Konklusjon og konkurrenter

Subaru Forester S-turbo er en mellomting. En mellomting mellom familiebil og sportsbil, en mellomting mellom stasjonsvogn og softroader. Havner den mellom to stoler?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi legger ikke skjul på at vi liker Subaru Forester S-turbo. Vi liker dens ærlige og underholdende kjøreegenskaper. Vi liker følelsen av kvalitet og vi elsker det psykedeliske draget fra turbomotoren.

Likevel ville vi valgt den bort dersom vi selv skulle ha valgt bil.

Klasseløs

Subaru Forester S-turbo blir litt av alt og langt fra noen helhet. Den er klasseløs, i og med at du ikke kan kalle den stasjonsvogn, ei heller softroader. Også har Toyota RAV4, som med sine 150 hester som heller ikke er noen sinke – og med sin pris på 306.000 kroner er den nesten 110.000 kroner billigere enn den 416.900 kroner dyre Forester S-turbo. For med en pris som tangerer 416.000 kroner er Forester S-turbo nesten like dyr som en BMW 320 i Touring.

Alibi

Derfor blir vårt valg enkelt, vi ville valgt en ekte softroader og spart om lag 100.000 kroner. Da får du ikke bare bedre bakkeklaring, og større plass, du sparer dessuten penger i prosessen.

Like fullt har Forester S-turbo en misjon. For dersom det er den 218 hesters sterke Impreza WRX som står øverst på ønskelisten, men fornuften sier nei – er Forester S-turbo et alternativ. Mer praktisk, men tilnærmet samme motor, billigere og minst like morsom. Slik sett blir den det perfekte alibi.