Kul knert i Genève

Renault har holdt forrige generasjon Twingo utenfor det norske markedet, men nykommeren er mindre sær og kanskje mer spiselig for trege nordmenn.

Dessuten har trillingene Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo solgt overraskende godt her i landet. Nye Twingo skiller seg litt fra disse bilene ved å være noen centimeter lengre, men ikke foreløpig i andre versjoner en tredørs. Trillingene kommer både med tre og fire dører. Det er nok pris, fra 122.000 kroner, og størrelse som mange finner attraktivt med disse knøttene.

100 hester med turbo

En 1,2-liter er skremt til å yte 100 hestekrefter ved hjelp av turbo, og dette er samme motoren som også er å finne i Modus og Clio. Denne motoren er for Twingos del forbeholdt GT-utgaven. Denne får en femtrinns manuell girkasse med litt kortere skift for mer sportslig følelse.

Vis mer

Kul knert i Genève

  1. Store bilder!
Vis mer


To andre versjoner av 1,2-literen yter 60 og 75 hestekrefter, og den sterkeste kan i tillegg leveres med en automatisert manuell girkasse.

Dieselalternativet er en 65-hesters versjon av Renaults fine 1,5-liter, og utslippet på kun 113 g/CO2 gir svært lave avgifter i det norske avgiftssystemet.

ESP etter hvert

Ved lanseringen vil bilen ikke være utstyrt med antiskrenssystem (ESP), men Renault har det under utvikling for denne modellen og det vil være tilgjengelig i nær fremtid.

Som nevnt har ikke dagens Twingo vært i salg i Norge, og det er foreløpig usikkert om den norske importøren vil velge å ta inn den nye. Fra nyttår tar den franske fabrikken selv over importørfunksjonen i Norge. Twingo lanseres i Europa i juni.

  • Store bilder av nye Renault Twingo.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder