Konklusjon og konkurrenter

Nostalgia kan bety syklig lengsel etter det forgagne, det er bare VW New Beetle som er like nostalgisk på markedet i dag, men ettersom Mini Cooper har en stiv pris dukker det opp andre enn Beetle som potensielle konkurrenter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Basisprisen på Mini Cooper med utstyrsnivå Pepper er 222.000 kroner. Testbilen hadde ekstrautstyr for 22.180 kroner med klimaanlegg som dyreste enkeltutstyr (10.700 kroner). En pakke med seter og interiør med skinndetaljer inkludert skinnratt koster 7.700 kroner.

Mini kommer også med samme motoren men med 90 hestekrefter. Da starter prisen på 195.000 kroner. Utifra de oppgitte spesifikasjonene er den motoren nesten like sterk, men 115-hesteren er en del kvikkere.

242.180 kroner er mye penger for en liten bil, en betydelig større bil som Alfa 147 med 105 hestekrefters motor koster under fire tusenlapper mer.

Men først nostalgia-konkurrenten.

Volkswagen New Beetle

New Beetle kommer med tre forskjellige bensinmotor-alternativer: 1,6-liter/102 hestekrefter (213.150 kroner), 2,0-liter/115 hestekrefter (259.900 kroner) og 1,8-liters turbo/150 hestekrefter (293.510 kroner). De to første motorene er ganske treige, men 150-hesteren er tidelen raskere enn Mini Cooper fra 0-100 km/t.

Skuler man til prisen vil kun det minste motoralternativer være aktuelt. Med samme ekstrautstyr som i den Mini Cooperen vi hadde til test blir prisen omtrent den samme, heller ikke New Beetle har klimaanlegg som standardutstyr og i tillegg leveres den uten aluminiumsfelger som er standard på Mini Cooper.

Da er valget enkelt hvis du er ute etter en kvikk liten kjørebil, den tyngre New Beetle trenger nemlig 2,4 sekunder lengre tid for å nå 100 kilometer i timen – og er bare brøkdelen så morsom. Vår test kan du lese her.

Retroflørt

Alfa 147 koster 246.900 kroner med 1,6-liters 105-hesters motor, da er klimaanlegg og aluminiumsfelger standard. Alfaen bruker nesten like lang tid som New Beetle med den minste motoren før 100 km/t er passert fra stillestående (11,3 sekunder).

Italieneren har høyt nivå på sikkerhetsutstyret med blant annet 6 kollisjonsputer. Alfaen gir litt den samme kjørefølelsen som Mini, den har hjulene godt plassert ut i hvert sitt hjørne og direkte styring.

En annen kjøremaskin, dog noe dyrere, er BMW 316 Ti Compact til 279.000 kroner. Denne er bakhjulsdrevet, og er på samme måte som Alfa 147 avhengig av en del ekstrautstyr. Begge disse mer praktiske bilene vil derfor bli relativt mye dyrere enn Mini Cooper.

Fort

Volkswagenkonsernets kjappeste småbiler er VW Polo GTi med 125 hestekrefter og Seat Ibiza 1,8 med 156 hestekrefter og større sylindervolum. De koster begge rundt 235.000 kroner. Seaten er kjappest, 0-100 km/t går unna på 7,9 sekunder – Poloen trenger åtte tideler lengre tid.

En outsider er Ford Puma 1,7. Den har omtrent de samme ytelsene som Mini Cooper, og koster 236.900 kroner. Så vidt over 250.000 kroner finner vi Peugeot 206 GTI som er kjappere og mer praktisk. Fra Japan melder Toyota Yaris 1,5 T-Sport seg med en liten illsint motor, og en pris under 200.000 kroner.

Valgets kval, eller …

Potensielle Mini Cooper-kjøpere er ute etter hele pakken; design, historien og kjøreegenskapene.

Flere av de ovennevnte bilene matcher Mini Cooper på et eller flere områder, men ingen kan tilby totalpakken på den måten BMW har fått til med sitt prosjekt Mini Cooper.