Illustrasjonsbilde fra Colourbox
Illustrasjonsbilde fra ColourboxVis mer

Kritikk mot norske tunneler

Det er fortsatt mye å gå på når det gjelder sikkerheten i norske tunneler, slås det fast i en europeisk test.

EuroTAP har gjennomgått 26 europeiske tunneler og gitt dem karakter etter sikkerhetsnivå. I Norge er Hanekleivtunnelen og Botnetunnelen på E18 i Vestfold testet. Begge disse har vært rammet av rasulykker for ikke mange årene siden og var derfor spesielt interessante for de tyske ekspertene som utførte testen.

For mørkt

Til tross for at kjøreretningene er lagt i separate løp slik at frontkollisjoner ikke er mulig, får disse tunnelene en del anmerkninger. Det største ankepunktet er mangelen på videoovervåkning. I tillegg nevnes det dårlig belysning generelt og fravær av trafikkstoppsensorer. EuroTAP mener også at det er for lite nødstopplommer, nødtelefoner og brannslukningsapparater, samt belysning ved nødutganger.

Ikke toppkarakter

Hanekleivtunnelen fikk karakteren ”god” som er nest best, mens Botnetunnelen måtte nøye seg med ”akseptabel”, tredje best. Langt de fleste tunnelene landet imidlertid på toppkarakteren ”svært god” og det var ganske få som fikk ”dårlig” og ”svært dårlig”.

NAF protesterer

I følge NAF er anmerkningene på den dårlige belysningen en gjenganger i tester av norske tunneler og de protesterer mot Statens Vegvesens tiltaksplan som sier at dette først skal forbedres i 2015.

Norge har til sammen rundt 1.000 tunneler.

Kilde: NAF