LIVSVIKTIG: 40 liv kunne vært spart i Norge hvert år, hvis alle brukte bilbelte. Foto: Colourbox.com
LIVSVIKTIG: 40 liv kunne vært spart i Norge hvert år, hvis alle brukte bilbelte. Foto: Colourbox.comVis mer

Kontrollerer bilbeltebruken

Statens Vegvesen gjennomfører landsdekkende bilbeltekontroller.

Kontrollene kom i gang sist fredag, og fortsetter over hele landet til og med søndag 21. august.

De landsdekkende kontrollene gjennomføres som en del av Vegvesenets bilbeltekampanje, og har som mål å få alle til å bruke bilbelte. Statistikk viser nemlig at mange sjåfører glemmer sikkerhetsrisikoen ved å ikke bruke bilbelte.

- De fleste er flinke til å sikre seg, men ulykkesanalysene viser likevel at over 40 prosent av de drepte i trafikkulykker ikke har brukt bilbelte, sier Cecilie Waterloo Lindheim, som arbeider med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Les også: Det viktigste sikkerhetsutstyret

Slurv kan koste 1.500 kroner

Vegvesenet mener rundt 40 færre personer ville omkommet på norske veier hvert år hvis alle hadde brukt bilbelte.

- Altså er hensikten med disse kontrollene ikke å skrive flest mulig gebyr, men å redde liv, sier Waterloo Lindheim.

Også Vegvesenets forrige landsdekkende bilbeltekotroll viste at slett ikke alle fester beltet når de setter seg inn i bilen. Av 63.000 personer som ble kontrollert i vår, fikk 1.271 personer gebyr for manglende bruk av bilbelte.

Satsen for manglende bilbeltebruk er 1.500 kroner. Her kan du lese hva det koster å bryte andre trafikkregler.

Fantastisk oppfinnelse fylte 30 år: Nå er ingen biler uten

Om bilbeltebruk:

  • Bilbeltet skal være festet tett inntil kroppen, og ikke være vridd. Det skal ligge stramt nede på hoftene og alltid over skulderen. Etter at bilbeltet er klikket på, er det lurt å stramme til.

  • Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall skadde og drepte i trafikken.

  • En usikret passasjer i baksetet utsetter både seg selv og dem som sitter foran for stor fare. Undersøkelser tyder på at bilbeltebruken er dårligere i baksetet enn foran i bilen.
Kilde: Statens Vegvesen