Konklusjon og konkurrenter

Santa Fe befinner seg litt mellom to stoler, men er ikke mindre interessant av den grunn.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

En bil som koster 450.000 kroner har vi ganske store forventninger til, og Santa Fe innfrir på mange områder, men den lever også litt i farlig grenseland.

Noen av modellene under er litt mindre og det er ikke mange biler i denne klassen som leveres med V6-motor. Subaru Forester er et hederlig unntak i selskapet med turbomotor. Alle bilene under har klimaanlegg og alle har automatgir så nær som Mazda Tribute og Land Rover Freelander.

Konklusjon

Hyundai Santa Fe vil mer enn den klarer. Den vil operere i et segment som blant annet inneholder BMW X5, Mercedes-Benz ML og Lexus RX 300. I forhold til disse bilene fremstår Santa Fe prismessig som rene røverkjøpet, men det er i et helt annet selskap vi plasserer bilen. De fleste av konkurrentene vi har beskrevet over ligger prismessig bedre an og til tross for mindre motorer er ikke ytelsene merkbart dårligere. Som kronen på verket sitter Forester med topp kjøreegenskaper, 177 hesters turbomotor og den har en bedre pris enn Santa Fe.

Konkurrenter
MerkeModellPrisEffektSylindervolumLengde i cmHengervekt
HondaCR-V B344.9001471.9734531.200
MazdaTribute 3.0 V6535.9001972.9674401.700
KiaSportage299.0001181.9984441.800
MitsubishiPajero Pinin357.4001291.9994041.500
ToyotaRav 4317.1001501.9984201.500
SuzukiGran Vitara V6374.9001442.4934201.850
SubaruForester Turbo433.9001771.9944461.800
Land RoverFreelander 1.8299.9001201.9604382.000
HyundaiSanta Fe 2.7449.9501732.6564502.300
RenaultScenic RX4341.9001401.9984391.300

Tekniske data finner du på denne lenken.