Vis mer

Kraftig dieselblåst

Mallorca (DinSide Motor): Noen tenker sikkert at dieselmotor og kabriolet ikke hører sammen. Vi er i grunn ikke uenig i det, men i praksis fungerer dette godt.

Etter å ha kjørt de motorene som kan selges i Norge fristet det med noe med litt mer fart i. Vi tok en 350 CDI som er utstyrt med en skikkelig dieselrugg med 231 hestekrefter og 540 newtonmeter.

I motsetning til de mindre motorene har også denne motoren 7-trinns automatkasse i stedet for 5. Femtrinnskassa er ok, men vi skjønner egentlig ikke hvorfor Mercedes ikke har syvtrinnskasse på de firesylindrete motorene i E-klasse.

Uansett trenger vi ikke tenke på det nå, for nå er det stor motor som står på programmet.

Vi kan mildt forestille oss hvordan en 260 D fra 1936 hørtes ut ved oppstart. Vi har på følelsen at det må ha være et spetakkel av en annen verden. 45 hestekrefter ga vel heller ikke de store fartsopplevelsene.

Power

Det er det den samme motoren som sitter i en rekke Mercedes-modeller, og den fungerer til og med fint i en GL 350 CDI. I testbilen klarer den 0 til 100 på 6,9 sekunder, og toppfarten er stoppet på 250 kilometer i timen. Ytelsesmessg er det derfor lite å utsette på testbilen.

Selv om den heter 350 er det en treliters motor som sitter under panseret. Lyden ved oppstart dreper på ingen måte trommehinnen, og kjøregleden kommer ved den minste dytt på gasspedalen. Lydbildet er fint og man føler at man har med kubikkmotor å gjøre. Responsen fra bunnen er god, og selv om 220 CDI har to turboladere slår ikke det tre liter med slagvolum.

I forbindelse med småmotorene nevnte vi at de ikke akkurat var brå ved igangkjøring fra stillestående. Det er derimot denne. Det river i gang og vinterdekkene sliter med grepet. Bilen går bredt og lekkert hvis man ønsker det. (Ja, vi hadde dessverre vinterdekk på bilen på grunn av sviktende forutsigbarhet i værforholdene på Mallorca.)

Antiskrenssystemet (ESP) er alltid med deg hos Mercedes. Antispinn kan kobles vekk, men du er altså ikke helt fri. Ønsker du det må du opp på E 63 AMG. Det kommer sikkert E 63 AMG som kabriolet også, men det er bare noe vi tror foreløpig.

Forhjulsdrift vs bakhjulsdrift

Dette er det mange som lurer på, og vi skal forsøke å ta et stort tema ekstremt fort. På en vanlig bil som VW Passat, Golf eller Toyota Avensis er det helt i orden med forhjulsdrift. Det er forutsigbart, trygt og gir fine kjøreegenskaper. Vi har ikke noe i mot forhjulsdrift i denne sammenhengen.

Når vi beveger oss over på biler som testbilen, er det viktig med bakhjulsdrift. Hvis vi ser bort fra fallitterklæringene A- og B-klasse har Mercedes holdt seg til malen med bakhjulsdrift. De har det på alle sine biler. BMW kjører bakhjulsdrift uten unntak og Lexus gjør det samme. (Lexus ryker derimot på en smell med CT200h som kommer om ikke lenge.)

For produsentene er det dyrere å produsere bakhjulsdrift. Biler med forhjulsdrift skal derfor være billigere.

Audi A5 er kanskje den beste forhjulstrekkeren på markedet. Den virker svært bra og kan langt på vei hevde seg med bakhjulsdrift. Litt opp i pris finnes A5 med firehjulsdrift. Det hjelper betydelig.

Totalt sett er vi strenge på dette, og vi likestiller ikke dette med hverandre. Kjøregleden, kjøreegenskapene og den berusende opplevelsen ved hard og sportslig kjøring er ikke oppnåelig med drift foran.


På veien

I likhet med de andre motorene vi har kjørt i E-klasse kabriolet, er også denne modellen svært komfortabel. Den har et svært velutviklet understell. I tillegg til at den er god å kjøre tar den dumper og ujevnheter med en eleganse vi sjelden opplever.

Det ser også ut som om Mercedes har jobbet med motorplaseringen og begynt å tenke på vektfordelingen og balansen. Det mulig de har gjort det før også, men nå kjenner man virkelig at det har skjedd noe. Det er litt BMW-aktig oppførsel, mer rumpesleng og på mange måter mer harry kjøreegenskaper hvis man kjører hardt.

Det nye systemet som skal gjøre det lunt i kupéen ved åpen kjøring virker svært bra. Vingen over frontruten lager vindstøy og vi er litt usikre på om vi ville valgt dette utstyret i det hele tatt, selv om det ikke koster mer enn 7.520 kroner. Hadde det kostet noe mer hadde vi soleklart droppet det.

Motormessig er det masse trøkk. Lite motorstøy er er behagelig, og trykket i seteryggen er enda mer lykkebringende. Farten øker dramatisk fort. Dette er bil for de som liker godt drag. Dreiemomentet er 540 newtonmeter, 10 mer enn det som sitter i E 500 som er utstyrt med en 5,5-liters V8 bensinmotor.

Her finner dere tekniske data på E-klasse dieselkabriolet.

 E 220 CDIE 250 CDIE 350 CDI
DrivstoffDieselDieselDiesel
Sylindre446
GirkasseManuell, seks girManuell, seks girAutomat, syv gir
Slagvolum2.143 ccm2.143 ccm2.987 ccm
Effekt170 hk204 hk231 hk
Ved turtall3.000-4.200 o/min4.200 o/min3.800 o/min
Dreiemoment400 nm500 nm540 nm
Ved turtall1.400-2.800 o/min1.600-1.800 o/min1.600-2.400 o/min
0 til 1008,8 sek7,8 sek6,9 sek
Toppfart232 km/t245 km/t250 km/t
Forbruk0,54 l/mil0,56 l/mil0,7 l/mil
CO2143 gram148 gram185 gram
Bagasjerom300-390 liter300-390 liter300-390 liter
Pris man. gir574.000690.500-
Pris aut. gir611.267723.604813.500


Konklusjon

Det er nå ingen grunn til å rynke på nesa av en kabriolet med dieselmotor. Audi og BMW tilbyr det samme og det skjønner vi godt. Audi kan i denne sammenhengen tilby en A5 3.0 TDI quattro og automatisk dobbelkløtsj girkasse. Det er en mye sterkere konkurrent til E 350 enn A5 2.0 TDI er til E 220 CDI. Prisene på bilene er utgangspunktet omtrent like. Audien starter på 825.000 kroner. BMW har også en kandidat. Den heter 330d. Med automat koster den 813.900 kroner.

Dette bildet er med andre ord prismessig enkelt, men produktmessig komplisert. Vi liker Mercedes veldig godt, men på en annen side har BMW enda skarpere kjøreegenskaper og metalltak, men dårligere plass. Audi har firehjulsdrift, god plass og effektiv dobbekløtsj girkasse. Vi klarer ikke å velge. Velg selv!