FØR-PREMIÈRE: Her viser toppsjefen for Daimler-konsernet, Dieter Zetsche, konseptbilen som foranlediger neste generasjon A-klasse, som vi trolig vil få se til neste år.  Foto: Daimler
FØR-PREMIÈRE: Her viser toppsjefen for Daimler-konsernet, Dieter Zetsche, konseptbilen som foranlediger neste generasjon A-klasse, som vi trolig vil få se til neste år.  Foto: DaimlerVis mer

Neste Mercedes-Benz A-klasse

Kontinuerlig fornyelse

Det var på bilutstillingen i Shanghai nå nylig at Mercedes viste det som tydeligvis skal bli fjerde generasjon A-klasse. Siden det er Kina vi snakker om, vises den denne gang som sedan.

På bilutstillingen i Shanghai i 2011 viste Mercedes-Benz det som skulle bli dagens A- klasse. Et drøyt år senere kunne vi kjøre produksjonsbilen i trippeltest mot konkurrentene Audi A3 og Volvo V40.

Tredje generasjon A-klasse sørget for at all referanse til forgjengeren ble ettertrykkelig glemt da muskelversjonen med 2.0-motor på 360 hestekrefter ga oss bakoversveis i duell mot selveste Audi S3.

Mot generasjon 4

Déjà vu. 2017: Mercedes gjentar operasjonen fra 2011 - og her er Concept A Sedan. Selv om bilen omtales som en «show car», er det ingen tvil om at det er hovedtrekkene til en kommende produksjonsbil som ble vist forleden på den store bilmessen i Shanghai, som alternerer med den i Beijing annethvert år.

FORNYET FRONT: Det aggressive oppsynet på Mercedes Benz Concept A Sedan, avduket på bilutstillingen i Shanghai, viser at trekkene fra den heftige AMG GT-serien finner veien til mer hverdags-anvendelige biltyper også. Sedanen viser dessuten sannsynligvis i store trekk hvordan neste generasjon A-klasse, som vi forventer skal vises til neste år, vil se ut. Foto: Daimler Vis mer

Operasjon rynkefjerning

I Kina foretrekker man sedaner fremfor kombier og stasjonsvogner, og det er med synlig, separat bagasjerom bilen vises selv om fasongen er elegant avrundet og halvveis kupé-formet.

Bilen vi ser her er resultatet av Mercedes' sjefdesigner Gorden Wageners ønske om å glatte ut overflater i sin bestrebelse på å skape det han kaller «sensual purity», sensuell renhet. Den er glatt som et såpestykke i overflatebehandlingen, med unntak av de to karakterlinjene langs hver side og utbulingen, en såkalt «power dome», på panseret.

Sedanen er kortere (457 centimeter), enn dagens CLA (463), men bredere - 187 centimeter mot 178. Den er en anelse høyere (146 mot 143).

Frontdesignen henspiller med all tydelighet på de nyeste AMG GT-versjonene, og ikke minst den heftige AMG GT sedan-sportsbilen som nylig ble vist i Genève. Den er inspirert av de historiske 300 SL Panamericana-racerne fra 50-tallet.

KLASSISK FASONG: I motsetning til forgjengeren. vises A-klasseforløperen denne gangen som sedan. Det er mer i tråd med hva hjemmepublikummet i Kina etterspør. Foto: Daimler Vis mer

Kompakt suksess

Etter en haltende begynnelse med første generasjon A-klasse (ja, den som veltet), i 1997, bet Mercedes-Benz seg likevel fast i kompaktsegmentet. Og utvidelsen av Mercedes-modellrekkene mot den kompakte enden av skalaen, særlig fra 2005, har medført en jevn økning i salgsvolumene til den tyske premium-produsenten, særlig siden annen generasjon A-klasse.

Således var 2016 det sjette året på rad med rekordsalg totalt for merket. Og i 2016 var det globalt mer enn 635.000 kunder som anskaffet en modell fra A- eller B-klassen, en GLA, en CLA eller en CLA Shooting Brake.

Så gjenstår bare å se hvordan Mercedes vil følge opp denne konseptbilen frem mot produksjon, og ikke minst hva slags drivlinjer vi vil få se. Det var det nemlig helt tyst om under visningen av Concept A Sedan, men vi vet at Mercedes er i ferd med å dreie mot en strategi som innebærer en langt større grad av elektrifisering enn det vi trodde for bare få år siden.

Flere bilder:

APRIL 2017: Her presenterer Daimlers Kina-sjef Concept A Sedan for publikum på Shanghai-messen.
17C189_090
17C189_093
17C189_092
17C189_023
17C189_095
17C189_094

Les også:

Alle foto: Daimler