Kraftfull eleganse: Nye BMW 3-serie kupé

Bilder og data angående den nye 3-seriens kupé-utgave er nå offisielle. I forhold til sedanen og stasjonsvognen har kupéen privilegiet å innvie både nye, elegante linjer og den nye heftige treliters biturbo bensinmotoren med 306 hestekrefter.

Vis mer

Kraftfull eleganse: Nye BMW 3-serie kupé

  1. Store bilder!
Vis mer


I større grad enn tidligere er nye BMW 3-serie kupé en unik modell i forold til sedanen, men fortsatt ikke så selvstendig i modellspekteret som en CLK er det hos erkekonkurrenten Mercedes. Ganske originalt er det at BMW-kupéen også vil bli tilgjengelig med firehjulsdrift.

Sprekere design

BMW bruker enormt med spalteplass i sin pressemelding til å beskrive designen på nye 3-serie kupé. Bortsett fra å presisere at både front- og baklykter er spesifikke samt at bilen har en lavere og mer sportslig linjeføring - hvilket blant annet medfører mindre vindusflater - overlater vi til leseren å bedømme selv ut fra bildene. Disse viser den foreløpige toppversjonen (mens vi venter på M3): 335i. For vår del synes vi dette utvilsomt er den peneste varianten av den aktuelle 3-serien. Ellers skal kupéen være 10 kilo lettere enn sedanen i tilsvarende utstyrsversjon. Interiøret skal ha en design og et alternativt fargevalg som tillater å gjøre opp for mangelen på lys utenfra.

Bensinmotor med biturbo

Vis mer

Vi kom med nyheten om BMWs retur til turboteknologien på bensinmotorer for to måneder siden, og her er altså modellen som innvier denne hypermoderne maskinen. Det er en 3-liters rekkesekser med to kompakte turboladere som hver lader tre sylindre.

Den begrensede størrelsen på - og samarbeidet mellom - de to turboene skal sørge for jevn og sprek kraftutvikling helt opp til 7.000 omdreininger; BMW hevder at enver turboforsinkelse er fraværende. Effekten på motoren er 306 hestekrefter og dreiemomentet 400 newtonmeter over et imponerende register: fra 1.300 til 5.000 omdreininger. Topphastigheten er begrenset til 250 kilometer i timen og 0 til 100 skal være unnagjort på 5,5 sekunder. BMW er særdeles stolt av mellomakselerasjonen fra 80 til 120 kilometer i timen i femte gir: 6,2 sekunder hvilket i sannhet er oppsiktsvekkende. Takket være turboteknologien klarer BMW seg med en lettere motor og får et lavere forbruk: 0,95 liter på milen i blandet forbruk ifølge produsenten.

Vis mer


Sterke og dyre først

I første omgang vil 3-serie kupé bli tilgjengelig med utelukkende rekkeseksere - bensin eller diesel. Imidlertid vil mer moderate og - særlig i Norge - adskillig rimelige motoralternativer dukke opp på et senere tidspunkt. Det nevnes en 320d og en 320i. Ved lanseringen senere i år vil imidlertid innstegsmodellen være den allerede temmelig spreke 325 i, som med sine 218 hestekrefter sørger for en 0 til 100-tid på 6,9 sekunder. Den kan nå 247 kilometer i timen i toppfart. Den 272 hestekrefter kraftige 330i Coupé sprinter for sin del på 6,1 sekunder fra 0 til 100.

Dieselmotoren er den imponerende treliters rekkesekseren som i versjonen 330d Coupé yter 231 hester og 500 newtonmeter og gjør 0 til 100 på 6,6 sekunder. Ifølge prislisten vil også oppsiktsvekkende nok en 335d være tilgjengelig med biturbovarianten av samme motor med en toppeffekt på 272 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 560 newtonmeter. Dette på betingelse av at motoren er identisk med den som sitter i 535d. Imidlertid nevner ikke pressemeldingen denne versjonen ytterligere. Flere av variantene av 3-serie kupé vil bli tilgjengelige med BMWs avanserte system for firehjulsdrift: X-drive.

Vis mer


Prisene

Når det gjelder den norske lanseringen senere på året, har BMW Norge foreløpige kalkyler angående prisene her til lands. De lyder som følger:

  • 325i: kr. 535.000,-
  • 330i: kr. 696.000,-
  • 335i: kr. 771.000,-
  • 330d: kr. 662.000,-
  • 335d: kr. 781.000,-
  • Se større bilder av nye 3-serie kupé her!
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder