Konkurrenter

Konkurranse er sunt, og derfor er det bra Mazda mistet sitt monopol på roadster i en prisklasse som er oppnålig for de fleste. Det tok noen år før konkurrentene kom på banen, og nå er det tre. Pluss kanskje en til.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mazda MX-5 1,8 Sport koster 322.000 kroner. Lillebroren med 1,6-liters motor på 110 hestekrefter koster 277.000 kroner. Den har ikke diffrensialbrems og kun 5-trinns girkasse.

Fra hjemlandet

Toyota MR2 veier 125 kg mindre, har 5 færre hester, og slår MX-5 med et halvt sekund fra 0-100 km/t. Dessuten har den midtmontert motor. I tillegg er den nesten 30.000 kroner rimeligere; 294.700 kroner.
Den har bedre plass til fører og passasjer, og vår test kan du lese her.

Fra England

England og roadstere hører sammen. Stolte tradisjoner til tross, det tok litt tid før de var på banen med MG-F. Som MR-2 er motoren plassert bak seteryggen, og den yter 120 hestekrefter. Selv med 20 færre hestekrefter er den kun 0.1 sekund tregere fra 0-100 km/t enn MX-5.
MG-F koster 299.900 kroner, og den kan du lese mer om her.

Fra Italia

Fiat Barchetta 1,8 16V er eneste forhjulsdrevne bil i dette selskapet. En 130-hestekrefters motor sørger for at den er 0,5 sekunder etter MX-5 fra 0-100 km/t. Barchetta koster 292.000 kroner.

Outsider

Den utgaven av MX-5 vi testet er forholdsvis dyr med en prislapp på 322.000 kroner. Det er ikke langt unna en BMW Z3 1,9 Roadster som koster 333.000 kroner. Den tyngre Z3 når ikke 100 km/t før etter 10,4 sekunder, men den har det største dreimomentet i klassen, 180 newtonmeter ved 3.900 o/min. BMW har tatt ut 118 hestekrefter ved 5.500 o/min av den 1,9-liter store motoren.