Konklusjon og konkurrenter

Bora 1.9 TDI 150 hk Highline har en fantastisk motor og en rekke andre gode kvaliteter. På den annen side koster bilen mer enn 320.000 kroner. Derfor må den finne seg i å bli sammenlignet med knallharde konkurrenter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bora 1.9 TDI koster altså 320.710 kroner med 150 hester og i Highline-utførelse. Med litt ekstrautstyr er prisen fort oppe i 350.000 kroner. Det er mye penger. For se bare hva du kan få i denne prisklassen:

BMW 320d

BMW 320 d koster 359.000 kroner og er utrustet med en toliters direkteinnsprøytet turbodieselmotor med felles reservoar-teknologi. Motoren er ikke like kraftig som Bora-motoren, men yter respektable 280 Nm ved 1.750 o/min og 136 hestekrefter. Dette holder til å skyve den bakhjulsdrevne bilen fra 0-100 på 9,9 sekunder. Bora klarer samme øvelse på 9 sekunder blank.

Med sine 447 centimeter er 320d ni centimeter lengre enn Bora og har i tillegg seks kollisjonsputer, to flere enn Bora. Velger du BMW 320d må du imidlertid klare deg uten aluminiumsfelger, alarm og elektriske vindusheiser i bakdørene, noe som er standardutstyr på Bora Highline.

Vi har testet BMW 320d. Testen finner du her.

Audi A4 1.9 TDI 130 hk

Slektningen Audi A4 1.9 TDI koster drøye 338.000 kroner og har i utgangspunktet den samme motoren som Bora. Forskjellen er at Audi ikke har tatt ut mer enn 130 hk og 285 Nm ved 1.750 o/min. 0-100 går likevel unna på 9,9 sekunder.

A4 er 17 centimeter lengre enn Bora og har i motsetning til Bora både fem trepunktsbelter, fem hodestøtter og seks kollisjonsputer. I likhet med Bora får du aluminiumsfelger på kjøpet om du velger A4.

Vi har testet nye Audi A4 2.0 Multitronic. Testen finner du her.

Volkswagen Passat 1.9 TDI 130 hk Highline

Boras storebror er hele 470 centimeter lang og koster snaue 310.000 kroner. Under panseret finner vi igjen den samme dieselmotoren som i Bora og A4. Passat-motoren er med sine 310 Nm ved 1.900 o/min nesten like sterk, men yter som navnet tilsier 20 hestekrefter mindre enn Bora-motoren. Passat 1.9 TDI 130 hk Highline klarer 0-100 på 9,9 sekunder, nøyaktig like fort som de to andre konkurrentene.

Vi har testet Volkswagen Passat 1.9 TDI 130 hk Highline 4-motion. Testen finner du her.

Konklusjon

Vi trivdes godt i Bora 1.9 TDI Highline med 150 hestekrefter. Bilen har en rekke kvaliteter og vi spår at de fleste vil trives godt som eiere av denne bilen.

Det store problemet er prisen. Som vår konkurrentsammenligning viser, får du både større og langt mer elegante biler i samme prisklasse. Selv om Bora er både kraftigere, sterkere og raskere, tør vi hevde at både 320d, A4 og Passat gir deg mer valuta for pengene.

Dessverre, for vi ble oppriktig glad i Bora 1.9 TDI 150 hk Highline.

Tekniske data finner du her.