Vis mer

Kraftpakke fra BMW

BMW fortsetter ufortrødent sitt arbeid med å bevare et sportslig image og samtidig skape miljøprofil.

BMW har nå offentliggjort sitt høstprogram, og det er spennende lesning. Blant annet kommer 7-serien med firehjulsdrift og Efficient Dynamics-programmet fortsetter sin fremgang med stadig forbedring av forholdet ytelser/forbruk og utslipp.

Vi vil komme tilbake til flere av punktene ved senere anledninger, men i første omgang bet vi oss merke i den rekordartede biturbodieselen som fra sine seks sylindre produserer imponerende 306 hestekrefter.

Knallsterk

Det er naturlig nok 7-serien som får æren av å introdusere den knallsterke motoren på markedet, men den vil nok dukke opp etterhvert i de andre modellrekkene og hva med en 340d som ville bli en grensesprengende dieselbil med ytelser godt over hva tidlige M3-versjoner kunne by på...

Først i 740d

Her er bilen med M-sport-pakke som nå også blir tilgjengelig på 7-serie. Vis mer


BMW har nemlig valgt tallet fire for å fremheve motorens plass i programmet; tidligere var det en V8-motor som hadde denne plassen. Men nå kommer altså BMW 740d med seks sylindre, biturbo og tre liter slagvolum. Det er selvfølgelig en common rail-motor med piezoeinjektorer med innsprøytningstrykk opp til 2.000 bar. Den sekvensielle biturboteknologien, inspirert av båtmotor-teknologi, ble først introdusert i BMW 535d som, med sine 272 hester, imponerte oss voldsomt da vi testet den i 2005. Effekten ble senere øket til 286 hestekrefter, og nå er vi altså oppe i 306 - "tilfeldigvis" samme antall som i bensinmotoren med tre liter og biturbo (men i parallelt system).

6,3 sek/181 gram

306 hester er bra, og også dreiemomentet er massivt: 600 Newtonmeter, tilgjengelige fra 1.500 til 2.500 omdreininger. Dette skal gi spreke ytelser på veien; den store og temmelig tunge 740d skal greie 0 til 100 på 6,3 sekunder. Toppfarten er sperret ved 250 km/t. Når det gjelder miljøbelastende faktorer, slår Efficient Dynamics inn og begrenser disse til et forbruk på 0,69 liter/mil og dertil hørende 181 gram CO2 per kilometer.

Biturboen gjenfødt

Vi skrev da vi hade kjørt 730d med sin fantastisk effektive treliter på 245 hester og lave 178 g/km at biturbovarianten nå var blitt bortimot uinteressant sett fra et ytelses/miljøperspektiv. Men nå har altså BMW foretatt en ny giv, og intet tyder på at det vil være den siste.

Les vår sammenligningstest av nye BMW 730d og Mercedes S 320 CDI.