<b>DU KOMMER BARE HALVE VEIEN:</b> Rekkevidden kan bli halvert i kulda. Foto: Fred Magne Skillebæk
DU KOMMER BARE HALVE VEIEN: Rekkevidden kan bli halvert i kulda. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kulda kan halvere rekkevidden

Vær varsom med høyrefoten. Og husk at hurtiglading tar lengre tid i kulda!

Elbil i kulda er et høyaktuelt tema her i landet for tiden. Senest forrige helg ble det for eksempel kjent at flere Tesla-kunder sliter med tildels alvorlige ladeproblemer i kulda.

Drastisk mer redusert rekkevidde

Det tyske bladet Auto Bild har nylig testet fem elbiler under vinterforhold med kulde og snø. De fant at rekkevidden ble drastisk innskrenket:

Ifølge Auto Bild ble rekkevidden innskrenket med mellom 60 og 70 prosent, i forhold til produsentenes opplysninger. Fire av fem elbiler i testen fikk rekkevidden innskrenket til under 70 kilometer. Det skal tas hensyn til at biler som selges i Norge kan være gjenstand for kuldebeskyttende tiltak utover det som har vært tilfellet for de testede bilene. Likevel:

– Elbil og kulde er ikke den beste kombinasjonen, batterikapasiteten blir redusert, varmeanlegget tar mer strøm og dette vil si redusert rekkevidde, forteller teknisk konsulent Audun Bergerud i Norges Automobil-Forbund (NAF) til DinSide.

«- En tommelfingerregel er at oppvarming gjerne fjerner 20 prosent rekkevidde. Når vi legger til økt rullemotstand, på grunn av snø, is eller våt veibane, kan rekkevidden i vintertemperatur bli halvert. »


- Vi har kjørt elbil i disse dager med temperatur på minus 5 til minus 10 grader, og da er rekkevidden på litt over halvparten av det oppgitte under ideelle forhold. Dette vil variere med kjøremåte, kjøremønster og ønsket varme i bilen. Når der er kaldt må en være enda mer forsiktig på gassen og planlegge kjøringen mer enn om det er sommertemperatur, fortsetter han.

Les også: Ladekablene til elbiler er svinedyre

Slik endres rekkevidden

Det er ingen tvil om at kulda påvirker rekkevidden til elbilen, som også bekreftes av medlemsorganisasjonen for elbilister:

– Det er velkjent at vanlige bilbatterier kan slite når det blir kaldt, og særlig dersom de ikke er blitt vedlikeholdsladet. Når det gjelder elbiler, er litiumionbatteriene i utgangspunktet kuldefølsomme. Derfor vil det merkes godt på rekkevidden om batteriene ikke er utstyrt med aktive oppvarmingssystemer. Dette varierer fra modell til modell, forteller Ståle Frydenlund, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening.

Oppvarming av kupéen er en av de største synderne hva gjelder strømforbruk.

– Rekkevidden vinterstid vil også avhenge av hvor mye batterikapasitet som brukes til oppvarming. En tommelfingerregel er at oppvarming gjerne fjerner 20 prosent rekkevidde. Når vi legger til økt rullemotstand, på grunn av snø, is eller våt veibane, kan rekkevidden i vintertemperatur bli halvert, forteller Frydenlund videre.

I tillegg til oppvarming og økt rullemotstand på veiene, legger Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil, til økt luftmotstand i høyere hastigheter - da kald luft er tyngre og tettere enn varm luft - samt noe redusert batterikapasitet som følge av kaldt vær.

– Redusert batterikapasitet gjelder særlig eldre blybatterier, men også i noen grad nyere lithiumbatterier. Dog er dette svært modellavhengig, da forskjellige produsenter velger forskjellige løsninger, uttaler Hannisdahl til DinSide.

Les også: Vi sparte 200 kroner dagen med elbil

Elbilist? Tenk på dette:

Frydenlund i Norsk Elbilforening sier at det viktigste for elbilisten er å bli godt kjent med bilen sin og hvordan den virker - og da særlig på distansene man kjører mest.

– Helt grunnleggende er det å være varsom med høyrefoten, slik at forbruket ikke blir høyere enn nødvendig. Kjør jevnt, og unngå brå akselerasjon og ditto nedbremsing. Det er dessuten ingenting i veien for å klattlade batteriet i løpet av dagen dersom du finner en ledig stikkontakt. Batteriet har ikke vondt av det, tvert i mot, samtidig som du øker dagens potensielle rekkevidde, forteller Frydenlund.

Slik kjører du mest økonomisk: Verdensmestrene i økonomikjøring, Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink, gir deg sine beste tips

Hannisdahl i Grønn Bil påpeker at det også er mange fordeler med elbil i kulda: Han sier det ikke er kaldstartproblemer, og at bilen raskt oppnår komforttemperatur i kupéen, da man slipper å vente på at motoren skal bli varm før man får varme i kupéen.

– Det er bare å bruke elbilen helt som vanlig, også på de kaldeste dagene. Man trenger ikke ta noen spesielle hensyn. Det kan være greit å være oppmerksom på at ladehastigheten på hurtigladere kan falle når det er kaldt, men vanlig lading hjemme påvirkes ikke i det hele tatt, forteller Hannisdahl.

OBS! Hurtiglading er ikke like hurtig!

Ladehastigheten på hurtiglading kan halveres i kulda.

– Hurtiglading i kulda fungerer dårligere enn i sommerhalvåret. Ytelsen kan bli redusert til 1/2-1/3 av normal ladefart, forteller Frydenlund.

Avhengig av tekniske spesifikasjoner, tar det fra 20 til 30 minutter å lade fra 0-80 prosent under normale forhold. Dette kan altså ta dobbelt så lang tid i kulda.

- Men det vil likevel være vesentlig raskere enn normallading, bemerker han.

Normallading med 10-16A tar ifølge Frydenlund typisk 8-10 timer.

Så mye endres rekkevidden

Lurer du på hvor mye rekkevidden endres ettersom gradene kryper nedover på gradestokken, eller ettersom føreforholdene forverres?

Denne rekkeviddekalkulatoren hos Grønn Bil, illustrerer veldig godt og visuelt hvordan rekkevidden påvirkes ved for eksempel synkende grader.

Rekkeviddeforskjeller: I 20 minusgrader er antatt rekkevidde for Nissan Leaf 63 kilometer. I 20 plussgrader er rekkevidden under ellers identiske forhold 137 kilometer. Vis mer


Denne viser ekesmpelvis at en Nissan Leaf har en antatt rekkevidde på 137 kilometer ved 20 grader ute, med en hastighet på 60 kilometer i timen, og med kupétemperatur på 20 grader, normal kjørestil og normalt terreng. Dersom vi endrer ute-temperaturen til eksempelvis 20 minusgrader, og ellers under like forhold, er rekkevidden nede i 63 kilometer. Ved minus 5 grader er antatt rekkevidde på 88 kilometer.

– Energien blir ikke "borte" som følge av kulda. Kjører du pent kan du langt på vei hente ut all energien, men kulda krever også sitt til varmeapparat, økt rullemotstand og mer friksjon i kalde lager i hjul og drivlinjen. Derfor oppleves et batteri som "mindre" i kulde, forteller Frydenlund.

Les også: Nordmenn får heve elbilkjøpet om rekkevidden ikke er som forventet

Fire av fem oppnådde ikke engang 70 kilometer

Modellene i Auto Bilds test, er BMW i3, Tesla Model S, Nissan Leaf, Renault Zoë und Mitsubishi i-MiEV.

Les også: Duell BMW i3 mot Nissan Leaf

Dette er også noen av de mest solgte elbilene i Norge. Fordelt på bilmerke, topper Nissan salgsstatistikken for elbiler i 2013, fulgt av Tesla, Volkswagen og Mitsubishi. På slutten av året kom også BMW i3, som forventes å gjøre seg gjeldende på salgsstatistikkene i 2014.

Ifølge vintertesten til Auto Bild, er Tesla den med desidert lengst rekkevidde, på over 200 kilometer. De øvrige rakk ikke engang 70 kilometer, med Renault Zoë på jumboplass med en vinter-rekkevidde på 58,9 kilometer.

Les også: Skiboksen er forbruksfella

Her kan du sjekke hvor langt du kan rekke

Hvor lang rekkevidde kan du egentlig forvente? Ifølge elbil.no, oppgir leverandørene maksimum og minimum forventet rekkevidde, hvor maksimum er med fulladet batteri med maksimum kapasitet. Så forringes kapasiteten over tid, til det som anses som et minimum.

Elbilforeningen har en oversikt over forventet rekkevidde hos ulike elbilmodeller på det norske markedet. Du kan finne den her.

- Disse anslagene er vesentlig kvalitetssikret av oss. Vi ønsker at rekkevidde, sommer som vinter, skal angis så realistisk som mulig. Derfor godtar vi ikke hva som helst av optimistiske anslag, forteller Frydenlund i elbilforeningen.