Konklusjon og konkurrenter

Lille Daihatsu YRV har en stor pris. 189.000 kroner. For det får man mye annet – men det er uten firehjulsdrift.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Daihatsu YRV er fleksibel, rimelig komfortabel, har trygge kjøreegenskaper og firehjulsdrift. Den er en Yaris med firehjulsdrift, på godt og vondt.

Toyota Yaris 1,3 Sol

Og akkurat Yaris kan vise seg å bli en av kronkonkurrentene til YRV. Samme teknikk, samme motor, billigere og ikke minst et navn som er mer kjent enn hva Daihatsu er. Plassmessig kan Yaris dessuten utmerket godt sammenliknes med Daihatsu YRV. Sammenliknet med YRV sin pris på 189.000 kroner er Yaris 1,3 Sol rene billigbilen. Bare 167.900 kroner forlanger Toyota, men da går du glipp av firehjulsdrift og noe utstyr som YRV har som standard.

Suzuki Ignis

Derfor er egentlig erkerivalen til YRV Suzuki Ignis 1,3 GL 4WD. Sammenlikner man de to, blir ikke forskjellene så store, men fortsatt er YRV dyrere. Mellom de to bilene skiller det nemlig 10.000 kroner – i Ignis sin favør. Utstyrsmessig er de også ganske så like, men YRV er den mest fleksible av de to.

Skal du ha firehjulsdrift er utvalget i klassen lite. Det er YRV eller Ignis.

Må du ha firehjulsdrift?

Men skul på biler med tohjulstrekk. For 190.000 kroner beveger du deg opp i en prisklasse hvor du finner biler som er langt mer komfortable, og større enn hva YRV og Ignis er. Her finner du biler som Volkswagen Golf 1,4 Trendline (185.550 kroner), Skoda Octavia Classic 1,4 (173.540 kroner), Seat Leon 1,6 Stella (188.000 kroner) og Opel Astra GL 1,4 (182.500 kroner) for å nevne noen.

Uansett hva du velger. Med Daihatsu YRV får du en bil som er lettkjørt i byen, fleksbel og komfortabel størrelsen tatt i betraktning – men du betaler mye for firehjulsdriften.

Relaterte tester

  • Test av Suzuki Ignis

  • Test av Toyota Yaris 1.3 Sol

  • Test av VW Golf 1.4

  • Test av Skoda Octavia