Toyota i-Road og Tokyo skyline. Dette er en cityracer med mengder av kjøreglede.                                 Foto: Fred Magne Skillebæk
Toyota i-Road og Tokyo skyline. Dette er en cityracer med mengder av kjøreglede. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kul dings: Toyota i-Road

Noen dager på jobben er morsommere enn andre.

Toyota i-Road hadde verdenspremiere på bilmessen i Geneve i mars, og er et eksempel på hvordan fremtidens kjøretøy kan bli. Men i-Road er langt mer enn et konsept. Som vi tidligere har skrevet skal den til Europa i løpet av 2014, og inngår i et prøveprosjekt som skal settes ut i livet i Grenoble.

Er vi heldig kommer den også til Norge. Får vi tippe 2015? Eller 2017? 2020, kanskje? Samme det, bare den kommer, og jo før jo heller!

By-dings

For å si det først som sist: Trehjulingen i-Road er ikke nødvendigvis tenkt som et kjøretøy for entusiastene, men kan fort bli det. Dingsen er ikke klart definert, så den kan like gjerne forklares som en bil som en motorsykkel. Den har to seter på rekke, men til gjengjeld et ratt i stedet for styre.

Hvor mye moro er det egentlig mulig å få på tre hjul? Etter å ha prøvekjørt Toyota i-Road har vi funnet et svar vi ikke helt så komme.

Lukket område

Vi er på hjemmebane i Toyota-land, på et ubrukt parkeringsanlegg i Tokyo. En av de nærmeste dagene blir parkeringsplassen invadert av anleggsmaskiner, for området skal bli deltagerlandsby for sommer-OL i 2020.

Men først skal vi prøvekjøre i-Road, trehjulingen med gyro, som selv styrer hvor mye den skal lene seg innover i svingene.

Vis mer


Holder balansen

Takket være bredden på 85 centimeter står den av seg selv i parkert tilstand. I tillegg får den hjelp av en såkalt gyrokontroller, på samme måte som Segway og deres like.

Det finnes også de som har laget en løsning med bare ett hjul, som kan kjøres takket være en gyro.

Sett deg inn, vri på nøkkelen, og du er i gang. Bare husk å lukke døren først. Du sitter med andre ord i en nesten helt lukket kabin, og du kan ta med deg en person i setet bak. Bare øverste del av dørene er åpne, og hjelm skal ikke være påbudt. Gi gass, og det bærer avsted.

Avgiftsfri

Driften er hundre prosent elektrisk, og batterikapasiteten skal være nok til en rekkevidde på fem mil. Det går heller ikke fort, men du verden så moro. Nåla stopper på 45 km/t, noe som holder mer enn nok i et bymiljø.

Toyota har imidlertid ikke spikret om dette blir den endelige toppfarten.

Det er heller ikke som på en ordinær moped, at det tar tid å komme seg til toppfarten. Akselerasjonen er som på alle andre elektriske farkoster hurtig. Det gjør i-Road til den morsomste lyskryss-raceren vi har kjørt på lenge. Da er det nesten komisk å tenke på at hvert av fremhjulene bare har en 2kW motor hver.

Vis mer


Som ski, så denne

Den som har kjørt mye ski av typen carving vet hvordan følelsen i i-Road er. Forskjellen er at du her ikke trenger å gjøre noe selv for å lene deg innover. Den gjør det automatisk, bare du vrir på rattet.

Med skiene må du legge mer kant for å få de til å svinge mer. Her vrir du mer på rattet, og den lener seg ytterligere innover.

Med i-Road har du derimot ytterligere et aspekt å ta hensyn til, for dersom du merker at den ikke lener seg nok inn, og at svingen ble litt for brå, så er det bare å slakke av på farten. Da legger den seg ytterligere inn etter hvert som farten avtar, og svingradiusen kortes ytterligere ned.

Du kan med andre ord styre svingradiusen med gasspedalen, en tilleggsfaktor som gjør det enda morsommere å kjøre i-Road.

Fleksible armer

Vis mer


Måten dette foregår på er rett og slett at den styrer lengden på venstre og høyre hjul i form av elektrisk kontrollerte «aktuatorer», som presser ned det ytterste hjulet. Denne er igjen koblet sammen med gyroer som bestemmer hvor mye i-Road skal lene seg innover. Funksjonen virker også dersom du møter på høydeforskjeller mellom venstre og høyre hjul i veibanen. Du vil da se at det ene hjulet trekker seg opp, og ikke det andre.

Toyota bruker blant annet størrelsen som et viktig innsalg, i tillegg til at den naturligvis er elektrisk. En vanlig parkeringsplass for biler kan romme fire slike i-Road, som igjen kan romme inntil åtte personer samlet.

For megabyer

Om vi ser på Tokyo, som definitivt må anses som en kjempeby, så er dette avgjørende for infrastrukturen. Her kommer du ikke inn til byen uten å ha en fast parkeringsplass.

De som transporteres med bil har enten fast plass, eller så har de en sjåfør som slipper dem av og forsvinner igjen. Oslo sentrum begynner å minne om noe av det samme – uten sammenligning for øvrig.

Skulle du bli overivrig interessert i å prøve en i-Road, så er det i Grenoble du tidligst kan få prøvd den. Dette skjer gjennom et prøveprosjekt, men Toyota gjør ikke dette for moro skyld. Forhåpentligvis kan den morsomme dingsen snart bli å se på et gatehjørne i Norge også.

Pris? Ingen anelse.

Noen mulige konkurrenter:

Toyota i-Road
  
  
Lengde:2.350 mm
Høyde:1.445 mm
Bredde:850 mm
Akselavstand:1.700 mm
Vekt:300 kg
Seter:2
Drivlinje:Elektrisk
Motor:2 x 2 kW
Batteri:Lithium-ion
Toppfart:45 km/t
Rekkevidde:50 km
Min. svingradius3 meter
Dekkdim. front:80/80 R16
Dekkdim. bak:130/70 R10


Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer