<b>GOOGLE-BIL:</b> Kunne du kjøpt deg en Googlebil og latt den styre for deg? Foto: NTB Scanpix / Tony Avelar
GOOGLE-BIL: Kunne du kjøpt deg en Googlebil og latt den styre for deg? Foto: NTB Scanpix / Tony AvelarVis mer

Kunne du latt Google kjøre bilen for deg?

Det kunne nesten halvparten av personene som er spurt i Capgeminis årlige spørreundersøkelse.

Undersøkelsen tar for seg bilkjøperens opplevelse og kartlegger hvordan enkeltpersonen går frem når en skal til gå til anskaffelse av ny bil.

Forbrukerne stiller større krav

Selv om vi aldri har brukt mer tid på internett enn vi gjør nå, vil forhandleren forbli avgjørende både når vi skal kjøpe og selge bil.

Om det er fordi vi raskt har innsett at det er lettere å lyve via internett, eller om det er noe med personlig oppmøte som fortsatt holder oss tilbake vites ikke, men vi foretrekker som kunder å møte selger personlig.

Les også: Bilbransjen glimrer på norske markeder

Halvparten av de spurte forventer nemlig ukentlig oppfølgning før de mottar leveranse av kjøretøyet, mens 50 prosent av oss ønsker å kunne gjøre forandringer i siste liten.

Bilforhandleren er med andre ord fortsatt veldig viktig for forbrukeren. 95 prosent besøker minst en, eller flere forhandlere før de går til anskaffelse av bil.

Høy tillit til bilprodusentene

80 prosent av de spurte med interesse for autonome støtte- og hjelpefunksjoner var heller ikke bekymret for å oppgi personlig data, så lenge de fikk kjennskap til hva den relevante opplysningen skulle brukes til.

Dette viser at vi er blitt mer vant til å dele av våre personlige opplysninger, så lenge vi veit at det går til en positiv utvikling og kan gagne oss selv.

Les også: Volvo på autopilot

Redde for å bli hacket

FRYKTER HACKERE: Det fryktes at sikkerhetshull i mediesentere kan gjøre biler mer sårbare for hackere. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO Vis mer



Med et stort krav om topp teknologi og nye avanserte tjenester byr det også på nye utfordringer for produsenter og forhandlere.

Halvparten ønsker autonome funksjoner selv om det måtte koste mer, men er samtidig redde for å bli utsatte for cyber-angrep.

Vi skal ikke lengre tilbake enn i sommer hvor sikkerhetsekspertene Charlie Miller og Chris Valasek overtok en Jeep Cherokee fra egen stue.

Sikkerhetsekspertene Charlie Miller og Chris Valasek kom seg inn i bilens «elektroniske hjerne» gjennom underholdningssystemet, og skrev om programkoden før de plantet sitt eget virus. Deretter var det kattens lek med musen.

Apple og Google tirrer nysjerrigheten

Data-gigantene som jobber med bil-prosjekter har mange potensielle bilkjøpere sansen for. Halvparten av de spurte kan også fortelle at de følger med på, og er interesserte i Apple og Googles utvikling i så måte.

Det er særlig de yngre med tilhørighet i Kina eller India som her viser størst interesse.