Krasj uten tak

Selv bak sikkerhetsvinduene i Volvos krasjetunnel oppleves sammenstøtet som voldsomt, selv om farten tilsynelatende er lav.


GØTEBORG (DinSide Motor): Volvos SUV XC90 dukket opp fra siden, og smalt inn i den fireseters kupekabrioleten med en hastighet på 50 km/t. Den åpne bilen holdt 25 km/t, og i følge Volvos eksperter er dette relativt høye hastigheter for en kollisjonstest. Denne type kollisjoner i virkeligheten skjer som regel i lavere hastigheter.

Det store smellet ble vi skjermet for bak vinduene, men voldsomheten i sammenstøtet sitter i. Også den visuelle forskjellen på en vanlig bil med taket nede, og en stor SUV gjorde inntrykk.

Kruttrøyk

Også røyken fra kollisjonsputene i bilene er med på å skape en spesiell stemning, særlig om bord i SUVene ser det dramatisk ut med mye røykutvikling. De livreddende kollisjonsputene går av med et smell, og de slappe tøysekkene som vi vanligvis forbinder med kollisjonsputer gir et annet og mer dramatisk inntrykk når man ser dem i aksjon.

Spesielt sidekollisjonsputene har vært en utfordring ved biler som kjører toppløst, Volvo har i C70 laget en kollisjonspute som sitter i toppen av døren. Denne utløses oppover, og har to lag med luftfylt kamre. Det gjør at den blir stivere og dette, i tillegg til ett spesielt stoff i selve puten, gjør at den holder seg stiv og oppblåst lengre enn vanlige kollisjonsputer gjør. På den måten beskytter puten også ved rundvelter der det kan ta ganske lang tid før selve bilen treffer noe som helst.

Helst ikke rundt

En ubehagelig tanke er det å gå rundt med en åpen bil. Til tross for spesielt sterk ramme rundt frontvinduet - rammen tåler to ganger bilens egenvekt - er man klart mer utsatt. Det viktigste er selvsagt sikkerhetsbeltene, men i tillegg har C70 veltebøyler som skyter opp bak baksetet. Disse er utstyrt med en pigg som gjør at de trenger gjennom glasset i bakruten dersom taket er oppe.


Viktigst er likevel å lage en bil som ikke kommer i situasjoner der fare for velt oppstår. Trygge kjøreegenskaper er viktig, og et elektronisk stabilitetssystem kan også være avgjørende for å unngå velt.

Spesielle utfordringer

Det at bilen skal kunne kjøres uten tak gir klart spesielle utfordringer, og det er vanskeligere å for eksempel bygge vridningsstivhet inn i en åpen bil. Taket i vanlige biler gjør mye av jobben, og for at en kabriolet skal få tilsvarende kvaliteter må det brukes dyrere og mer avanserte materialer.

En annen utfordring er at kreftene fra en kollisjon fordeles over mindre områder; i vårt eksempel var det A- og B-stolpen sammen med den ekstra lange døren som tok imot hele SUVen. Særlig B-stolpen må være spesielt kraftig ved ett slikt sammenstøt, og den må stå imot med utgangspunkt i innfestingen ved gulvet, og den hjelpen den får av døren og styrken i veggen ved baksetene.

I C70 er døren forsterket med en bjelke høyt opp, og helt fra siden og rundt baksetene går det en hesteskoformet bjelke. Det er også skadebegrensende at baksetepassasjerene, med plass kun til to, sitter ganske langt inn mot midten av bilen. På bildene kan man se de ganske imponerende moderate effektene av å få en stor SUV rett inn i siden.

Krasjer for alle

Ved anlegget utenfor Gøteborg krasjes det i snitt en bil per dag året rundt, og anlegget til Volvo brukes av alle de europeiske fabrikken i Ford-systemet. Det billigste som kollisjonstestes er biler fra produksjonen, og det er når tidlige prototyper kastes i ilden at det virkelig er snakk om store kostnader.


Anlegget består av en hall med to lange tunneler. Den ene tunnelen kan vinkles fra inntil 90 grader på den andre, og det er ut av disse tunnelene bilene kommer for et ublidt møte på den opplyste glassplaten midt i hallen. Under denne glassplaten er det sammen med kraftige lyskaster plasserte kameraer som tar 1000 bilder i sekundet. Bilene er malt matte og oransje for best mulig kontrast, og over glassplaten henger det lamper som gir ekstremt kraftig lys. Også bilene er utstyrt med kameraer, i tillegg til at det samles informasjon fra sensorer plassert i bilene og på dukkekroppene.

Ikke tilfeldig

For Volvo, med sin svært tydelige vektlegging av sikkerhet, sitter det nok langt inne å sende en kabriolet ut på markedet. Det er ikke tilfeldig at pressens første møte med nye C70 var i en setting der sikkerhet var i fokus. Målet er å lage en av verdens sikreste åpne biler, og ambisjonene er også helt sikkert å gi kraftige signaler om akkurat det.

Volvo håper at nye C70 skal selge dobbelt så godt som forgjengeren, og som så mange andre produsenter har de latt stofftaket vike fremfor et sammenbrettbart ståltak, som i alle fall beskytter betydelig bedre mot langfingrede individer.

Store bilder fra kollisjonstesten.

Bilder av nye Volvo C70.

Mer om nye Volvo C70.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder