Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Kupp på biler i Sverige

En svensk krone koster nå 77 øre. Da er det bare en ting å gjøre - nemlig å finne frem til www.bytbil.com.

For noen år tilbake (2002) skrev vi om bilimport fra Sverige. Motivasjonen til det var den samme som den er nå. Den svenske kronen er svært lav. I dag koster en svensk krone 0,77 kroner og dette gjør store utslag på prisen.

Vi drar derfor opp igjen vår guide fra mars i år. Fremgangsmåten gjelder fortsatt, selv om eksemplene vi drar frem sannsynligvis er solgt nå. Dagens kronekurs er også litt dårligere enn den var tidligere i vinter. I regnestykkene under må du beregne 82 øre for en en svensk krone. Ellers er det likt.

Hvilke biler skal man se etter?

I Sverige selges det omtrent de samme bilene som i Norge. Det med merke og modell er greit nok, der gjelder de samme reglene som her hjemme. Du holder deg unna sedaner med gammel V8-bensinmotor, manuell girkasse og rust i kanalene. Kurante biler med dieselmotor, lavt forbruk (lav CO2) og gjerne firehjulsdrift vil være lurt å se etter.

Moms

Vis mer

Den evige kampen mot moms er ikke så komplisert som den kanskje kan fremstå. Når du kjøper biler fra Sverige må du se etter biler som ikke er ”moms-smittad” som svenskene kaller det. Det vil si brukte biler som du slipper å betale svensk moms på. På www.bytbil.com har de en egen avkryssingsboks hvor du kun velger å søke på biler hvor
du får refundert svensk moms.

De svenske forhandlerne vi har snakket med sier at denne funksjonen fungerer, men sjekk for all del, her må man være absolutt sikker!

Hvis du går feil her ender du opp med å betale moms i både Norge og Sverige. I Norge skal ”gribben” ha moms uansett om du har betalt den i Sverige fra før.

Slik finner du data på bilen du vil importere.

Biltyper

Biler som har vært i privat eie trenger du ikke se på. De er ”moms-smittad”. Du skal se etter biler hos forhandlere, og det er et godt utvalg av biler som er både ett, to og tre år gamle. Svenskene har ingen regler mot å lease en bil for kortere tid enn tre år, men regnestykket er slik at de aller fleste bilene går i tre år før de blir levert inn igjen.

Eksempel 1: BMW 520d, 2008-modell med 177 hestekrefter

Denne bilen har gått 16.000 kilometer og er en fulleffektsversjon. Den har automatgir, Comfort-pakke, Advantage-pakke pluss litt annet.

Data på denne til importkalkulator: 1.675 kilo, 177 hestekrefter og 154 gram CO2.

Lenk til annonsen finner du her.

Regnestykket blir som følger. Den svenske prisen må fritas for svensk moms. Denne bilen koster 375.900 kroner og den summen må man dele på 1,25 (svenskene har 25 prosent moms). Man må ikke trekke fra 25 prosent. Det blir feil!

375.900 kroner / 1,25 blir 300.720 svenske kroner.

Dette må regnes om til norske kroner. I dag blir det 300.720 ganget med 0,77 kroner. Det blir 231.554 norske kroner. Dette er summen det koster deg i Sverige.

Når ser man hvor viktig det er med å få med seg både moms og kurs!

Så kommer det som virkelig er spennende. Staten skal ha avgifter. På denne bilen med 177 hestekrefter, 154 gram CO2 (tallet for automatgir) og vekt blir det noen kroner. Effektavgiften blir 72.534,20 kroner, vektavgiften blir 105.753,25 kroner og CO2-utslippet koster 17.954 kroner. Vrakpant er 1.300 kroner. Momsen blir 57.888 kroner. I fradrag får du 21.586,80 kroner siden denne bilen er registrert i september i Sverige.

Pris totalt blir 231.554 kroner til den svenske butikken og 233.843 til statskassa, 465.397 til sammen.

Er dette et kupp?

I høyeste grad! 2008-modeller på www.finn.no koster cirka 550.000 kroner.

(Vi har ikke gjort noen store utstyrsanalyser i denne saken. Det må dere sjekke selv!)

Eksempel 2: Volvo XC60 D5 2009-modell med 185 hestekrefter

Denne bilen har ikke gått noenting, men er avbildet med skilt. Det er en Summum-versjon og har noe utstyr.

Data på denne til importkalkulator: 1.827 kilo, 185 hestekrefter og 219 gram CO2.

Lenk til annonsen finner du her.

Fremgangsmåten er den samme som over.

Prisen i Sverige uten moms i norske kroner blir 264.264 kroner.

Avgift i Norge på denne bilen blir 365.892 kroner hvis vi går ut fra registrering i januar.

Totalt blir dette 630.156 kroner.

Er dette et kupp?

Ja, det vil vi si! Ny 2009 Volvo XC60 D5 Summum koster på www.finn.no rundt 700.000 kroner.

(Vi har ikke gjort noen store utstyrsanalyser i denne saken. Det må dere sjekke selv!)

Eksempel 3: Ford Mondeo 2.0 TDCI 2007-modell med130 hestekrefter

Denne bilen har gått 10.000 kilometer. Det er en Trend-versjon med automatgir.

Data på denne til importkalkulator: 1.580 kilo, 130 hestekrefter og 189 gram CO2.

Lenk til annonsen finner du her.

Fremgangsmåten er den samme som over.

Prisen i Sverige uten moms i norske kroner blir 128.744 kroner.

Avgift i Norge på denne bilen blir 158.186 kroner hvis vi går ut fra registrering i juni 2007.

Totalt blir dette 286.930 kroner.

Er dette et kupp?

2007-modeller Mondeo 2.0 TDCI koster godt over 300.000 i Norge.

(Vi har ikke gjort noen store utstyrsanalyser i denne saken. Det må dere sjekke selv!)

Andre biler

Som man ser av regnestykkene er det viktig at både moms og valuta klaffer. Det andre som er verdt å merke seg er at lavt CO2-utslipp er veldig viktig. Volvo XC60 har ikke det, og hadde fort kostet 30-40.000 kroner mindre i avgift hvis den hadde hatt lavere CO2-tall. BMWen i regnestykket over har 154 gram, noe som gir snaut 18.000 i CO2-avgift, mens Volvo med 219 gram koster nesten 90.000 i CO2-avgift. Volvo kommer nå med biler med lavere CO2 som vil være avgjørende i importsammenheng. Ellers er BMW med Efficient Dynamics rett vei å gå. Det samme gjelder Ford med Econetic-motorer (kommer snart) og Volkswagen med Bluemotion-motorer.

Slik finner du data på bilen du vil importere.

Utgangspunktet er www.bytbil.com