Konklusjon

Det kan virke opplagt at Mercedes vinner duellen mot Jeep Grand Cherokee CRD. Men sannheten er at det er ganske så jevnt mellom de to.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Riktignok har Mercedes ML 270 CDi stukket av med delseierne gjennom hele testen, men hakk i hel har Jeep Grand Cherokee fulgt. Og det som skiller bilene er de små forskjellene.

Briljerer

Jeep er erkeamerikansk. Fjæringen duver som på en ekte amerikaner og plastvalgene i interiøret har ikke blitt tillagt samme flid og gjennomtenkte utvelgelse som du finner i Mercedesen. Mercedes på sin side er ikke fullt så amerikansk, den er mer europeisk i sin væremåte. Den verste duvingen er borte, setene er fastere og kjøreegenskapene er bedre.

I terrenget er sannheten imidlertid en annen. Her briljerer Jeep, og overbeviste til det fulle at avansert teknikk og elektronikk ikke alltid er det beste. For opp de bratteste bakkene måtte Mercedes ML 270 CDi kaste inn håndkleet.

Billigere, men likevel dyrere

Prismessig er ikke forskjellene store på Jeep Grand Cherokee CRD og Mercedes ML 270 CDi. I grunnversjonen er faktisk Mercedesen den rimeligste av de to. En Mercedes ML 270 CDi koster nemlig 663.700 kroner, mens Jeep Grand Cherokee CRD Limitid koster 684.900 kroner. Problemet for Mercedes-Benz er at Jeep er ferdig utstyrt til denne prisen. For betaler du 663.700 kroner er ikke automatgir eller skinn standard i ML 270 CDi. Ønsker du skinn, elektrisk justerbare seter og automatgir – slik det er standard på Jeep – ender du opp med en prislapp på 715.340 kroner for Mercedesen.

Hvis terrenget avgjør

Dermed er Mercedes ML 270 CDi om lag 20.000 kroner dyrere enn Jeep Grand Cherokee CRD. Likevel er den vår favoritt, med mindre du er avhengig av en bil som kan takle virkelig uveisomt terreng – da er nemlig Jeep vinneren.

  • Test av Mercedes M270 CDi

  • Test av Jeep Grand Cherokee CRD