Vulcano har smekre linjer, som kan minne om en del andre biler, fra Opel GT til enkelte modeller fra Ferrari.  Foto: Icona
Vulcano har smekre linjer, som kan minne om en del andre biler, fra Opel GT til enkelte modeller fra Ferrari. Foto: IconaVis mer

Konseptbil: Icona Vulcano

Hva skjer når ekspertise fra forskjellige miljøer samles for å lage en bil? Svaret er Icona Vulcano.

En hel bilverden er smertelig klar over at Kina er stedet å være for tiden. Markedet er så stort at det gjelder å henge med fra start. Icona Shanghai er et designhus som ble grunnlagt i 2010, og målet var å være et bindeledd mellom europeisk design og teknologi, og den kinesiske bilsektoren.

Nummer to i rekken

Allerede i 2011 viste Icona sin første konseptbil, Icona Fuselage. Den gang, som nå, så er åstedet for lanseringen bilmessen i Shanghai, som finner sted annen hvert år. Mens Fuselage den gang var et elektrisk konsept, så er Vulcano dens rake motsetning. Her er det hestekrefter og ytelser som står i fokus.

Se flere bilder av Vulcano:

Vulcano har smekre linjer, som kan minne om en del andre biler, fra Opel GT til enkelte modeller fra Ferrari. Foto: Icona
Speedomteret ser litt sci-fi ut, men vil antagelig ikke dukke opp i en serieprodusert bil med det første. Foto: Icona


Verdens vakreste

Fuselage ble så godt mottatt at den i 2012 var med som finalist i en konkurranse om tittelen ”Verdens vakreste konseptbil” i Paris. Det var her ideen om Vulcano dukket opp, og i år står den allerede utstilt i Shanghai. Denne gangen er altså alle miljøaspekter lagt til side, og det er kraft og fart som er gjeldende.

Ekstreme ytelser

For å ta detaljene rundt dette først, så yter maskinen i Vulcano svimlende 900 hestekrefter, den gjør 0-100 km/t unna på 2,9 sekunder, og 200-merket passeres før ti sekunder er gått. Toppfarten oppgis til rundt 350 km/t. Det burde holde for de aller fleste. For å få til svimlende resultater som det, så har Icona sluppet en V12-maskin ned i fronten på Vulcano, og den er ikke laget av hvem som helst.

LES ALT OM KONSEPTBILER

Kjente bakmenn

Det er Claudio Lombardi som har utviklet maskinen, og de som mener de har hørt dette navnet før tar antagelig ikke feil. Han har blant annet vært teknisk direktør for motordivisjonen hos Ferrari, og var mannen som ga Max Biaggi kreftene som skulle til hos Aprilia. Han var også sterkt involvert da Lancia herjet i storhetstiden og vant syv WRC-titler.

Spesiell kreasjon: Gangloff Style

Ung, men erfaren

Selve designen er det franskmannen Samuel Chuffart som har stått for, en designer som tråkket sine første år på en av Nissans designavdelinger, før han flyttet videre til blant annet Jaguar og Land Rover. Nå er han direktør for designavdelingen hos Icona Shanghai, og det ser unektelig ut til at han får holde på med det han har lyst på.

Den røde toseteren med to dører blir en såkalt one-off, og vil garantert bli et jaktet objekt for den klikken som sparer på nettopp slike sjeldne konseptbiler.

I slike miljøer snakkes det lite om pris, annet enn hvor mye den har steget.