<B>BRUKT-DUELL: </B>Begge er 2007-modeller. Begge er stasjonsvogner. Spørsmålet er: Hva skal du velge av BMW 3-serie eller Alfa Romeo 159? Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL
BRUKT-DUELL: Begge er 2007-modeller. Begge er stasjonsvogner. Spørsmålet er: Hva skal du velge av BMW 3-serie eller Alfa Romeo 159? Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFILVis mer

Kunst eller håndverk?

Dette er to av de mest kjøreglade stasjonsvognene på markedet. Forhjulsdrift møter bakhjulsdrift, design møter teknikk. Men hvordan er de som bruktbiler?

Har du 100.000 kroner, frir disse to bilene til den samme gruppen. Men hvilken skal du velge? Den fornuftige fra Bayern eller den rålekre fra støvellandet?

Dette er med andre ord duellen for de virkelig autofile. Heldigvis er det fullt mulig å ivareta lidenskapen uten å ruinere seg fullstendig. Det er i alle fall disse stasjonsvognene gode eksempler på.

Begge er utstyrt med effektive og utslippsvennlige dieselmotorer, som likevel leverer nok trøkk til å sikre kjøregleden.

Alfa Romeo 159 er utstyrt med en 150-hesters JTD-motor med 320 Nm, mens BMW'en har en lettere nedtrimmet 2-liter turbodiesel med 143 hk og 300 Nm.

Konkurrenten har derimot identiske prestasjonstall, der 0-100-sprinten går unna på 9,6 sekunder og toppfarten nås ved 210 km/t.

Underdogen her må sies å være Alfa Romeo 159. Merket har fra gammelt av slitt med et noe frynsete kvalitetsrenommé, delvis grunnet rust og diverse kvalitetsproblemer. Det er en kjent sak at slike rykter blir sittende fast i folks underbevissthet i lang tid, selv etter at kvalitetsproblemene er utbedret. Derfor er det svært få som har fått med seg at Alfa Romeo etter hvert har blitt svært solide og pålitelige biler.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Giugiaro vs Chris Bangle

159-serien tok over etter 156 i 2006. Den ble bygget på en relativt tung GM-plattform, men med den velprøvde JTD-motoren ble likevel prestasjonene og forbrukstallene gode. Designet ble penneført av Giugiaro, en levende legende som ved siden av Gandini og Bertone har stått for noen av de råeste bildesignene i historien.

Da 159 ble lansert, fikk den omtrent umiddelbart status som verdens peneste stasjonsvogn. Bare i nyere tid har statusen blitt truet av skjønnheter som Jaguar XF Sportbrake. Dette er med andre ord et design som holder seg godt..!

BMW var derimot ikke fullt så heldige med designet. Midt oppi Chris Bangles verste sjokkdesign-periode var riktignok ikke E90 3-serien det verste BMW serverte, men det må sies at både forgjengeren E46 og etterfølgeren F30 ser langt bedre ut.

Likevel: E90 ble en dundrende suksess takket være fenomenale kjøreegenskaper og skyhøy kvalitetsfølelse. Noen irriterende (og tidvis dyre) feil dukket riktignok opp, men i det store og hele har dette vært et svært hyggelig bekjentskap for eierne.

LES OGSÅ: 10 populære brukte stasjonsvogner

Ikke best på plass

Felles for begge stasjonsvognene, er at de ikke vinner noen priser for interiørplass. Både bakseteplassen eller bagasjeromsvolumet er av den sparsommelige sorten, men BMW 3-serie ligger nok et hakk over Alfaen. Men igjen - dette er biler for de som bytter bort plass med andre autofile egenskaper. Og her scorer begge bilene høyt.

Alfaen har, til tross for sin relativt høye egenvekt, svært gode kjøreegenskaper både når det kommer til fartsressurser og veiholdning.

BMW'en har så klart et fortrinn siden den har bakhjulsdrift og optimal vektbalanse. Dette er godt nytt for de sladdelystne, men mindre heldig for framkommelighet på vinterføre.

NY UNDERSØKELSE: Bilene med mest fornøyde eiere

VERDENS LEKRESTE? Alfa Romeo 159 Sportwagon er et smykke å se på. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer


2007 Alfa Romeo 159 Sportwagon

Alfa Romeo er et navn som klinger godt hos alle autofile. Dessverre klinger det ofte like godt i lommeboka hos mekanikeren. Slik var det i alle fall fram til godt utpå 90-tallet.

BAKERST: Bagasjerommet i Alfa 159 tar 445 liter. Det er omtrent på linje med konkurrentene. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer
SMUKT: De smale, brede baklyktene sørger for dynamikk på den stilrene Alfa-enden. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer
BØTTEFORM: Baksetene i Alfa egner seg best for to. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Med 156-serien begynte derimot kvaliteten på drivverk, elektronikk og finish å ta seg opp, men det var ikke før 159-serien i 2006 at den kollektive skepsisen til merket virkelig begynte å avta. Plutselig kunne hvem som helst handle seg en pen italiensk familiebil som var like pålitelig som en Volvo, BMW eller Audi (ifølge svenske Bilprovningen).




Nå har modellen fått mange år på baken og de store, kjente feilene burde for lengst ha vist seg. Men det har de ganske enkelt ikke. Med unntak av et tannstang-problem, som ble byttet på garanti, på de tidligste modellene og noen defekte EGR-ventiler, som følge av tett partikkelfilter (forøvrig et vanlig problem på alle moderne dieselbiler som småkjøres mye), har det ikke vært meldt om større feil.

I kombinasjon med Fiats JTD-dieselmotor på 150 hk og 320 Nm oppleves den også som sterk og fleksibel.

På veien ligger den stabilt og plantet. Umiddelbart føles den ikke direkte leken eller dynamisk, men når svingene kommer, er den med på notene. Den har kanskje ikke BMWs optimale 50/50-vektfordeling på papiret, men en skulle nesten tro det.

Dette skrev vi om Alfa Romeo 159 da den var ny

Det er spesielt på vinterføre at 159 viser sin sterke side. Den stabile vegholdningen gir deg haugevis med tillit og framkommelighet er sjelden noe problem. Riktignok finnes det en firehjulsdrevet versjon kalt Q4, men denne kommer bare i kombinasjon med den største dieselmotoren, en 2,4-liters femsylindret sak på 210 hester (trekker som et godstog!), eller en 3,2-liters bensinmotor på 260 hester.

Sistnevnte er ikke den legendariske V6-eren signert Giuseppe Busso, men en langt mer sedat og traust V6-er fra GM (en konsekvens av høye CO2-tall og stramme budsjetter).

For de bensinfrelste med et litt høyere budsjett, kan vi nevne at 159 også ble levert med en nydelig 1,8-liters Turbo Benzina-motor på 200 hk, som vi har testet tidligere...

SALGSMELDING PÅ NETT: Endelig blir bruktbilsalget enklere

ALFA-INTERIØR: Midtkonsollen er vendt mot føreren. Skjermen og den digitale klimakontrollen står seg den dag i dag. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer


Interiør

Det er dessverre slik at ikke alle trives i førersetet på en italiensk bil. 159 er riktignok en av unntakene, med høy grad av fleksibilitet. Dette er en av de få Alfaene der rattet kan trekkes godt ut mot sjåføren, noe som er godt nytt for langeinte motorister. Ellers har interiøret et svært stilig preg, med alle klokker vinklet mot sjåføren som i et fly.

Plastdekslene rundt girspak og stereo er ikke av typen som tåler atomkrig og får fort riper og merker. Men generelt er interiøret slitesterkt og bærer lite preg av kilometerstand.

Paradoksalt nok er 159s lekre design også dens eneste last. For de snasne kurvene går dessverre ut over innvendig plass bak. Takhøyden er begrenset og beina bør helst ikke være for lange. Pipa skifter ikke låt i bagasjerommet, som heller ikke kan konkurrere med andre i klassen.

Lukeåpningen er høy og ikke akkurat skapt for innlasting av barnevogn og tunge handleposer. Men hvis du snur litt på krona er det ikke snakk om uhorvelig mange liter mindre enn andre stasjonsvogner (445/1235 liter)... En skiboks på taket løser de fleste plassproblemer.

Oppsummering

Etter årtier der bil-lidenskap og enorme utgifter har gått hånd i hånd, er det forfriskende endelig å kunne sikre seg en ekte italiener til en fornuftig penge og lavt driftsbudsjett. Den billigste 2007-modellen vi fant på Finn.no koster 94.000 kroner inkludert reg.omkostninger.

Ja, det finnes stasjonsvogner med bedre bakseteplass. Ja, det finnes også alternativer med bedre forbrukstall. Men hvis kjøreegenskaper, egenart, design og stil har noe som helst å si for deg, stiller Alfa Romeo 159 utrolig sterkt.

Prisutviklingen har heller ikke vært så aller verst til å være en Alfa Romeo. Kort oppsummert: Her får du klassens desidert peneste bil med sterk motor og pent forbruk i en pålitelig innpakning. Hva er så haken her? Vel, egentlig bare én ting: Naboens fordommer.

VAKKERT SKUE: Med litt størrelse på hjulene blir Alfa enda mer stilig. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer


Testresultat

2007 Alfa Romeo 159 Sportwagon

Pålitelig, god motor, herlig design

Mindre baksete- og bagasjeplass enn konkurrentene




LES OGSÅ: Dette bør du se etter når du kjøper bruktbil

2007 BMW 3-serie Touring

BANKERS: BMW 3-Serie er den mest ettertraktede bruktbilen på Finn.no. Det er lett å skjønne hvorfor. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer


Her snakker vi familiebilen for deg som er glad i en real kjøreopplevelse i fornuftig innpakning!

BMWs 3-serie har i flere tiår stått for det ypperste innen kjøredynamikk og er til de grader bilen du virkelig blir glad i om du liker å kjøre bil. Dessuten er dette tysk kvalitet og ikke noe tilfeldig en spagetti-italiener har rasket sammen i en fei før lunsj.

BAKSETE: Passasjerene i BMW kan nyte noe bedre plass enn i Alfaen. Men midtkonsollen tar mye plass for den som må sitte i midten. Vis mer
MIDDELS: BMWs bagasjerom er bittelitt større enn i Alfaen: 460 liter. Men hjulhusene stjeler litt av den praktiske utnyttelsen. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer
HEKK: De store baklyktene gir et litt trist uttrykk. Ovalt eksosrør sørger i hvert fall for litt sportyness. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

3-serien kom i 1975. Men stasjonsvogn, eller Touring som det heter der i gården, fikk vi først med den såkalte E30-generasjonen i 1987.




Generasjonene har siden kommet på løpende bånd med rundt åtte års mellomrom. E46-generasjonen kom bare fire år etter forgjengeren E36 i 1999, og i 2005 var det klart for bilen vi kjører nå – E91.

BMW har strevet for å få optimal vektfordeling i 3-serien, noe som gir en nydelig balanse. Dette er virkelig sjåførens bil!

Motorutvalget er stort og spenner fra en rekke bensin- til dieselmotorer. Dieselmotorene utmerker seg dessuten som relativt gjerrige på forbruk. Firehjulstrekk står også på menyen, men det koster en del mer kroner.

Utseendemessig ligger BMW på et temmelig forsiktig nivå, og det skal sies at designet ikke akkurat truer det Alfa Romeo byr på.

Dette skrev vi om BMW 3-Serie Touring da den var ny

Kvalitetsfølelsen er gjennomgående god på alle plan i 3-serie. Det er valgt ut solide og kostbare materialer i interiøret, noe som blir enda bedre om det rette utstyret er med. Det er det også viktig å være klar over – altså at du finner en bil med riktig utstyr.

Det meste er nemlig ekstra hos tyskerne, og noe av det bør du forvisse deg om at bilen du ser på har er sportsseter, M-sport-pakke, sotede vinduer osv.

Shadowline med lakkerte eksteriørdetaljer er også tøft. Vi anbefaler ikke sportsunderstellet, da dette gjør bilen for stiv og stumpete på norsk vei. Bilene er godt sammenskrudd og selv med nesten 130 000 km bak seg, er det ingen antydning til slitasje på verken eksteriør, interiør eller drivverk.

Elektronikkproblemer har vært en gjenganger hos BMW - med feilmeldinger og pikselfeil på displayer. Disse problemene lukes stadig ut, så nyere biler er blitt bedre.

Noen klager på knirking fra interiøret, og runflat-dekkene gir en svakere stabilitet ved kjøring i svinger. I tillegg koster BMW mer enn andre merker i forsikring og du må også regne med høyere delepriser og servicekostnader.

BMW-INTERIØR: Med aluminiumsdekor får man et lysere og mer sporty preg. Sportsetene i BMW er også et "must". Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer


Interiør

Langsmontert motor er kjennemerket til BMW. Det gjøres for å sikre den optimale balansen og de gode kjøreegenskapene. Men ulempen er at det igjen går utover plassen i kupeen.

I 3-serie vil en familie på fire fort merke det på utflukt. For å få plass til alt, må de ofte bruke skiboks for å få plass til all bagasjen. Bakseteplassen er også litt trang. På den annen side er kvalitetsfølelsen veldig god i BMW.

Det er solide materialer, pene panellister, rene linjer og god oversiktelighet. Km-standen avslører overhodet ingen slitasje her. Med M-sport-pakke får du ekstra tjukt og godt ratt, samt solide sportsstoler. Utstyr denne bilen ikke har, men som du bør sikre deg ved et BMW-kjøp, er multifunksjonsratt og kanskje integrert navigasjon.

Bakhjulene stjeler muligheter for plassutnyttelse der bak. Bagasjerommet står tallmessig ikke særlig tilbake for konkurrentene ettersom det tar fra 460 til 1385 liter bagasje.

STOR OVERSIKT: Her kan du lese alle våre BMW-tester

Oppsummering

De siste 10 årene er BMWs markedsandel økt fra 2,5 til 5,8 prosent (pr. april 2015). I 2014 var de faktisk på 7,8 prosent. Veksten avslører først og fremst hvor god økonomien er i Norge, for BMW er kostbart. Men så er eierne over middels entusiastiske i forhold til bil.

Merket er ettertraktet, mange er bruktimportert og du finner lett sedanutgaver ned mot 50.000 kroner. Fra 100.000 kroner er det mye å velge blant, men ta deg god tid til å finne rett bil med riktig utstyr. M-sport-pakke (ikke på understellet), sotede vinduer på Touring, sportsseter og multifunksjonsratt er noe av det du bør kikke etter.

3-serien er kanskje personbilmodellen som best dyrker kjøregleden, og balansen er helt nydelig. Du må bare være innstilt på at framkommeligheten vinterstid kan være vanskelig.

Byggekvaliteten er solid, motorutvalget stort og du kan trygt vite at denne bilen er lett å selge igjen.

STÅR SEG: Designet er ikke det ypperste BMW har prestert, men det er tidløst. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer


Testresultat

2007 BMW 318d Touring

Kjøreglad, god kvalitetsfølelse, holder seg godt i pris

Kostbar i kjøp og drift, dårlig framkommelighet på glatta




TYSK UNDERSØKELSE: Disse bilene har minst feil

Konklusjon:

Kostnadsmessig ligger Alfa 159 og BMW 3-serie svært likt. Testbilene koster begge rett over 100.000 kroner, og prisene er like tette på modeller med andre motorer og utstyrsnivå. Driftskostnadene er også mye det samme, selv om BMW kanskje kommer litt dårligere ut med tanke på delepriser og kjente feil.

Likevel er det nok 3-serie som kommer best ut her. Ikke på grunn av design. På det feltet er Alfa Romeo 159 bortimot uslåelig. Den er heller ikke nevneverdig bedre på plass og komfort, og kjøreegenskapene er omtrent på samme nivå hvis du ser bort fra drivhjulsspørsmålet.

Er du en av de som heller går etter følelsene enn å følge strømmen og synes design er vel så viktig som andre egenskaper, er en Alfa Romeo 159 ganske enkelt det beste kjøpet du noensinne vil gjøre.

Men som totalpakke, er BMW 3-serie Touring et bedre kjøp enn Alfaen. Hvis du leter godt etter den riktige bilen ved kjøp, pleier den godt, søker litt aktivt etter gode servicepriser for å spare kroner og gjør hjemmeleksa di på delefronten, vil du få et herlig bilhold.

Og når tiden kommer for salg, er det godt å vite at BMW 3-serie er Norges mest søkte bilmodell på Finn.no..! Du vil med andre ord ikke ha store problemer med å bli kvitt den når tiden er inne.

LES OGSÅ: 10 brukte 4x4-kupp

FLERE BRUKTBIL-TESTER: Sjekk vår database her!