<strong>SLIK ER DET VANLIGVIS:</strong> Men forsikringsselskap vil gjerne at vi snur på flisa. Foto: colourbox.com
SLIK ER DET VANLIGVIS: Men forsikringsselskap vil gjerne at vi snur på flisa. Foto: colourbox.comVis mer

- Kvinnene bør ta rattet

Norsk trafikksikkerhet vil ha godt av at flere kvinner tar rattet i familiebilen.

Menn anser seg som bedre sjåfører enn kvinner. 15 prosent av de spurte i en undersøkelse utført for If skadeforsikring, mener at de er den beste sjåføren i familien. 14 prosent av de spurte føler seg tryggest når de selv sitter bak rattet.

Men det er en opplevd sannhet som ikke stemmer med forsikringsselskapenes skadetall.

- Vi vet fra skadestatistikken at kvinner opp til 30 år har en langt mer forsiktig tilnærming til bilkjøringen, og generelt sett har mindre skader enn menn, sier fagsjef i If, Kurt Isak Undereidet.

Det er bakgrunnen for at If går ut i en pressemelding og faktisk oppfordrer til at flere kvinner må ta rattet, selv om mann eller samboer er med i bilen.

Forsikringsselskapets representant mener også at kvinner må være aktive passasjerer, og si fra om trafikkfarlig adferd.

- Hvem har vel ikke sittet som passasjer og lurt på om blinklysbryteren er demontert, sier Undereidet.

En tidligere undersøkelse fra forsikringsselskapet har vist at blinklysbøller er det som irriterer mest i trafikken.

UP er enig

- Det er ingen tvil om at det er menn som er verst på veiene. Det bekreftet sjefen for utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård, overfor DinSide for halvannet år siden.

Humlegård refererte til forskning som viser at unge menn har dårligere risikoforståelse enn kvinner. Menn under 30 år står for 30 prosent av de som UP tar for å kjøre i ruspåvirket tilstand, og 35 prosent av de som blir tatt for høy fart .

- Det er et stort problem. De kalles ”high risk drivers” og det er ikke unikt for Norge – det er et internasjonalt problem. Kvinner har en mye bedre utviklet risikoforståelse. De er uten tvil bedre på veiene, sa Humlegård.

Menn tar helst rattet

Din mening:

Hvem er de tryggeste sjåførene? (Avsluttet)
Er ikke styrt av kjønn(44%) 203
Menn(38%) 173
Kvinner(18%) 82
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det er altså statistisk sett flere gode grunner til å oppfordre kvinner til å ta rattet. En undersøkelse utført for If skadeforsikring, blant et representativt utvalg på 1.900 personer, viser at ni av ti menn tar rattet når par kjører bil sammen. Det stemmer ikke helt overens med kvinnenes svar: Færre enn tre av ti kvinner hevder at de normalt tar rattet når begge er på biltur. Men totalbildet viser at menn i stor grad setter seg selv i førersetet.

Hvor skjer ulykkene?

Informasjonsdirektør i Hedmark Politidistrikt, Kari Anne Dobloug, fortalte til DinSide i 2008 at det er på bygdeveiene det går flest liv i Hedmark, fylket som hadde de mest dødelige veiene i 2008. Forklaringen på de høye dødsfallene er sammensatt, i følge Dobloug.

- På lokale ulykker er det ofte hastighet, yngre mennesker og erfaring som gjelder, sier hun.

Politiet avdekket i forbindelse med en holdningsundersøkelse at mange av de unge har et avslappet forhold til å kjøre i ruspåvirket tilstand, eller til å sitte på med noen i ruspåvirket tilstand.

Det er ikke bare sjåføren og veien det kommer an på: Studie avslører de mest utsatte bilfargene