Konklusjon og konkurrenter

Vår Mercedes-Banz C180 T Classic kostet 404.500 kroner, med klimaanlegg og kollisjonsputer bak. Da er den nesten like dyr som en mye større bil – Volvo V70 2.4S.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har tidligere omtalt malurtene i Mercedes C180 T, og det kan vise seg at den største og beskeste av dem alle er prisen. I grunnmodell koster nemlgi C180 T Classic 370.900 kroner, men da kan du vinke farvel til klimaanlegg og kollisjonsputer bak. Og om ikke varmen i C180 T får oss til å svette, gjør sannelig prisen på klimaanlegget det. Hele 26.500 kroner forlanger Mercedes-Benz for klimanlegg i C180 T Classic.

BMW 3-serie nesten 100.000 billigere

Til sammenlikning koster Mercedes-Benz C180 T Classics argeste rival, BMW 318i Touring, beskjedne 333.000 kroner – og da er klimaanlegg standard. Verre blir det likevel dersom vi begynne i den andre enden. For hva kan vi få av andre biler for drøye 400.000 kroner?

Større konkurrenter

Vel, vi kan reise til Sverige og besøke Volvo. V70 2.4S er ikke bare større enn C180 T, den har også sterkere motor og er bedre utstyrt. Og prisen? 411.900 kroner. Men la oss bli i Sverige. For Saab har 9-5 2.0T stasjonsvogn med 150 hester, turbo og kjørekomfort som burde tilfredsstille de fleste for 399.000 kroner – og reiser vil til Tyskland finner vi Opel. Omega Elegance med en 2,2-liters motor koster nemlig ikke mer enn 412.300 kroner. Og for ordens skyld, dette er biler som konkurrerer med Mercedes-Benz E-klasse hva gjelder plass og komfort.

Lure, og ikke fullt så lure, investeringer

Det gjør det enkelt å spikre kistelokket igjen på C180 T Classic. Bilen er rett og slett uanstendig dyr. Riktignok får du en bil som er både komfortabel, rommelig og elegant, men å betale snaue 400.000 kroner for C180 T kan få hvem som helst til å se stjerner.