Konklusjon

Rekkefølgen på pallen i denne testen overrasker kanskje ingen, men det mest interessante finner vi når vi titter bak plasseringen.

«Mondeo har egentlig svært få svakheter og er den klart mest komplette bilen i denne testen.»


Dette er tre veldig forskjellige biler. Og alle holder et meget høyt nivå. Det er dermed ikke sikkert at plasseringen i seg selv i denne testen er av avgjørende relevans for alle. Da er det viktigere å titte bak tallene.

3. Citroën C5

For det er med et litt tungt hjerte at vi setter Citroëns nykommer sist. Den har nemlig sjarmert oss overraskende mye og var den bilen det var størst konkurranse om gjennom testperioden. Dette er en av de desidert beste modellene fra den franske produsenten de siste 15 årene. Den er rett og slett vellykket og bedre enn vi hadde forventet. Og det må tas med i betraktningen at vi har målt den mot de desidert tøffeste konkurrentene i klassen.

For dyr

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Hvorfor ender den så sist? Jo, fordi den til tross for noen meget sterke sider også har en del svakheter. For det første har vi prisen. Den ligger i utgangspunktet godt over 50.000 kroner høyere enn de to andre. Det er ganske mye i dette segmentet. Riktignok kan litt forklares med et litt høyere utstyrsnivå, men korrigert for dette vil det fortsatt gjenstå et sted rundt 40.000 kroner. Det avanserte fjæringssystemet Hydractive III+ må nok ta en del av skylden for merprisen, men siden denne motor- og girkombinasjonen ikke kan leveres med noe annet, må vi bare forholde oss til det.

For "trang"

For det andre er den betydelig trangere enn de to andre. Dette må ikke misforstås: Bilen er slett ikke trang. Men det skulle da også bare mangle når man ser på de ytre dimensjonene. Det er klart at Citroën har bygget tykt og solid, både for å lykkes i kollisjonstest - og det har de klart til gangs - og for å heve nivået på opplevd kvalitet tilstrekkelig til at Citroën kan bygge opp sitt image på dette viktige punktet. Men både Mondeo og Passat er altså merkbart romsligere. Dette gjelder både i bagasjerommet og i baksetet. I en stasjonsvogntest som dette, er det noe som veier ganske tungt.

Tregere

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


For det tredje har den også dårligere ytelser enn de to andre. Akselerasjon er ikke noe vi i seg selv vektlegger mye i slike tester, men ettersom det skiller omtrent 2,0 sekunder fra 0-100, er det såpass store marginer at vi velger å nevne det. Men isolert sett holder motoren greit.

For tung og tørst

De relativt sett dårlig ytelsene skyldes først og fremst den høye egenvekten på snaut 1.700 kilo. Disse kiloene sørger også for rimelig høyt forbruk og tilsvarende utslipp. 191 gram CO2 er for mye når den betydelig sprekere Passaten slipper ut 165 gram.

Komfortabel, ikke sportslig

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


De mindre inspirerende kjøreegenskapene kan også nevnes, men ettersom Citroën har vektlagt komforten i så stor grad, er ikke det noe vi bryr oss for mye om. Komfort er viktigere for de fleste i slike biler, og her har Citroën lykkes. Dette er bilens klart sterkeste side, sammen med kvalitetsfølelse og lydnivå.

Luksusbilen

Vil du ha luksusbilen blant disse, er nye Citroën C5 altså ditt klart beste alternativ. Likevel plasserer vi den sist. Snusfornuftig? Ja, kanskje litt, men for de fleste vil de to andre tilby mer familiebil per krone. Dersom du likevel har lyst på Citroën, anbefaler vi deg å se på biler med litt lavere utstyrsnivå og en annen motor- og girkombinasjon. C5 er en fin bil da også.

2. Volkswagen Passat

På andreplass finner vi ikke overraskende Volkswagen Passat 2.0 TDI. Denne eldste bilen overbeviser fortsatt på mange områder, men fremstår ikke lenger like komplett som for tre år siden. Blant annet må den se seg grundig slått på komfort, lydnivå og faktisk til en viss grad kvalitetsfølelse av franskmannen C5.

Kjøp standarddekk

Mye av komfortmangelen skyldes nok hovedsakelig at vi kjørte på en altfor sportslig dekkdimensjon; 235/45-17. Med standarddimensjonen 215/55-16 blir både komfort og støynivå bedre. Når vi setter Passat foran C5 er det på grunn av tyskerens lavere pris, bedre plassforhold både innvendig og i bagasjerommet, lavere forbruk og utslipp, sterkere og sprekere motor, rappere girkasse og morsommere kjøreegenskaper. Den er rett og slett bedre egnet for den typiske stasjonsvognkjøperen. Samtidig fremstår den litt sjarmløs og steril i dette selskapet.

1. Ford Mondeo

Ford Mondeo suser inn som vinner Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Ford Mondeo står altså igjen som vår favoritt og ganske klare vinner av denne trippeltesten. Den byr rett og slett på en meget god miks av pris, plass, kjøreglede og komfort. Den scorer best både på praktiske og fornuftige egenskaper, samtidig som den klarer å begeistre sjåføren med nydelige kjøreegenskaper og en design både utvendig og innvendig som gir litt ekstra. Og dette uten at det går utover komforten til passasjerene.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Mondeo har egentlig svært få svakheter og er den klart mest komplette bilen i denne testen. Derfor forblir den vår referanse i denne klassen.

Store fellesbilder.

Store bilder av Citroën C5.
Store bilder av Volkswagen Passat.
Store bilder av Ford Mondeo.

Spesifikasjoner Citroën C5.
Spesifikasjoner Volkswagen Passat.
Spesifikasjoner Ford Mondeo.