IKKE FRITT FRAM: Et verksted kan ikke reparere bilen din om og om igjen. De må si fra om de får mistanke om at reparasjonen blir dyrere eller gir dårligere resultat enn forventet.  Foto: Colourbox.com
IKKE FRITT FRAM: Et verksted kan ikke reparere bilen din om og om igjen. De må si fra om de får mistanke om at reparasjonen blir dyrere eller gir dårligere resultat enn forventet. Foto: Colourbox.comVis mer

Krev pengene tilbake når verkstedet ikke klarer jobben

Verkstedet må si fra om reparasjonen ikke kommer til å lønne seg. Oslo-mann fikk 50.000 kroner tilbake.

Høsten 2007 leverte en Oslo-mann inn sin Mercedes Geländewagen ("G-klasse") til et verksted. Bilen var fra 1984, mens motoren var fra 1994. Og det var nettopp motoren som skapte problemer, med blant annet røykutvikling, tikking og fusking.

Men Mercedes-en, som da hadde gått 214.248 kilometer, hadde flere motorproblemer på lur. I årene mellom 2007 og 2010 var bilen stadig innom verkstedet, uten at motoren ble helt frisk.

Oslo-mannen satt til slutt med verkstedregninger på 83.323 kroner. Og en bil som fortsatt ikke fungerte som den skulle. Han ville derfor ha pengene tilbake, noe verkstedet nektet.

Nå har han tatt saken til Forbrukerrådet og videre til Forbrukertvistutvalget, for å høre hva jusen sier.

Stor oversikt: Hva er Forbrukertvistutvalget, og hva kan de hjelpe deg med?

TRØBBEL: En Mercedes G-klasse, som dette er et langt nyere eksemplar av, skapte store problemer og høye verkstedregninger for Oslo-mannen. Foto: Mercedes Vis mer


"Ulike feil!"

Klageren mener verkstedet ikke har gjort jobben sin. Han mener også at verkstedet burde sagt fra tidligere at de ikke kom til å klare å friskmelde motoren, og heller burde foreslått å skifte hele maskineriet. Dette kunne fort blitt langt billigere enn de 83.000 kronene mannen brukte på reparasjoner.

Verkstedet mener på sin side at det dreide seg om ulike feil, i alt fra sylinderrekker til kamaksler.

Forbrukertvistutvalget gir begge parter litt rett, og krever at verkstedet tilbakebetaler 50.000 kroner til klageren, pluss renter, totalt nesten 52.000 kroner.

Verdt å vite: Ødelagt bruktbil kan være selgerens feil uansett

Verkstedet må si fra

Håndverkertjenesteloven sier at verksteder må utføre reparasjoner i samråd med eier.

Har du opplevd verksteder som prøver igjen og igjen? (Avsluttet)
Ja(79%) 884
Nei(21%) 242
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Blant annet skal verkstedet si fra om de får mistanke om følgende:

  • At reparasjonen blir dyrere enn forventet.
  • At reparasjonen blir dyrere enn å kjøpe nytt produkt.
  • At reparasjonen ikke vil få de resultatene du forventer.

Sier ikke verkstedet fra om dette, har du krav på å ikke betale. Forbrukertvistutvalget mener at alle feilene i motoren må sees på som én feil, og at verkstedet derfor ikke har gjort slik håndverkertjenesteloven krever. Dermed får kunden krav på penger tilbake.

"Utvalget mener at innklagde, sett hen til utbedringskostnadene og motorens alder, på et tidligere tidspunkt burde ha stoppet utbedringsforsøkene og gitt klageren råd om muligheten for motorbytte" skriver utvalget i sitt vedtak.

Men ikke alt, for utvalget gir ikke kunden 100 prosent rett. De påpeker at verkstedet hadde rett til å forsøke reparasjoner før de burde anbefalt et eventuelt motorbytte, da verkstedet kan ha vært i den tro at de faktisk fikk til å reparere motoren. Det er først senere at verkstedet burde ha sagt fra om at ting ikke kom til å gå slik Oslo-mannen håpet.

Stå sterkere: Derfor lønner det seg å klage innen seks måneder