Konklusjon og konkurrenter

Mitsubishi Pajero Pinin vil bli en hard konkurrent til de etablerte i klassen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Et bedre system for firehjulstrekk, gode kjøreegenskaper og gode garantiordninger skiller Pinin fra konkurrentene. At den er hakket mindre enn de som leder an i klassen jobber imot lillebroren til velkjente Pajero. Den er dessuten dyrest i klassen.

Lange tradisjoner

Både Toyota og Land Rover har lange, stolte tradisjoner som produsenter av terrengbiler. Dette imaget er det vel Land Rover Freelander som tyner mest ut av.

Toyota RAV4 er klassens toppselger, og forrige generasjon RAV4 startet på mange måter trenden med moderate terrengutgaver av biler på størrelse med små stasjonsvogner. Ingen av bilene i klassen har for eksempel større bagasjerom enn en Ford Focus stasjonsvogn.

Ganske like

Denne klassen inneholder biler som Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V, Kia Sprtage, Mazda Tribute, og som nevnt Toyota RAV4 og Land Rover Freelander.

De er alle å få i et prisleie rundt 300.000 kroner, med Kia Sprtage som den rimeligste (254.900 kroner) og testbilen Mitsubishi Pajero Pinin som den dyreste (324.900 kroner med manuelt gir).

Alle bilene er utstyrt med toliters motorer med ytelser rundt 130 hestekrefter. Unntakene er RAV4 der Toyota har lokket 150 hestekrefter ut av toliteren, og Freelander der Land Rover har valgt å sette inn en sprek, men ikke særlig sterk 1,8-liter på 120 hestekrefter.

Hvordan velge?

Pinin skiller seg som sagt ut på et par områder; firehjulstrekksystem, garanti,størrelse - og pris.

Trekker du ofte tunge lass vil det være en stor fordel med lavgir. Forutsigbarheten som ligger i at du selv velger hvilken type firehjulstrekk situasjonen krever setter vi stor pris på. Det går på kjøreegenskaper, når det gjelder fremkommelighet duger de fleste systemene – særlig de med velfungerende antispinn.

Det ryktes at det skal komme en versjon av Pinin med ett enklere firehjulstrekksystem, et system som ligner mer på det konkurrentene bruker. I denne versjonen kommer Pinin til å bli billigere.