Kul Ka

Annen generasjon Ford Ka er omsider på veien. Vi har kjørt bilen med både bensin- og dieselmotor.

IBIZA (DinSide Motor): Ibiza forbindes med partykultur og ungdommelig festivitas (selv om vi har inntrykk av at myndighetene der ønsker å legge dette image bak seg i noen grad).

Uansett: Grunnen til at Ford har valgt å legge den internasjonale lanseringen av nye Ka hit er åpenbar: Denne bilen skal posisjoneres som merkets morsomste, ungdommeligste og "kuleste", og pressekonferansen under presentasjonen av bilen ble innledet med øredøvende discomusikk og dundrende, heftige rytmer.

Segmentleder?

Småbil-kategorien deles opp i to under-kategorier, som ofte kalles segment A: Minibiler (som Toyota Aygo og Fiat 500) og B: Småbiler (Peugeot 207, Ford Fiesta, Opel Corsa...) Ford Ka glir inn i førstnevnte kategori med sine 362 centimeter i lengden, 166 centimeter i bredden og 151 centimeter i høyden. Dette gjør den ørlite grann større enn forgjengeren. Segmentet er i likhet med bilene knøttlite i Norge med 1,5% markedsandel. Toyota Aygo, Fiat 500 og Peugeot 107 utgjør tre-på-topp i kategorien. Opel Agila har nylig entret dette markedet med mange gode argumenter og hyggelige priser (fra 130.000 kroner). Ford på sin side har forhåpninger om å bli ledende aktør med den nye bilen. Da gjelder det å skape seg et spenstig image.

Store bilder av nye Ford Ka

James Bond

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Mange kinogjengere har allerede stiftet bekjentskap med bilen - det er den som kjøres av den mørke skjønnheten Camille (Olga Kurylenko) i den nyeste James Bond-filmen Quantum of Solace. Bilen i filmen er imidlertid forskjellig fra den Ka vi har prøvekjørt både når det gjelder farge og drivstofftype - i filmen har den hydrogendrift, noe som ikke ligger i Fords produktplan for serieproduserte Ka.

Spesiell forgjenger

Forrige Ka hadde rukket å bli 12 år og har vært relativt suksessrik med sine 1,4 millioner solgte eksemplarer. Bilen har, med sin mildt sagt spesielle design, vært et slags "elske-eller-hate"-objekt. Men dens sære fremtoning, om enn basert på en "kul" tolkning av New Edge-design - som likeledes synonymene Puma og Cougar - hadde ikke rukket å bli gammeldags.

Fiat 500-søsken

Nye Ka deler plattform med en annen minibil, nemlig Fiat 500 og i praksis dreier det seg nettopp om en Fiat 500 som Ford har modifisert - hovedsaklig når det gjelder karosseridesign og interiør, men også til en viss grad hjulopphenget har fått en Ford-overhaling, for å gi bilen en Ford-typisk kjøredynamikk - noe det ikke er noen grunn til å klage over.

Bensin og diesel

Foto: Knut Moberg Vis mer


Motorene i Ka er adekvate og ellers egentlig uinteressante - bortsett fra at de begge kan skilte med utslipp under 120 gram CO2 per kilometer. Det er bra. Ellers gjør de den jobben de skal helt greit, punktum.

Vi prøvekjørte begge alternativene som blir tilbudt i Norge: En 1.2 bensinmotor på 69 hestekrefter og en 1.3 dieselmotor - de samme som Fiat har plasert i 500. Begge greier en toppfart på 160 km/t og 0 til 100 km/t på 13,1 sekunder. Det er helt greit og faktisk ganske kvikt i denne klassen.

Tross noe lavere utslipp ser vi ingen god grunn til å gå for den 12.000 kroner dyrere dieselvarianten. Den har et pluss i mer trekkraft og dermed en noe bedre forbikjøringsevne, men et minus når det kommer til motorstøy - i det minste hvis man kjører aktivt.

Kjører fint

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte den solrike middelhavsøya på kryss og tvers på trivelige, kuperte landeveier med en veidekkekvalitet vi bare kan drømme om her hjemme. Førsteinntrykket er at Ka II er en lettkjørt bil som ligger fint og stabilt på veien. Vårt inntrykk av kjøredynamikken er delvis positiv. Uten å være sportslig takler bilens understell aktiv svingkjøring på en overbevisende måte og, for kategorien, er dette fullt ut Ford verdig. Det er imidlertid langt opp til BMW-konsernets Mini - men da snakker vi også om en helt annen priskategori. Styringen oppleves som mer ufølsom, og mindre presis enn hos storebror Fiesta.

Komfort og interiør

Foto: Knut Moberg Vis mer


Komfortmessig oppleves bilen som mer enn godkjent når man tar hensyn til at det dreier seg om en rimelig mini-bil. Spesielt syntes vi både bensin- og dieselversjonene hadde et overbevisende lavt støynivå, selv om vi vil anta at rullestøyen vil bli noe mer påtagelig på den mer ruglete norske asfalten. Plassforholdene kan vi ikke klage over i en så liten bil; to røslige karer på rundt 190 centimeter har fortsatt OK klaring over hodet, men en voksen person i baksetet vil da måtte sette seg på skråss eller brette seg ordentlig sammen. Bagasjerommet er helt akseptabelt for klassen og rundt førti liter rommeligere enn i forgjengeren. Setene er derimot, tross sin dynamiske design, ikke noe å rope hurra for når det kommer til komfort. Her slår småbilfølelsen inn. For øvrig er materialkvalitet og kvalitetsfølelse i interiøret av billigbil-typen, men layout og design er ganske spenstig, og totalt sett synes vi førermiljøet fungerer riktig bra i bilen.

Individuell styling: Her, Digital Art. Foto: Knut Moberg Vis mer


Spesialstyling

Ikke alle vil synes denne bilen er "kul" nok for dem tross spenstig design. For dem har Ford utviklet såkalt individuelle styling-pakker: Digital Art - for de teknofile, Grand Prix, for de sportslig anlagte, og Tattoo, for de som måtte være igjen av Goa-folket. Tilleggsprisene for disse mer spektakulære utgavene er høyst overkommelige: 4.000 kroner for interiørstylingen (pluss 8.500 på Tattoo hvis man ønsker skinninteriør), og mellom 3.200 og 6.500 kroner for den utvendige "pimpingen".

Fra 135.000 kroner - bra til under 150.000

Foto: Knut Moberg Vis mer


Hva koster så den nye Forden? Innstegsprisen med bensinmotoren er 135.000 kroner i Norge for Ka Ambiente, og da er den utstyrt med radio/CD, kjørecomputer og høyde- (men ikke dybde-) justerbart ratt. Seks kollisjonsputer er standard men dessverre ikke elektronisk antiskrens (ESP), noe vi nok en gang stiller oss totalt uforstående til, selv om konkurrentene i dette segmentet ikke er bedre. Ett menneskeliv tapt fordi bilen har havnet utfor veien eller i motgående kjørefelt, for eksempel ved brå unnamanøver på glatta, mens ESP kunne reddet det, er ett for mye. Og prisen: Bare 4.400 kroner for et potensielt livreddende ekstrautstyr. Anbefales meget sterkt - og da kommer bilen allikevel på under 140.000 kroner.

Ekstra for el-vinduer og klimaanlegg

Foto: Knut Moberg Vis mer


For et minimum av komfort kan man plusse på til 144.000 for en "trendpakke" og få el-justerbare vinduer, fjernbetjent sentrallås og oppvarmede sidespeil med el-justering. Vil man ha klimaanlegg (manuelt), tåkelys foran og 15-toms stålfelger i stedet for de 14-toms som den røde på bildene har, havner man på utstyrsnivå Ambiente til 149.000 kroner. Da har man en snerten, helt grei liten bil som sørger for mer enn brukbar fremdrift, langt fra håpløs komfort, og som kan brukes både vinter og sommer uten at man irriteres over å mangle det mest elementære utstyr i en moderne bil.

Med dieselmotor kommer et relativt påslag på 12.000 kroner til de nevnte prisene. Avgiftsomleggingen vil medføre en reduksjon fra årsskiftet på noen tusenlapper hvis den blir vedtatt, dieselen vil da komme noe bedre ut av det.

Nye Ford Ka skal lanseres her i landet tidlig i 2009 og de første eksemplarene kommer hit nå i november. Ferskeste konkurrent er utvilsomt Opel Agila, men trekløveret Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 kan også vurderes. Alle disse ligger i samme prisklasse. Sjarmtrollet og "tvillingen" Fiat 500 er selvsagt et opplagt alternativ hvis man foretrekker retro-stil og legger noe mindre vekt på kjøredynamikken. Fiaten er imidlertid en god del dyrere - den tillater seg å ta ut et premium-tillegg.

VIDEO: Nye Ford Ka på veien på Ibiza:


Vis mer


Se store bilder her!