle aldre dårligst ut på statistikken. Ikke bare står de for 70 prosent av dødsfallene i trafikken, de utgjør også 60 prosent av de hardt skadde på veiene hittil i år.

Og det er sjåførene som har dårligst skade- og dødstall.

I følge Statenes Innkrevingssentral får menn mellom 40 og 50 år flest fartsbøter. Og i følge Statistisk Sentralbyrå er flesteparten av mennene som dør i trafikkulykker mellom 20 og 44 år.

Den største kjønnsforskjellen er i aldersgruppen 35 til 44 år; her representerer kvinner bare 1 av 20 dødsfall på veiene.

Mange offentlige aktører og debattanter her på DinSide savner en trafikkdebatt der man ser på andre ulykkesårsaker enn høy fart. Leder for Landsforeningen for Trafikkskadde sa til DinSide forrige uke at man må slutte å legge alt ansvaret på bilistene.

Her er trafikkpolitiet derimot uenig.

- Årsakene (til trafikkulykker, journ. anm.) er høy fart, rus og manglende bruk av bilbelte. Dette tar flest liv i Norge. De mest virkningsfulle tiltakene er at vi gjør det som er gratis og senker farten, sier Humlegård til DinSide.

Han støttes av trafikk-koordinator og politiførstebetjent, Pål Odvar Schrøder, i Østfold Politidistrikt.

- Fokuset vårt er på hastighet. Og det reduserer ulykker, det vet vi, sier han.

I sammenheng med høye dødsfall på veiene i år, der Hedmark topper listen, kan Humlegård fortelle at det er beslaglagt mange førerkort og at politiet er overrasket over de høye hastighetene.

- Mye av dette gjøres av unge gutter som ikke forstår risikoen. Dette bekymrer oss. Disse havner også i dødsstatistikken, sier han.

Les også: Nye sko gjør damer mindre trafikkfarlige

Ikke høyere forsikring

I følge highriskdrivers.com er det i USA høyere bilforsikring for menn i høyrisikogruppen.

- Prisen varierer fra bedrift til bedrift og bestemmes av erfaring over tid, men når alt annet er likt vil allikevel en kvinne mellom 18 og 25 år betale mindre enn hennes mannlige motpart fordi unge kvinnlige sjåfører er innblandet i færre ulykker og overtredelser enn menn i samme aldersgruppe, sier visepresident for The American Insurence Association, David Snyder, til nettstedet.

I Norge er det ikke lov å ha forskjellig forsikringspris basert på kjønn.

Informasjonsdirektør i Gjensidige, Øystein Thoresen, forteller DinSide at selv om det er masse dokumentasjon på at det er risikoforkjeller mellom kjønnene, har de ikke lov til å kreve forskjellig pris fra menn og kvinner fordi loven anser det som kjønnsdiskriminering.

Forsikringsselskapet er uenig.

- Vi mener at det er vår oppgave å regne fra risiko. Og mener at det ikke har noe med kjønnsdiskriminering å gjøre, sier Thoresen.

Så ville dere hatt prisforskjeller for menn og kvinner hvis dere kunne?

- Absolutt. Selvfølgelig.

- Det har noe med risikovurdering å gjøre. Kvinner kjører bedre i trafikken enn menn, sånn er det bare, sier Thoresen.

Kvinner best også i Danmark

Ulykkesstatistikken i Danmark bekrefter tendensene i Norge: kvinner er lavt representert. I 2006 var det over dobbelt så mange danske menn som kvinner som kom til skade som fører av personbil, i følge Jyllandsposten.

I følge en analyse for Nissan, uttrykte ni av 10 kvinner at de oppfattet seg selv som gode bilister, i følge nettavisen.

Og statistikken fra Norge, samt trafikkpolitiet og forsikringsselskapenes erfaringer, bekrefter at dette er beskrivende også for norske kvinner. Til tross for at DinSides lesere mente det motsatte for i overkant av et år siden.

Les også: Damer er best på alt - unntatt én ting

Tallene er basert for statistikk fra Statens Innkrevingssentral og Statistisk Sentralbyrå, og tar for seg henholdsvis perioden januar - august og januar - juli. Tallene er moderert for trafikkskadde- og drepte under 18 år.