Konklusjon

Vi lot oss imponere over plassutnyttelsen første gang vi testet nye Honda Civic, som blant annet byr på gedigen bakseteplass. Men dette gjelder kun 5-dørs-utgavene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Civic Type R kommer kun i 3-dørs-utgave og er 15 centimeter kortere 5-dørs-utgaven. Ikke bare er det trangt å komme seg inn og ut av baksetene, men det er trangt å oppholde seg der også. I tillegg mangler hodestøtter fullstendig, noe som nærmest er en skandale i år 2002.

T Sport kommer både med 3 og 5 dører. Vi testet 5-dørs-utgaven, som byr på langt bedre bakseteplass enn Civic Type R. I tillegg er selvsagt både hodestøtter og trepunktsbelter på plass.

Bagasjeromsplassen er noe større i Civic, men forskjellen er ikke stor nok i Civics favør til at dette blir noe viktig argument.

Design

Den observante leser vil nå ha fått med seg at Honda Civic Type R og Toyota Corolla T Sport er to svært ulike biler. Og egentlig holder det med å ta en titt på de to bilene for å forstå at Honda og Toyota sikter mot ulike målgrupper.

Mens T Sport knapt er mulig å skille fra en ordinær Corolla, er det aldri noen tvil om at Type R ønsker å fremstå som noe spesielt. Type R kan nemlig skilte med både sportslige sideskjørt, modifiserte støtfangere, bakrutespoiler, tøffe 17-toms felger og røde emblemer. Type R-eiere er derfor sikret langt mer oppmerksomhet enn T Sport-eiere. Se store bilder av begge bilene her.

Ikke alene

Til nå har vi kun sett på Type R og T Sport. Men Honda og Toyota er ikke alene om å produsere biler i GTI-klassen. Blant annet tilbyr Seat et svært spennende alternativ - Leon 1.8 Sport. Leon Sport koster kun 299.900 kroner og er utrustet med en turbomatet motor som yter 180 hestekrefter. Det mest interessante med denne motoren er at den leverer maksimalt dreiemoment, 235 Nm, allerede ved 1.950 o/min. Det betyr i praksis at den leverer et svært kraftig bunndrag og at den dermed har en helt annen karakteristikk enn Hondas og Toyotas turtallsmotorer.

Den samme motoren er å finne i Audi A3 og Volkswagen Golf, men disse er begge gamle biler og vil snart bli skiftet ut. Vi mener derfor at Seat Leon er det beste alternativet fra Volkswagen-konsernet.

Ford og Citroën

Også Ford deltar i denne klassen, med den nylig lanserte Focus ST 170. ST 170-motoren har verken turbo eller variable ventilløft, og leverer en jevn effektøkning fra 2.000 til 7.250 o/min. Focus ST 170 kjennetegnes ved sine glimrende kjøreegenskaper og kan leveres både som 3-dørs-, 5-dørs- og stasjonsvognutgave.

Citroën Xsara VTS er gammel både av alder og utseende og er etter vårt syn det minst interessante alternativet.

Konklusjon: Civic eller Leon

Ingen av de nevnte konkurrentene er like sportslige som Honda Civic Type R, som både er den raskeste og den mest kompromissløse bilen i sin klasse. Er sportslighet viktig for deg er derfor konklusjonen klar - velg Type R.

Hvis du er blant dem legger mer vekt på plass, komfort, utstyrsnivå og pris, bør du først se på Seat Leon Sport. Leon kan skilte med en sterkere motor, bedre kjøreegenskaper og lavere pris enn Corolla T Sport.

Deretter bør du ta en prøvetur med en Ford Focus ST 170. Motoren er riktignok ikke like spennende som T-Sport-motoren, men kjøreegenskapene er bedre og prisen lavere.

Litt for svake kjøreegenskaper og litt for høy pris ødelegger for T Sport, som må nøye seg med tredjeplassen. Det må imidlertid understrekes at Corolla T Sport er en morsom og god bil, selv om den ikke klarte å erobre vårt favorittstempel.

Våre favoritter

1) Honda Civic Type R eller Seat Leon 1.8 Sport
2) Ford Focus ST 170
3) Toyota Corolla T Sport

Konkurrenter: pris, motor
PrisVolumhkNm/o/min0-100
Honda Civic Type R353 1001 998200196/5.9006,8
Toyota Corolla T Sport325 7001 794192180/6.8008,4
Audi A3 1.8 5VT318 7001 781180235/1.9507,6
Citroën Xsara 2.0i 16V VTS302 3001 998167193/5.5008,0
Ford Focus ST 170308 5001 998173195/5.5008,4
Seat Leon 1.8 Sport299 9001 781180235/1.9507,7
Volkswagen Golf 1.8 GTI346 4101 781180235/1.9507,9
Konkurrenter: str., forbruk
LengdeBreddeHøydeForbruk
(oppgitt)
Honda Civic Type R4141701440,89
Toyota Corolla T Sport4181711480,83
Audi A3 1.8 5VT4151741420,78
Citroën Xsara 2.0i 16V VTS4171701400,93
Ford Focus ST 1704171701430,92
Seat Leon 1.8 Sport4161741440,79
Volkswagen Golf 1.8 GTI4151741440,84


Relaterte artikler:

  • TEST: Honda Civic Type R
  • TEST: Toyota Corolla T Sport
  • TEST: Seat Leon 20 VT
  • LANSERING: Ford Fiesta ST 170
  • TEST: Audi A3 1.8 T