Konklusjon og konkurrenter

Lexus SC430 har en kraftig motor og er usedvanlig komfortabel. Men er bilen verdt 1,3 millioner kroner?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det ikke er Lexus sin skyld alene at SC430 er så dyr som den er. Den statlige engangsavgiften utgjør nemlig en stor del av prisen, drøye 480.000 kroner. Men dette er forsåvidt uinteressant, det er prisen på 1,3 millioner kroner vi nordmenn må forholde oss til.

Kvalitet

Det viktigste argumentet for SC430 er den høye komforten, noe som gjør bilen til en herlig cruiser. Automatkassen er blant de mest kultiverte på markedet og bilen er proppfull av utstyr. I tillegg er Lexus i likhet med Toyota kjent for sin høye kvalitet. Lexus selges også med tre år nybilgaranti, noe som er et godt argument i seg selv.

Hvis målet er å skille seg ut fra mengden, er også SC430 et godt valg. For det første er bilen spesiell, for det andre er det en Lexus. Med tanke på hvor vanlig Audi, BMW og Mercedes-Benz har blitt de siste årene, er en Lexus til sammenligning en kuriositet.

Dyr

Det er imidlertid også ting som taler i mot SC430. Prisen er svært høy, det samme gjelder bensinforbruket. Og selv om bilen er rask, er dette på ingen måte noen sportsbil. Er du ute etter sportslig kjøring på svingete veier, vil du sannsynligvis ha mer glede av en Toyota MR2. Baksetene er nærmest ubrukelige og bilen har som nevnt antydning til nervøse egenskaper på dårlige norske landeveier.

Lexus SC430 er en spesiell bil og danner på mange måter en helt ny klasse. Det finnes derfor få åpenbare konkurrenter. Vi har uansett valgt å ta en titt på fem tyskere, en brite, en svenske og en amerikaner.

Mercedes-Benz SL

Som du kanskje har fått med deg, har Mercedes-Benz nylig lansert femte generasjon SL. SL 500 vil være på plass hos forhandlerne allerede til høsten, men vil koste omlag 1,6 millioner kroner, rundt 300.000 mer enn SC430. Men til neste år kommer SL 350, som sannsynligvis vil ligge i samme prissjikt som SC430. Nye SL vil derfor bli enn opplagt konkurrent for SC430.

  • Les mer om nye SL her.
  • Mercedes-Benz CLK 430 Cabriolet

    CLK 430 Cabriolet koster 1.116.000 kroner og er som navnet tilsier utrustet med en 4,3-liters V8-motor. Motoren yter 279 hestekrefter og bilen skal klare 0-100 i løpet av 6,4 sekunder, nøyaktig like raskt som SC430. I motsetning til SL, som er en toseter, byr CLK på 4 sitteplasser. Velger du Mercedes-Benz må du nøye deg med 12 måneder nybilgaranti.

  • Vi har testet Mercedes-Benz CLK 320 Cabriolet. Testen finner du her.
  • Jaguar XK8 Convertible

    Jaguar XK8 Convertible er også en svært aktuell og elegant konkurrent. Bilen koster 1.225.000 kroner, og er dermed noe billigere enn SC430. Den 8-sylindrede 4-literen yter 284 hestekrefter, nøyaktig det samme som Lexus-motoren. 0-100 skal gå unna på 7 sekunder. XK8 er i likhet med SC430 registrert for 4 personer. Jaguar gir 3 år nybilgaranti.

  • Vi har testet Jaguar XK8 Coupé. Testen finner du her.
  • Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet

    Hva med en Porsche 911? For cirka 1,2 millioner kroner får du en hekkmontert 3,6-liters boksermotor som yter 330 hestekrefter. 911 Carrera 4 klarer 0-100 på akseptable 5,2 sekunder og er en langt mer sportslig bil enn SC430. Også Porsche 911 har på papiret 4 sitteplasser. Porsche gir 2 år nybilgaranti.

  • Vi har testet Porsche 911 Carrera 4. Testen finner du her.
  • Chevrolet Corvette

    Vi hadde nylig gleden av å teste monsteret Cheverolet Corvette, og ble imponert over den voldsomme V8-motoren med 5,7 liter slagvolum. Motoren yter 344 spill levende hestekrefter og klarer 0-100 på bare 5,1 sekunder. Corvette er en ren toseter, proppfull av utstyr og koster cirka 1.235.000 kroner. Chevrolet gir 3 år nybilgaranti.

  • Vi har testet Chevrolet Corvette. Testen finner du her.
  • Volvo C70 2.4 T Cabriolet

    Vi velger også å ta med tre outsidere. For 658.000 kroner, ganske nøyaktig halvparten av det du må ut med for SC430, kan du bli eier av en Volvo C70 2.4 T Cabriolet. Denne elegante bilen har en turbomatet, femsylindret 2,4-liter under panseret og bruker 9 sekunder på øvelsen 0-100. Volvo gir kun 12 måneder nybilgaranti.

  • Vi har testet Volvo C70 2.0 T Cabriolet. Testen finner du her.
  • BMW M Roadster

    En langt kraftigere motor finner du under panseret til roadsteren BMW M Roadster. Her produserer en 3,2-liters rekkesekser 321 hestekrefter, noe som sørger for at bilen klarer 0-100 på 5,4 sekunder. BMW M Roadster koster 845.000 kroner. BMW gir kun 12 måneder nybilgaranti.

  • Vi har testet BMW M Roadster. Testen finner du her.
  • Mercedes-Benz SLK 320

    Mercedes SLK 320 kan i likhet med SC430 skilte med et nedfellbart ståltak. En 3,2-liters V6-motor avgir 218 hester, noe som bringer roadsteren til 100 kilometer i timen i løpet av 7 sekunder. SLK 320 kan bli din for drøye 726.000 kroner.

  • Vi har testet Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor. Testen finner du her.
  • Du finner mer informasjon om SC430 her.