Chevrolet Cruze
Chevrolet CruzeVis mer

Koreaner med sikkerhets-rekord

ANALYSE: Sør-koreaneren Chevrolet Cruze oppnådde full pott i frontkollisjonstest hos Euro NCAP.

Verken Mercedes-Benz E- eller C-klasse klarte det. Heller ikke Volvo V70, BMW X1, Audi A4, Volkswagen Golf eller Toyota Avensis. Hva var det de ikke klarte? Jo, å oppnå 16,0 av 16,0 oppnåelige poeng i Euro NCAPs frontkollisjonstest.

Chevrolet Cruze derimot, klarte det, som den aller første av 47 biler som er testet etter Euro NCAPs nye regelverk. Cruze er en global Chevrolet-modell, men er ifølge den norske Chevrolet-importøren utviklet i Sør-Korea, der den også produseres.

Gjennomgående solide resultater

Og Cruze er ikke bare imponerende i frontkollisjoner. Den takler åpenbart også sidekollisjoner meget godt. Ikke bare oppnådde den respektable 7,4 av 8,0 oppnåelige poeng i stolpetesten, den oppnådde også full pott - 8,0 poeng - i sidekollisjonstesten. For ikke å nevne 3,1 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten, noe som er langt bedre enn gjennomsnittet. For å sette dette nakkesleng-tallet i perspektiv kan det nevnes at både BMW X1 og Mercedes-Benz E-klasse måtte nøye seg med 2,5 poeng i denne øvelsen, mens Mercedes-Benz GLK endte opp med 2,4.

Les også: Pinlig for Toyota

Nest best på voksenbeskyttelse

Chevrolet Cruze Vis mer

Hva med deg?

Hva mener du om koreanske biler? (Avsluttet)
Ville ikke hatt en om den hadde blitt kastet etter meg(32%) 678
Kan muligens bli aktuelt litt frem i tid(17%) 367
Skeptisk(16%) 340
Vurderer en som min neste bil(10%) 211
Eier en allerede(9%) 200
Usikker på hva jeg egentlig mener(7%) 158
Kun aktuelt om den er meget prisgunstig(7%) 154
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


De overnevnte øvelser legger alle grunnlaget for grenen "voksenbeskyttelse", og Cruze klarte hele 96 prosent måloppnåelse. Kun en eneste av de 47 testede bilene i det nye regimet har gjort det bedre; Volkswagen Golf, som oppnådde 97 prosent.

Blant de beste på barnebeskyttelse

Chevrolet kan i tillegg glede seg over at Cruze ble belønnet med 84 prosent måloppnåelse i grenen "barnebeskyttelse". Kun fire av 47 testede biler har gjort det bedre, og samtlige av disse endte opp med 86 prosent.

Fordi bilen mangler beltevarslere i baksetene og hastighetsbegrenser, endte den opp med gjennomsnittlige 77 prosent i "utstyr"-grenen.

Les også: Pinlig for Mercedes-Benz

Slem mot fotgjengere

Kun i én gren endte Cruze opp med dårlige resultater; grenen "fotgjengerbeskyttelse". Bilen er brutal mot myke trafikanter og straffes med kun 34 prosent måloppnåelse. Kun syv av 47 testede biler har oppnådd et dårligere resultat i denne grenen. Til gjengjeld skal det nevnes at Volvo C30 (26), Mercedes-Benz C-klasse (30) og Audi Q5 (32) er blant sistnevnte.

Chevrolet Cruze-sete i nakkeslengtest
Chevrolet Cruze i stolpetest
Chevrolet Spark-sete i nakkeslengtest
Chevrolet Spark i stolpetest
Chevrolet Spark
Chevrolet Cruze

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Ellevteplass

Selv om Cruze ble hardt straffet i denne grenen, oppnådde den ifølge DinSides egen utregning hele 78,7 prosent sammenlagt. Det betyr at den havner helt oppe på en 11.-plass på vår rangerte liste.

Cruze forsterker derfor inntrykket av at de sør-koreanske bilprodusentene nå i høyeste grad tar sikkerhet på alvor. Tidligere i år kunne vi fortelle at Hyundai i10 gjorde det meget godt hos Euro NCAP og bilen ligger fortsatt på fjerdeplass på vår rangerte liste. Også Kia Soul og Kia Sorento oppnådde resultater som produsenten helt sikkert er svært godt fornøyd med. Blant annet kunne de to bilene skilte med meget god nakkeslengbeskyttelse.

Chevrolet Spark

Chevrolet Spark Vis mer


Nå skal vi imidlertid ikke legges skjul på at minibilen Chevrolet Spark også nylig er testet og at denne endte opp med et meget svakt sammenlagt-resultat. Bilen måtte derfor nøye seg med fire stjerner og havnet helt nede på en 43.-plass på vår liste.

Hovedproblemet ved Spark, som i likhet Cruze er utviklet og produsert i Sør-Korea, er at den ender opp med bare 11,0 av 16,0 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten. Grunnet manglende antiskrens og hastighetsbegrenser fikk den også svak karakter i utstyr-grenen (43). Resultatene i fotgjenger-grenen er middelmådige (43.)

Men både i sidekollisjons- og stolpetestene oppnår bilen gode resultater (8,0 og 7,3 poeng). Spark tilbyr også brukbar nakkeslengbeskyttelse (2,8) og gjør det også godt i barnebeskyttelse-grenen (78).

Produsenter å regne med

Gjennom våre biltester har vi de siste årene ikke kunnet unngå å legge merke til at de sør-koreanske bilprodusentene blir stadig flinkere på de fleste områder. Nå bekrefter også offisielle europeiske kollisjonstester at koreanerne åpenbart vil være med på leken i årene som kommer.

Her finner du resultatene for alle de 47 bilene som er testet etter det nye regelverket.

Her finner du flere enn 300 biler testet etter det gamle regelverket.

Les også:

  • DinSide Motors juveler