Konklusjon og konkurrenter

242.900 kroner koster en femdørs Peugeot 307 XS med 2,0-liters motor. For pengene får du en sprek kompaktbil med høy komfort og god plass. Det mangler riktignok elektronisk stabilitetsprogram (ESP) på listen over standardutstyr.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

ESP koster 6.552 kroner, og burde vært standardutstyr. Sikkerhetsnivået ellers er høyt, 6 kollisjonsputer og bremsekraftfordeler sørger for det.

Hvis man ser bort fra manglende kjørecomputer er utstyrsnivået ellers på høyde med konkurrentene.

En konkurrent

Ford Focus 2,0 Trend til 246.000 kroner er den eneste bilen som nesten matcher Peugeot 307 XS 2,0 når det gjelder ytelser og utstyr i kompaktklassen. 2 færre kollisjonsputer, kun 4 hodestøtter og manglende tåkelys er det som skiller Focus og 307 på utstyr.

307 med 137 hestekrefter er sprek, den er gjør unna 0-100 km/t på 8,7 sekunder (oppgitt). Det er 0,6 sekunder raskere enn Focus, som har 7 færre hestekrefter å rutte med.

Klassen

Golf, Civic, A3, Astra, Xsara, Almera, Corolla, 323 – det mangler ikke på konkurranse i kompaktklassen.

Mot bilen vi hadde til test, faller Volkswagen Golf med 2,0-liters motor gjennom på grunn av dårlige ytelser. Mot andre motoralternativer vil Golf være 307s tøffeste konkurrent. Forskjellen består først og fremst i at Peugeoten kan tilby mer plass, og litt høyere nivå på sikkerhetsutstyret. En Golf 2,0 Comfortline koster 253.950 kroner. Volkswagen gir bare 1 års nybilgaranti mot Peugeots betydelig romsligere 3 år.

Toyota Corolla kommer med helt ny modell som presenteres i Frankfurt i september, og dagens modell blir dermed uinteressant i denne sammenheng.

Honda Civic 1,6 LS koster 215.900 kroner, har fine kjøreegenskaper og er den eneste bilen i klassen som kan matche Peugeot 307 når det gjelder innvendig plass. Den har 4 kollisjonsputer og mangler for eksempel aluminiumsfelger som standardutstyr. 1,6 LS har en motor på 110 hestekrefter.

Sterk utfordrer

Peugeot 307 bør kunne gi de etablerte modellene i klassen skikkelig konkurranse, det er den bra nok til. Den kan kanskje også klare å overtale noen til å gå ned en bilklasse – de vil ikke merke særlig forskjell på plassfølelse og komfort.

Det er særlig kvalitetsinntrykket og de praktiske løsningene som avkjølt hanskerom og nok av oppbevaringsmuligheter som imponerer.

Peugeot 307 bringer kompaktklassen ett steg videre – det blir spennende å se hva konkurrentene vil svare med. Først ut blir den nye Toyota Corolla.