Krasjtest: SUV mot småbil

Et særdeles godt resultat i Euro NCAPs kollisjonstest til tross, Fiat 500 blir her bokstavelig talt knust front mot front med en Audi Q7.

«Føreren og de to barna i baksetene i Fiaten ville blitt svært hardt og livstruende skadet... »


Det er den tyske bilistorganisasjonen ADAC som har gjennomført kollisjonstesten mellom en liten Fiat 500 og gigantiske Audi Q7. Førstnevnte veier under 900 kilo, mens Q7 fort nærmer seg 2,3 tonn. 500 veier altså langt under halvparten av Q7. Også i størrelse skiller det mye. 500 måler 355 centimeter, mens Audien strekker seg helt til 508 centimeter.

35 stjerner

Foto: ADAC Vis mer


Likevel har Fiat 500 et klart bedre resultat i Euro NCAPs kollisjonstester som vi jevnlig bringer dere resultatene fra. 500 oppnådde fem stjerner og 35 poeng, et meget godt resultat uansett bilklasse. Q7 på sin side klarte kun skuffende fire stjerner og 30 poeng.

Ikke mot andre biler

Men i Euro NCAPs tester krasjer bilene mot en fast barriere og må dermed kun absorbere sin egen masse i kollisjonsøyeblikket. Dermed blir ikke resultatene direkte overførbare til kollisjoner hvor man krasjer med andre biler, med en annen egenvekt.

Se video av kollisjonen her.

Livstruende

Foto: ADAC Vis mer


Dette fremgår tydelig i denne kollisjonsduellen. For Q7 knuser bokstavelig talt 500 når de treffer hverandre med halvveis overlapping mellom frontene. Føreren og de to barna i baksetene i Fiaten ville blitt svært hardt og livstruende skadet dersom dette var en kollisjon med levende mennesker involvert. Passasjerene i Q7 ville imidlertid klart seg med stort sett lettere skader. Verst gikk det ut over sjåføren som fikk middels harde skader i både i bena og mage- og brystregionen.

Kollisjonsputen revner

Foto: ADAC Vis mer


Som man kan se på bildene og filmen blir karosseriet i Fiaten kraftig deformert. Spesielt fotrommet til føreren blir kraftig innskrenket. I tillegg kollapser kollisjonsputen slik at heller ikke hodet til føreren beskyttes skikkelig.

Høy vekt

Hva er så årsaken til de enorme forskjellene i skadeomfanget? Først og fremst vekten. Høy masse vil alltid være en fordel for den ene parten som dermed vil få en mindre kraftig oppbremsning. Som dere ser på filmen blir Fiaten kastet tilbake, mens Audien fortsetter en liten stund før den stopper.

Oppbremsning

Oversikt over skadene på passasjerene i Fiat 500 Foto: ADAC Vis mer


Dermed tilsvarer smellen for passasjerene i Fiaten en kollisjon med en fast gjenstand i omtrent 80 kilometer i timen. For Audien blir det motsatt slik at den reelle oppbremsningen blir mindre enn i en kollisjon med en fast gjenstand i samme hastighet.

Struktur

Men også bilens oppbygning er viktig. Q7s beskyttelsesbjelker er formet på en slik måte at den volder unødvendig mye skade på den lille småbilen. Dette skyldes en for høyt plassert og stiv bjelkestruktur som trenger seg langt inn i 500en.

ADAC oppfordrer med dette produsentene til å tenke mer på småbilene når de konstruerer tunge og høyreiste SUVer. Problemet med at SUVer pløyer langt inn i mindre og lavere biler er nemlig langt fra ukjent fra før.

Se video av kollisjonen her.