ALENE PÅ TOPP: Toyota Prius +7 er eneste bil som får gode skussmål for lyktene sine i IIHS´tester i mellomklassen. Foto: Knut Moberg
ALENE PÅ TOPP: Toyota Prius +7 er eneste bil som får gode skussmål for lyktene sine i IIHS´tester i mellomklassen. Foto: Knut MobergVis mer

Dårlige resultater i test av frontlykter

Kun én av 31 biler i testen med bra kjørelys

Stor amerikansk biltest slakter frontlyktene i mellomklassen. Hele ti av bilene får strykkarakter.

- Dette var overraskende. Men det er bare en ting å si til dette resultatet. Det er «dårlig», sukker NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen oppgitt.

OPPGITT: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Det uavhengige og anerkjente amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tester fortløpende biler på markedet, inkludert kollisjonstester og test av lykter.

Overraskende

I en oversikt publisert på selskapets nettsider tidligere i år kommer det fram at frontlyktene på moderne biler ikke er så gode som man kanskje skulle trodd. Kun én av de 31 bilmodellene i mellomklassen - Toyota Prius - får karakteren «bra» for lysene sine.

De andre karakterene det opereres med er «akseptabelt», «marginalt» og «dårlig».

Det er viktig å presisere at det kan være forskjeller på amerikanske og norske frontlykter. Resultatet overrasker likevel NAF-veteran Engebretsen.

- Ja. For det har vært stor utvikling innen lys i det siste. Fra glødelamper, halogen, xenon og led. Derfor blir jeg veldig overrasket over at det er så få som greier å oppnå god karakter.

- Hva er deres erfaring i NAF?

- Det er variabelt. Men det tør jeg ikke si noe om nå. Uansett er godt lykter viktig - også med tanke på hvem man møter på veien.

Ti modeller slaktet

20 av bilene i testen havnet i mellomsjiktet akseptabelt-marginalt, mens hele ti av bilene fikk stryk av IIHS´ testpanel - to av bilene er fra premium-merket Mercedes-Benz.

- Det skremmer meg at det ikke er mer fokus på lys. Lys skal være en stor del av sikkerheten når man kjører bil, slår bileksperten fast.

- Er det noe vi foretrekker at skal være bra på bilen er det dekk, forstilling, bremser og lys, utdyper han.

Les også hvorfor varmeapparatet i bilen kan gjøre problemet med sikten verre for sjåføren.

- Avhengig av godt lys

Jan Ivar Engebretsen mener gode kjørelys er ekstra viktig i Norge, hvor vi sliter med mørke høstkvelder, våt veibane eller nylagt asfalt uten midtstripe.

- Når det er mørkt er dårlig lys helt forferdelig. Da blir man sliten i hodet og en ukonsentrert sjåfør, forklarer han.

- Hva kan man gjøre som eier av en bil uten tilstrekkelige lykter?

- Før var det lettere å gjøre noe med det, men nå må man til merkeforhandler for å få hjelp. Konfronter leverandøren og se på mulighetene for å få bedre lys, sier Engebretsen.

Han oppfordrer samtidig om å ikke tenke at man skal fikse problemet selv, da man fort gjør mer skade enn gagn.

- Gå til optiker

David Zuby, forskningssjef ved IIHS sier ifølge Aftonbladet at mange kan bli lurt til å tro de har dårligere syn enn de har.

- Hvis du føler at du har vanskeligheter med å se bak rattet på kvelden, så det kan godt være lyktene på bilen det er noe galt med, og ikke øyne dine, forteller han til den svenske avisa.

Engebretsen oppfordrer likevel voksne sjåfører til å teste synet sitt.

- Det er uansett viktig at norske sjåfører har godt syn. Er du over 40, og aldri har vært hos optiker, så bør du bestille time tvert, sier han.

LES OGSÅ:
Slik holder du bilen i toppform gjennom vinteren
Volkswagen Golf fornyet
Nå kommer laserlyset