Konklusjon

Nye Mercedes-Benz ML er særdeles komfortabel og har langt tøffere terreng-egenskaper enn det eksklusive utseendet skulle tilsi. Men store og kraftige motorer betyr at nye Mercedes-Benz ML blir bil for de få her i landet.


Som nevnt i vårt innledningskapittel vil billigste ML, 280 CDI, koste 782.000 kroner. Rimeligste bensinalternativ, ML 350, starter tett oppunder millionen, på 935.000 kroner.

Sammenlignet med en del av de mest opplagte konkurrentene er disse prisene høye. For eksempel starter Volvo XC90 på 660.000 kroner og Lexus nøyer seg med 694.000 kroner for sin RX300. Volkswagen Touareg har enn innstegspris på 720.000 kroner. Felles for disse er at de tilbyr mindre og svakere motoralternativer enn Mercedes-Benz og dermed slipper billigere gjennom det norske avgiftssystemet.

Rimeligere enn BMW X5 3.0d


Hvis vi sammenligner med biler med tilsvarende motorisering, fremstår imidlertid ikke ML som spesielt dyr. ML 320 CDI (224 hk) koster for eksempel 844.000 kroner, 11.000 kroner mindre BMW X5 3.0d. Dette til tross for at ML er betydelig større enn X5 og at X5-motoren er svakere (218 hk).

Litt dyrere enn XC90 T6

Heller ikke ML 350 (272 hk) fremstår som spesielt dyr hvis man sammenligner med Volvo XC90 T6, som har nøyaktig samme antall hestekrefter. Mens ML 350 altså koster 935.000 kroner, forlanger Volvo 908.000 kroner. Og her må det tas med i beregningen at Mercedesen kan skilte med en syvtrinns automatgirkasse, mot Volvoens firetrinns.

Vi vil gå nærmere inn på priser og utstyrsnivåer så snart vi får nye ML på test.

Komfort, ikke sport


Hvis det er sportslighet man er ute etter, er ikke nye ML det opplagte førstevalget. Våre førsteinntrykk tilsier at ML ikke tilbyr kjøreglede i samme grad som de mer sportslige Porsche Cayenne, BMW X3 og Volkswagen Touareg.

Når det kommer til komfort derimot, opplever vi at Mercedes-Benz har satt en ny standard med ML. Vi har kun kjørt biler med luftfjæring og vet ikke hvordan ML oppfører seg med tradisjonelle spiralfjærer i stål. Men med luftjæring på plass er det få, om noen høy firehjulstrekker som på en like komfortabel måte transporterer sine passasjerer over alle slags underlag. Fraværet av støy bidrar til å styrke denne luksusfølelsen. Når bilen i tillegg har blitt like romslig som de største premium-SUVene, er ML en opplagt kandidat for den som er villig til å legge minst 800.000 kroner på bordet for en høy firehjulstrekker.

Varebil? Syv seter? AMG?


Var du blant de som hadde håpet at nye ML ville bli tilgjengelig som varebil klasse 2? Da blir du sannsynligvis skuffet. Ifølge den norske importøren har DaimleChrysler målt lasterommet og konkludert med at det ikke blir plass til den norske "statskassa". Den norske importøren vil imidlertid gjøre egne målinger så snart de første eksemplarene er på plass her i landet og har fortsatt et bitte lite håp om at varebil skal bli en mulighet.

Syv seter vil imidlertid bli tilgjengelig som ekstrautstyr etter hvert, men tidspunktet for introduksjon av en tredje seterad er foreløpig ikke klart.

Nye Mercedes-Benz ML introduseres i Norge i juli. I første omgang vil vi stifte bekjentskap med 320 CDI, 350 og 500. Den rimeligste varianten, 280 CDI, er først på plass i oktober. Den norske importøren kan også bekrefte at en AMG-versjon, ML 63 AMG, er på trappene. Denne vil sannsynligvis bli introdusert om et års tid, i april 2006. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om ML 63 AMG så snart tekniske data blir tilgjengelige.

  • Store bilder av nye ML finner du her.
  • Store bilder av nye ML i terrenget finner du her.
  • Mercedes-Benz ML II: Priser
     Slag-
    volum
    Effekt
    (hk)
    Nm/
    o/min
    0-100Pris
          
    ML 280 CDI2 987190440/14009,8782 400
    ML 320 CDI2 987224510/16008,6844 300
          
    ML 3503 498272350/24008,4934 600
    ML 5004 966306460/27006,91 283 500
          


    Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder