Konklusjon og konkurrenter

Bakseteplass og god bensinøkonomi trekker opp inntrykket av Honda Civic 1,6 LS, men den er i en klasse med mange tøffe konkurrenter. Men ingen kan matche Hondaens ytelse.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Siden 1972 er 13 millioner Civicer produsert. Vi er blitt vant til en bil med god kvalitet, og ofte litt bedre utstyrt enn andre japanske biler. Honda har liksom vært en klasse opp. Noe av det kan vel også skyldes prisen som gjerne har ligget noe høyere enn konkurrentene.
Konkurrenter i denne sammenheng er andre sedaner i klassen, som er nogenlunde likt motorisert. Denne klassen er stor, så vi har delt opp i de tre kategoriene pris, størrelse og ytelse når vi nå skal se nærmere på konkurrentene.

Pris

Honda Civic 1,6 LS sedan koster 219.500 kroner. Det er sånn midt på treet i forhold til konkurrentene.
En Renault Megane 1,6 Expression koster 205.000 kroner, og har omtrent samme utstyrsnivå som Civic. Den største forskjellen er Civicen har et betydelig større bagasjerom. Begge bilene har en nybilgaranti på 3 år/ 100.000 kilometer.
Andre biler som er priset under Hondaen er Opel Astra Comfort 1,6 til 204.500 kroner, og Mazda 323 1,6 Exclusive som koster 208.900 kroner. I Astraen får du plass til litt mer bagasje, mens du i Mazda 323 må belage deg på å ta med litt mindre gods. Begge bilene er imidlertid tregere enn den kjappe Civicen, og bruker mer bensin. Opelen har i imidlertid mye dårligere nybilgaranti med bare 1 år.

Størrelse

Vi kan nok slå fast med en gang at ingen vil matche Honda Civic med hensyn til bakseteplass. Når det gjelder bagasjeplass stiller det seg litt annerledes.
To biler skiller seg ut som store under koffertlokket: Igjen må Opel Astra nevnes, i tillegg til Seat Toledo. Begge stiller med bagasjerom som rommer 500 liter, og de slår med det Civic som har 450-liters bagasjerom. Toledo koster i 1,6 Sport utgave 209.200 kroner, men den har ikke klimaanlegg.
Ford Focus 1,6 Ghia har et bagasjerom på 490 liter, og kommer sånn sett ikke langt bak klassens største. Focusen er en bil som har fått mye ros for gode kjøreegenskaper. Den koster 222.000 kroner.
Både Seat og Ford har dårlige nybilgarantier på bare 1 år.

Ytelse

0-100 km/t på 9,2 sekunder er svært raskt for en bil i denne klassen. Bare en annen konkurrent er under 10 sekunder, Renault Megane med 9,8 sekunder, mens resten bruker mer enn 11 sekunder på jobben (vi har sett på biler med tilsvarende motorvolum).
Når i tillegg Honda-motoren er så fleksibel som den er, er Honda Civic 1,6 uten tvil den i klassen med best ytelse.

Og alle de andre

Volkswagen Bora, Toyota Corolla, Nissan Primera, Rover 45 og Mitsubishi Carisma har alle utgaver som i motorstørrelse, utstyr og pris kan være konkurrenter til den nye Civicen, men ingen av de skiller seg ut.

Enda billigere

Sedan-Civic kommer også i en utgave med 1,4-liters motor på 90 hestekrefter. Den koster 193.500 kroner og kan være et godt alternativ til sin spreke bror.