<B>KRAFTPLUGG:</B> 1 av 5 norske XC90-kunder hittil har valgt den ladbare hybridversjonen T8. Foto: VOLVO
KRAFTPLUGG: 1 av 5 norske XC90-kunder hittil har valgt den ladbare hybridversjonen T8. Foto: VOLVOVis mer

Kundene står i kø for nye Volvo XC90

Hele 30.000 har bestilt den nye Volvo XC90, deriblant 1.000 nordmenn.

Kundene sto i kø da den første gang ble lansert i 2002. Og i 2005 var faktisk XC90 Volvos mest solgte modell med hele 85.994 solgte biler.

Nå - 13 år etter introduksjonen, er det bonanza igjen. For XC90 gjør et super-comeback det er lenge siden vi har sett.

Siden verdenslanseringen på Paris-messen i september har 30.000 kunder forhåndsbestilt bilen.

Det er i hovedsak kunder i de store markedene i USA og Kina som har løpt inn dørene hos forhandlerne.

Men også her hjemme er det trøkk.

Over all forventning

Hittil har snaut 1.000 nordmenn bestilt bilen før det i det hele tatt har vært mulig å prøvekjøre den.

- Det har gått over all forventning. Nå går det for fullt og vi produserer det vi kan, sier PR- og informasjonsdirektør hos Volvo i Norge, Rune Gutteberg Hansen.

- I Norge hadde vi et salgsmål på 1200 biler i løpet av 12 måneder. Nå runder vi snart 1.000 biler før vi har hatt en eneste bil å vise fram ute i butikkene.

SUKSESS: - I Norge hadde vi et salgsmål på 1200 biler i løpet av 12 måneder. Nå runder vi allerede 1.000 biler, sier PR- og informasjonsdirektør i Volvo, Rune Gutteberg Hansen. Foto: VOLVO Vis mer


- Men vi er ikke overrasket. Dette er den første bilen på den nye plattformen. Det er framtida vår. Vi er ingen stor bilfabrikk, og vi trengte suksess med denne bilen. Det opplever vi nå, smiler Gutteberg.

Alt om nye Volvo XC90

Ladbar hybrid til en million

I september var 167 norske kunder tidlig ute for å sikre seg de første bilene - en såkalt First Edition-utgave, som ble produsert i bare 1927 spesialutgaver. De skulle ikke bare selges først. De skal også leveres til kundene før de øvrige kundene får sine.

Med 167 biler var Norge det fjerde største Volvo-markedet i verden målt i salget av XC90 First Edition-utgaven.

First Edition har alt av utstyr, og produksjonsnummeret er gravert inn i dørlista. Alle bilene er like, og i Norge ble disse priset til en rund sum på en million kroner.

LES OGSÅ: «Ny» krasj-test av «gamle» XC90: 11 år og like trygg

Men foruten et tradisjonelt godt salg av dieselversjonen D5, har mange vendt snuten mot den nye teknologien:

- Hittil har én av fem norske kunder valgt den ladbare hybriden T8. Denne har åpenbart falt i god smak, sier Gutteberg Hansen til Dinside.

Volvo har satt sin ladbare hybrid øverst på næringskjeden ved å kalle den T8. Selv om den nærmer seg millionen i pris, får T8 en avgiftsrabatt som dreper den rene bensinversjonen T6 med 320 hester. Den blir med andre ord den neste favoritten, etter D5.

T8 har en toliters bensinmotor på 320 hk og 400 Nm som driver framhjulene, pluss en el-motor 87 hk og 240 Nm som driver bakhjulene. Samlet effekt blir 407 hk. Rekkevidden på ren strømkjøring er 43 km og den har et gjennomsnittlig forbruk på 0,21 liter pr. mil. Utslippet er på rekordlave 49 gram CO2 per kilometer.

GAMMEL, MEN GOD: Den gamle modellen av XC90 hang med i nesten 13 år. Foto: VOLVO Vis mer



LES OGSÅ: Slik blir den nye lillebroren XC60

Senere er den presentert i en rekke utgaver - deriblant som R-design. Og på bilmessen i Shanghai viste Volvo fram den mest luksuriøse bilen de noen gang har produsert gjennom sine 88 år med bilhistorie: En spesialutgave av XC90.

LES OGSÅ: Plugg inn - nå kommer de ladbare hybridbilene

Innfører nattskift

For første gang siden våren 2008 er Torslandafabrikken i full drift også på natta. Denne uka har de nemlig innført et tredje skift.

I oktober i fjor uttalte Volvo-sjefen Håkan Samuelsson at de skulle øke med et ekstra skift. Da var det snakk om 1.300 nye arbeidsplasser, noe som ville gi en kapasitetsøkning på 42 prosent.

Men nå har Volvo ansatt hele 1.500 personer. Det betyr at det jobber 4.800 personer på Torslandafabrikken, som har økt kapasiteten fra 200.000 til 300.000 biler.

Bilmodellene som i dag produseres i Torslanda, er S60, V60, S80, V70, XC70 og XC90. Dessuten har Volvo en fabrikk i Belgia, tre i Kina, samtidig som de har planer om å bygge en ny fabrikk i USA.

RØFFERE: R-Design gir XC90 et vesentlig tøffere preg. Foto: VOLVO Vis mer


Tysk heder

I Tyskland har bransjemagasinet Firmenauto og bilinspeksjonsfirmaet Dekra nylig testet 63 ulike biler i 11 ulike klasser sammen med 270 firmabilansvarlige hos forskjellige selskaper rundt om i Tyskland.

Basert på kjøreegenskaper, komfort og kostnadseffektivitet satte de Volvo XC90 på topp i klassen for store SUV'er foran de store konkurrentene fra Audi, BMW og Mercedes-Benz.

LES OGSÅ: XC90 bli «Årets miljøbil»

FAMILIESUV: Den nye Volvo XC90 kommer til å bli et vanlig syn langs norske veier. Hittel har 1.000 nordmenn bestilt bilen. Foto: VOLVO Vis mer


Suksess på flere fronter

Volvo Cars sendte denne uka ut en melding om at de har 2,3 prosent økning i detaljomsetningen for april måned med vekst i alle viktige regioner. Salget i Vest-Europa økte med 8,7 prosent på grunn av sterk etterspørsel etter XC60 og V40.

I hjemmemarkedet Sverige hadde de en økning på 7,4 prosent til totalt 6017 biler. Det betyr en markedsandel på 20 prosent.

LES OGSÅ: Slik skal Volvo bli et ekte premium-merke