<b>I KONSTRUKSJON:</b> Dette er byggeplassen i Østerrike der Kreisel Electric setter opp sin nye fabrikk som skal stå ferdig i 2017. Der skal de produsere sine høy-effektive batteripakker. Foto: KREISEL ELECTRIC
I KONSTRUKSJON: Dette er byggeplassen i Østerrike der Kreisel Electric setter opp sin nye fabrikk som skal stå ferdig i 2017. Der skal de produsere sine høy-effektive batteripakker. Foto: KREISEL ELECTRICVis mer

Kreisel Electric skal gi e-Golf ekstra-lang rekkevidde

Det foregår spennende ting i Østerrike om dagen. Men er Kreisels løfter for gode til å være sanne?

Til våren skal fabrikken til Kreisel Electric stå klar. Batteripakkene de allerede i dag produserer har, dersom informasjonen er riktig, potensial til å akselerere utviklingen av elbil-markedet.

Blant annet vil de ifølge produsenten kunne forlenge rekkevidden til allerede eksisterende elbiler vesentlig.

Avventende elbil-kunder

Som vi nylig har annonsert, har elbil-andelen av nybilsalget falt til dels kraftig de siste månedene. Vi vil tro dette for en stor del har sammenheng med at det snart vil komme modeller med betydelig lengre rekkevidde enn det som har vært vanlig til nå.

Inntil nylig var Tesla eneste aktør på markedet med en rekkevidde som gjør middels lange kjøreturer på 30 - 40 mil på en lading mulig - med oppgitt rekkevidde på opptil over 500 kilometer.

Kryper oppover

REKKEVIDDEN ØKER: Nye Hyundai Ioniq annonserer 280 kilometer oppgitt og 200 kilometer reell rekkevidde. Tendensen er generell i elbilmarkedet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


I den mer folkelige delen av markedet har oppgitt rekkevidde krøpet godt over 20 mil for flere modeller. Renault Zoe kom med 240 kilometer oppgitt rekkevidde i 2015, så fulgte Nissan opp med 250 kilometer for Leaf, før BMW nylig kunne annonsere 300 kilometer for sin i3. Samtidig lanserer Hyundai elbilen Ioniq med 280 kilometer oppgitt rekkevidde.

La oss huske på at for de fleste av disse bilene gjelder etter vår erfaring at man kan regne med å oppnå mellom 40 og 80 prosent av de oppgitte verdiene, avhengig av årstid, temperatur og andre påvirkningsfaktorer som våt vei eller om man har varmet opp bilen under lading vinterstid.

Og hva med markedsleder Volkswagen?

Jo, VW annonserte tidligere i år at de kommer til å øke batterikapasiteten, effekten og rekkevidden på e-Golf betraktelig mot slutten av året. I klare tall skal batteripakkens kapasitet bli på 36 kilowattimer i stedet for dagens 24, mens oppgitt rekkevidde skal strekkes fra 190 til 300 kilometer. Samtidig skal motoren bli kraftigere, med en økning fra 115 til 163 hestekrefter.

Salget av e-Golf i juli lå da også 60 prosent lavere enn nivået i juli 2015.

Mer effektiv batteriteknologi

T-BATTERI: Takket være mer intelligent cellesammenføyning og temperaturkontroll, hevder Kreisel å overgå Tesla. Her ser vi batteripakken de har installert i en Porsche Panamera. Foto: KREISEL ELECTRIC Vis mer


Det Kreisel Electric hevder å ha fått til, kan gi utviklingen et nytt puff. Spesifikk energitetthet i batteripakkene Kreisel utvikler skal være betydelig høyere enn det Tesla kan vise til i dag. Dette skal være muliggjort gjennom innovativ laserteknikk for pakking av battericellene, noe som skal gjøre batteriene lettere og med mindre intern motstand. Også den termiske styringen skal være optimalisert i forhold til eksisterende metoder.

Kreisel har hatt flere prosjekter for å prøve ut og demonstrere teknologien. De har allerede tidligere eksempelvis utstyrt en Porsche Panamera med en batteripakke som gir den 580 hestekrefter og en rekkevidde på 450 kilometer.

SATSER STORT: Kreisel-brødrene, mennene bak den nyvinnende batteriteknologien. Fra venstre: Philip, Johann og Markus Kreisel. Foto: KREISEL ELECTRIC Vis mer


Eksempelet de gir med Volkswagens e-Golf er kanskje mer talende: Den nyutviklede batteripakken på 55,7 kilowattimer monteres mellom akslene på samme sted som den eksisterende pakken på 24,2 kWt. Utrolig nok skal den verken veie mer - cirka 330 kilo, eller ta mer plass enn dagens batterier.

Lover 430 kilometer

Dermed annonserer de en økning i rekkevidde for e-Golf fra dagens 190 kilometer til hele 430 kilometer. Begge tall er riktignok i henhold til EUs optimistiske målesyklus NEDC, men en økning på 126 prosent er uansett imponerende dersom det stemmer.

Bimotor-Skoda

EL-RÅSKINN: Med en elmotor på hver aksel yter den elektriske Kreisel Yeti 4x4 hele 230 hestekrefter og skal ha en rekkevidde på over 350 kilometer. Foto: KREIEL ELECTRIC Vis mer


Kreisel har også utviklet en elektrisk versjon av Skoda Yeti som er utstyrt med en batteripakke på 64 kWt. Den veier bare 350 kilo og skal gi Yeti en rekkevidde på minst 350 kilometer. Ytelsene imponerer dessuten: Med en motor på 85 kilowatt på hver aksel får bilen firehjulsdrift og en total effekt på 230 hestekrefter. Takket være en ombordlader på 22 kilowatt skal lading være mulig på bare to og en halv time.

Andre elbilprosjekter Kreisel har presentert er en elektrifisert BMW 3-serie Touring (stasjonsvogn) og en Mercedes Sprinter varebil.

Lagrings-spesialister

Øvrig teknologi Kreisel allerede markedsfører er modulbasert energilagring til hjemmebruk - for eksempel for å lagre egenprodusert solkraft. De tilbys med nominell kapasitet på fra 10 til 28 kWt.

Til våren planlegger Kreisel Electric åpning av sin nye fabrikk i Rainbach, Østerrike. Arbeidene med fabrikken, som er blitt døpt 3K One, startet opp i mai. Den helautomatiske produksjonslinjen vil huses i et anlegg på vel 6.000 kvadratmeter som de regner med vil ha en batteriproduksjonskapasitet på én kilowattime hvert 15. sekund. Det er lagt opp til muligheten for å doble produksjonskapasiteten i løpet av de tre påfølgende månedene. Fabrikken skal dekkes av solpaneler som skal kunne

Så gjenstår det bare å se om Kreisel faktisk makter å levere det de lover - det må vi vente til neste år med å finne ut. Fabrikken skal etter planen åpne i mars 2017.

Les også: