Konklusjon og konkurrenter

Vår testbil var langt fra original. Ekstrautstyr for 126.290 kroner var nemlig montert. Dermed kostet bilen 797.500 kroner.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er imidlertid noe av utstyret vi kunne greid oss uten. Soltaket (11.700 kroner) stjeler takhøyde og bidrar ikke nevneverdig til økt komfort – snarere tvert i mot dersom du er opptatt av støy. Og den – som BMW kaller den – bakseteorienterte midtkonsollen til 8.500 kroner greier du deg også fint uten. Riktignok har den et eget kjølerom for brus og leskedrikker, men midtplassen i baksetet blir ubrukelig.

Nødvendig sportspakke?

Sportspakken til 32.800 kroner er bra. Den gir 5-serien særdeles sportslige kjøreegenskaper, og et godt veggrep. Sammen med felg- og dekkkombinasjonen (18.200 kroner) som satt på vår bil gjør det bilen om fra en komfortabel flyter til en aggressiv kjøremaskin. Ulempen er imidlertid et noe høyere støynivå, svekket fjæringskomfort og dårligere retningsstabilitet – men for de som liker sport er det et hyggelig tilskudd. For de uten bensin i blodet blir utstyret for ekstremt. At det er svært dyrt skal heller ikke underslåes.

Konkurrentene

Hva så med konkurrentene. Audi A6 3.0 Multitronic har 220 hester, trinnløs variabel girkasse og masse komfort. Billigere enn BMW 530 iA er den også. Prisen er 608.900 kroner, mot 671.300 kroner for en standard 530 iA. Mercedes-Benz har E280. Riktignok med en noe mindre motor, 2,8 liter, og ”bare” 204 hester. 682.000 kroner forlanger Mercedes. Fra svenske Trollhättan kommer Saab 9-5 SE 3.0 V6 turbo. Sammenliknet med de andre bilene i denne gruppen er den rimelig, 578.800 kroner forlanger Saab for sin 200 hester sterke 9-5.

Mer outsider er Lexus GS300. Også den har tre-liters motor, men ytelsen er respektable 222 hester. Den er imidlertid svært dyr sammenliknet med resten av konkurrentene. Hele 739.000 kroner må du forære Lexus for GSen.