Konklusjon og konkurrenter

Hadde Kia Sportage vært 25.000 kroner billigere, ville vi vurdert å presentere bilen som klassens beste kjøp. Men det er den dessverre ikke.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Kia Sportage 2.0 16V CRDi EXTP har mange kvaliteter. For det første kan bilen skilte med god plass og praktiske løsninger. Motoren er fin og girkassen svært god. Velfungerende firehjulsdrift trekker også opp, i likhet med fine og trygge kjøreegenskaper, flotte bremseegenskaper, et trivelig interiør og et høyt utstyrsnivå. Bilen har i tillegg et utseende det er lett å like.

Svakheter

Likevel kommer ikke vi til å kåre Sportage 2.0 16V CRDi EXTP til klassens beste kjøp. Hvorfor? Jo, blant annet fordi bilen har enkelte svakheter. For det første mangler bilen integrert radio. Dette betyr at mellom 2.000 og 5.000 kroner må legges til prisen. I tillegg mangler rattet dybdejustering og instrumentene er etter vårt syn litt for enkle. Kjørecomputeren betjenes via en knapp under instrumentpanelet, noe som er tungvint og bilen mangler lyktespylere. Fremre passasjer-kollisjonspute kan ikke kobles ut og avstanden mellom forsete-passajerenes hode og hodestøtte er stor. Kun førervinduet har ett-trykk-funksjon, og det kun på nedoverveien. Det midtre setebeltet i baksetene er innfestet i taket, noe som ikke er ideelt, og klokken har kun 12-timers urverk.

Ikke billig nok

Hadde bilen vært gunstig priset, skulle vi imidlertid ha vært villige til å leve med disse svakhetene, som uten tvil overskygges av bilens mange sterke sider. Men Kia Sportage 2.0 16V CRDi EXTP koster 400.000 kroner, noe som etter vårt syn en for høy pris, både med tanke på konkurrentene og med tanke på annenhåndsverdien. Sportage er tross alt en koreansk bil, noe som med høy sannsynlighet vil ha betydning for bilens pris som bruktbil.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara Vis mer


Hva er det så konkurrentene har å by på. Jo, Suzuki kan for eksempel friste med Grand Vitara 1.9 DDiS Limited, som koster 380.000 kroner - 20.000 kroner mindre enn Sportage. Grand Vitara har riktignok en 1,9-liters motor (129 hk/300 Nm) som er noe svakere enn Kia-motoren. Til gjengjeld har Grand Vitara nøkkelfri adgang og start, xenon-lykter, navigasjon, lavgirserie og rattbetjent radio, noe Sportage mangler. I likhet med Sportage kan Grand Vitara Limited skilte med skinnseter og elektrisk betjent takluke.

Vent på ESP

Det skal imidlertid understrekes at Grand Vitara inntil nå ikke har vært tilgjengelig med ESP her i landet, noe som har forhindret oss fra å kunne anbefale bilen. Den norske Suzuki-importøren har imidlertid lovet at ESP vil komme i løpet av juli måned. Hvis dette er tilfelle - og prisen forblir uendret - fremstår Grand Vitara som et bedre kjøp enn Sportage, i hvert fall fra et økonomisk perspektiv. Det skal imidlertid understrekes at Sportage på de fleste områder er en mer brukervennlig bil enn Grand Vitara.

Toyota RAV4

Toyota RAV4 Vis mer


Vår ferske klassefavoritt, Toyota RAV4, fremstår også som et bedre kjøp enn Sportage. Riktignok er RAV4 dyrere - med 2.2-liters dieselmotor (136 hk/310 Nm) koster bilen 415.000 kroner i utstyrsnivå Executive. Den 15.000 kroner høyere prisen rettferdiggjøres imidlertid av utstyret, som blant annet omfatter nøkkelfri adgang og start, elektrisk justerbart førersete, regnsensor og rattbetjent radio. Også her er skinnseter på plass.

RAV4 er ikke like komfortabel som Sportage, men er til gjengjeld like lettkjørt og enda mer kjøreglad. Bakseteløsningene er like fleksible som i Sportage og lasterommet noe større. Toyota RAV4 fremstår derfor som klassens beste kjøp.

Honda CR-V

Honda CR-V Vis mer


Men hva med Honda CR-V, vår tidligere klassefavoritt? Jo, CRV 2.2 i-CDTi Executive koster 448.000 kroner, 48.000 kroner mer enn Sportage. Dette er en relativt stor prisforskjell, som bare delvis forsvares av kraftigere motor (140 hk/340 Nm) og navigasjon. CR-V kan imidlertid skilte med svært god plass både i bakseter og lasterom, noe som er viktige poenger for den som planlegger å bruke CR-V som familiebil.

Honda CR-V Executive har i likhet med Sportage skinnseter, elektrisk betjent soltak og alarm på standardutstyrslisten, og kan i tillegg skilte med integrert radio og multifunksjonsratt. Hondaens store svakhet er imidlertid interiøret, som i dag fremstår som billig og gammeldags. Med tanke på den store prisfordelen i Kias favør, mener vi derfor at Sportage 2.0 16V CRDi EXTP er et like godt kjøp som CR-V 2.2 i-CDTi Executive.

Nissan X-Trail

Nissan X-Trail Vis mer


Også Nissan X-Trail har fått mye positiv omtale på DinSide Motor. Bilen begynner imidlertid nå å fremstå som gammeldags, og er i ferd med å falle litt av lasset. Men X-Trail 2.2 dCi Columbia Elegance koster 401.000 kroner, bare tusenlappen mer enn Sportage. Med tanke på at Sportage mangler radio, noe X-Trail har, er sistnevnte i praksis en rimeligere bil enn Sportage. X-Trail-motoren (140 hk/314 Nm) er noe kraftigere enn Kia-motoren, men ikke så mye at det bør tillegges særlig vekt. X-Trail Columbia Elegance har omtrent det samme utstyrsnivået som Sportage EXTP, noe som blant annet innebærer skinnseter og soltak.

Også sammenlignet med X-Trail kommer Sportage etter vårt syn relativt godt ut. Uten tanke på verditap fremstår i hvert fall Sportage som det beste kjøpet. Det er imidlertid en viss fare for at Sportage vil dale raskere i pris enn japaneren Nissan X-Trail.

Stort potensial

Vis mer


Kia Sportage er en god bil. Hadde den kostet 375.000 kroner hadde den sannsynligvis endt opp som vår klassefavoritt. Men fordi Sportage 2.0 16V CRDi EXTP koster 400.000 kroner, fremstår både Toyota RAV4 og Suzuki Grand Vitara som enda bedre kjøp. Det faktum at Sportage i så stor grad utfordrer Honda CR-V og Nissan X-Trail, sier imidlertid mye om hvor god bilen har blitt - og hvilket potensial den hadde hatt med en noe lavere pris.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Sportage.
  • Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder