Konklusjon og konkurrenter

Volvo S60 T5 automat koster i utgangspunktet drøye 560.000 kroner, men nærmer seg raskt 650.000 kroner hvis du er glad i ekstrautstyr. I denne prisklassen er det mye spennende å velge mellom.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo S60 T5 automat er 458 centimeter lang og henter 250 hestekrefter og 330 Nm fra en 2,3-liters turbomatet rekkefemmer. Bilen er forhjulsdrevet og 0-100 går unna på 7,1 sekunder. Noen bedre?

Audi A4 3.0 Mulititronic

Audi A4 med treliters V6-motor og trinnløs automatisk girkasse (Multitronic) koster drøye 576.000 kroner. Bilen er 455 centimeter lang og forhjulsdrevet. Motoren yter 220 hestekrefter, noe som sørger for at denne bilen er den raskeste blant konkurrentene vi har plukket ut. Øvelsen 0-100 går nemlig unna på 6,9 sekunder. Det meste av utstyr er standard, men du må betale ekstra hvis du ønsker elektriske vindusheiser i bakdørene.

Vi har testet nye Audi A4 2.0 Multitronic. Testen finner du her.

Audi A4 3.0 quattro Tiptronic

Hvis du har drøye 604.000 kroner til disposisjon, kan du få den samme bilen med firehjulsdrift og automatgirkasse med manuell funksjon (Tiptronic). Firehjulsdriften stjeler en del krefter og Tiptronic-kassen er en del tregere enn Multitronic-kassen. Bilen bruker derfor 8,7 sekunder fra 0-100. Til gjengjeld er veggrepet svært mye bedre, ikke minst på vinterføre.

Vi har også testet nye Audi A4 1.8T quattro. Testen finner du her.

BMW 330iA

BMW 3-serie er kun 447 centimeter lang og dermed 11 centimeter kortere enn T5. Den bakhjulsdrevne bilen koster drøye 612.000 kroner. Under panseret finner du en potent rekkesekser som yter 231 hestekrefter. O-100 går unna på 7,0 sekunder og automatisk fartsholder og alarm er blant standardutstyret.

Vi har testet BMW 330Xi Touring. Testen finner du her.

BMW 530iA

Legger du drøye 671.000 kroner på bordet får du en 5-serie med samme motor. 530iA er 20 centimeter lengre enn T5 og trenger 7,6 sekunder på øvelsen 0-100. 530iA er selvsagt også utrustet med automatisk fartsholder.

Vi har testet BMW 525i Touring. Testen finner du her.

Mercedes-Benz C320

C320 koster snaue 673.000 kroner og er dermed den dyreste av våre utvalgte konkurrenter. Til gjengjeld er den 453 centimeter lange bilen utrustet med den største motoren av samtlige, en V6-motor på 3,2 liter. Mercedes-Benz har imidlertid ikke tatt ut mer enn 218 hestekrefter fra motoren. Den bakhjulsdrevne bilen trenger 7,8 sekunder fra 0-100. Automatisk hastighetskontroll er standardutstyr.

Vi har testet Mercedes-Benz C320. Testen finner du her.

Saab 9-5 Aero A

Volvo S60 T5 må også tåle å bli sammenlignet med en landsmann, Saab 9-5 Aero med automatgir. Den forhjulsdrevne bilen koster drøye 619.000 kroner og er i likhet med T5 utrustet med en 2,3-liters turboladet motor. Forskjellen er at Saab kun har basert seg på fire sylindre. Motoren yter likevel 230 hestekrefter. Den 481 centimeter lange 9-5 Aero A bruker 8,2 sekunder fra 0-100. Alarm og automatisk hastighetskontroll er standardutstyr, men 9-5 Aero er den eneste bilen i denne sammenligningen som kun byr på fire kollisjonsputer. Til gjengjeld er Saab eneste merke som tilbyr to år nybilgaranti.

Vi har testet Saab 9-5 Aero Estate. Testen finner du her

Du finner mer informasjon om Volvo S60 T5 her.