Foto: Euro NCAP
Foto: Euro NCAPVis mer

Korea på sikkerhetstoppen

Da Hyundai i20 ble sikreste småbil i Euro NCAPs kollisjonstest i fjor, trodde mange det var et blaff. Det var det ikke.

Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP gjennomførte nylig ett av sine mest omfattende batterier av tester noensinne - hele 14 biler var i ilden. Jevnt over bekreftet testene at nye biler jevnt over blir stadig mer sikre og trygge, i hvertfall i henhold til de nødvendigvis begrensede kriterier organisasjonen har valgt å legge til grunn.

Vi kommenterte nylig fremgangen til kineserne, tross at de har mye igjen før de når standardene som gjelder nå.

Stjerneskudd fra Korea

En trend som har gjort seg gjeldende de siste to-tre årene er at de koreanske, nyutviklede bilene (ofte europeisk-utviklede, for øvrig), gjør spektakulære fremskritt i sikkerhetstestene. Kia ble det første Koreanske bilmerke som oppnådde fem stjerner i Euro NCAP da Kia cee’d ble testet i 2007. Etter at det strengere og mer komplekse regimet for målinger og evalueringer ble innført, har koreanerne bekreftet og forsterket denne tendensen.. En svært grundig forklaring av hvordan Euro NCAPs tester fungerer, finner du her.

Kia Sportage blant de aller sikreste bilene

Kia lanserte nylig en ny og prisgunstig folke-SUV, tredje generasjon Sportage. Den er på alle måter fullstendig overlegen sine forgjengere, også sikkerhetsmessig. Men den er ikke bare overlegen i forhold til Kias tidligere modeller - den er også en av de sikreste av bilene som noensinne er blitt testet av Euro NCAP. Med mindre du har fulgt nøye med på nyhetsbildet innen bilverdenen: Innrøm at du blir overrasket!

Les vår test av nye Kia Sportage her!

Volvo-sikkerhet i sikte

Det overrasket ikke oss, for vi vet at Kia Sportage er en svært nær slektning av Hyundai ix35, også den en utmerket folke-SUV, som vi også har testet i år. Da Hyundai ix35 ble kollisjonstestet, ble den kåret til sikrest av alle blant folke-SUVene og totalt bare slått av Volvo XC60 i alle SUV-klasser, intet mindre. Da forekommer det selvfølgelig at Kia skal gjøre det minst like bra med sin Sportage, som ble lansert senere enn ix35. Det gjør de.

Gjennomført sikret

Føreren er meget godt beskyttet i Kia Sportage. Foto: Euro NCAP Vis mer


Kia oppnår fem av fem stjerner uten problemer med Sportage. Det som imponerer især er de gode resultatene på hvert delområde. 93 % for voksenbeskyttelse (33 poeng av 36 mulige), er utmerket. ix35 fikk 90% og Volvo XC60, klasseleder så langt, fikk hele 94%. På barnebeskyttelse er Kia svært sterke, med 86% (42 poeng av 49 mulige) - dog to prosentpoeng bak ix35 - men syv foran Volvo XC60. Kia-fronten er mindre hyggelig overfor fotgjengere enn Hyundai-fronten (49% mot 54% eller 18 poeng av 36 mulige), men ett prosentpoeng bedre enn Volvo XC60s 48%. Kia Sportage er svært komplett når det gjelder sikkerhetsutstyr og klarer sterke 86% (6 poeng av 7 mulige), hvilket er like bra som Volvo XC60 og her legger Kia konsernbroderen bak seg - Hyundai ix35 fikk 71%.

Kia slår alle!

Når vi gjør opp status og støvet har lagt seg etter kampen, viser det seg at koreanske Kia i SUV-klassifiseringen er sikrest av alle etter Euro NCAPs målinger. Rangeringen legger til grunn at voksenbeskyttelsen vektes med 50%, barnebeskyttelsen med 20%, fotgjengerbeskyttelsen med 20% og sikkerhetsutstyret med 10%.

Kalkylene viser da at topp tre i SUV segmentet ser slik ut i øyeblikket:

1) Kia Sportage - 82,1% totalscore

2) Volvo XC60 - 81,0% totalscore

3) Hyundai ix35 - 80,5% totalscore.

Vi kommer om kort tilbake med DinSides unike totalscore-rangering av alle Euro NCAP-testede biler.

Sprer seg til de andre modellene


Det er opplagt at koreanerne har fått blod på tann når det gjelder å oppnå gode resultater i Euro NCAP-evalueringene. Dermed kunne de heller ikke slå seg til ro med at minifleksibilen Kia Venga bare fikk middelmådeige resltater forut for lansering. Kia Venga ble først testet tidligere i år, og oppnådde da 4 stjerner i Euro NCAP testen. Kias ingeniører startet da ifølge den norske importøren arbeidet med å gjøre flere endringer på bilen, som ble testet på nytt hos Euro NCAP som en av de 14 i denne omgangen. Den reviderte modellen, som gikk i produksjonen fra september 2010, presterte sterkt i alle test-kategoriene, og sikret de ønskede fem stjernene.

Delresultatene for Venga endte opp slik:

- Voksenbeskyttelse:89 % (32 poeng av 36 mulige)
- Barnebeskyttelse: 85 % (42 poeng av 49 mulige)
- Fotgjengerbeskyttelse: 64 % (23 poeng av 36 mulige)
- Sikkerhetsutstyr: 71 % (5 poeng av 7 mulige)

Euro NCAPs resultatoversikt og -forklaring for Kia Sportage kan du lese her.

Se video av krasjtesten: